Puhelin kilahtaa K-Market Rytimäen myymäläpäällikkö Jaana Saunamäen taskussa. Ääni kertoo uuden Wolt-tilauksen saapumisesta. Jaana tarttuu puhelimeen heti, sillä tilaus katoaa sovelluksesta, jos siihen ei reagoi nopeasti.
– Silmäilen tilauksen läpi ja arvioin, kuinka kauan meillä menee keräilyyn, Jaana kertoo.
Keräilyyn kuluvaan aikaan vaikuttaa tuotteiden määrän lisäksi se, mitä tuotteita tilaus sisältää. Kuivatavarat sujahtavat kassiin nopeasti, mutta hevit pitää poimia ja pakasteet ja kukat pakata.
Tämän tilauksen keräilyyn hän arvioi kuluvan noin kaksikymmentä minuuttia. Hän kuittaa toimitusarvion asiakkaalle ja lähtee keräilemään tuotteita.
K-Market Rytimäessä on ollut Wolt käytössä kaksi vuotta, ja se on tuonut mukavaa vaihtelua koko henkilöstön päivään.
– Tykkäämme kaikki Woltista etenkin nyt, kun tilausmäärät ovat maltillisia. Alussa olimme vähän kuin junan alla, kun tilauksia tuli päivässä keskimäärin viisikymmentä. Yhden pakkaspäivän ennätys oli hurjat 82 tilausta, Jaana muistelee.
Kauppias Titta Rimpioja lähti kokeilemaan Woltia ensimmäisenä Kokkolassa. Se oli menestys heti alusta asti, ja kauppias otti Woltin käyttöön myös toisessa Kokkolassa sijaitsevassa kaupassaan. Se tasoitti mukavasti Rytimäen tilausmääriä ja poisti liian kovan paineen keräilystä.
– Alkuun lisäsimme henkilöstön työtunteja Woltin kovan suosion takia, mutta nyt olemme taas palanneet normaaliin, Jaana kertoo.
Korvaaminen on taitolaji
Kun tilaus tulee, muut työt keskeytetään. Wolt-keräily kuuluu Rytimäessä jokaisen työtehtävään ja siitä vastaa pääasiassa aina se, joka ei ole kiinni kassalla.
– Meillä on koko ajan kahdet asiakkaat: ne, jotka ovat täällä kaupassa ja ne, jotka ovat kotona sovelluksen päässä. Kumpiakin palvellaan heti, Jaana selventää samalla kun skannaa tuotteita tilaukseen.
Skannaus helpottaa työtä, mutta tarkkana saa silti aina olla. Erityisesti silloin, kun hyllyssä ei ole asiakkaan toivomaa tuotetta.
– Tuotteiden korvaaminen on minulle sydämen asia. En halua, että asiakas joutuu lähtemään uudestaan kaupoille puuttuvan tuotteen takia, Jaana kertoo.
Usein tilauksen sisällöstä voi päätellä, mitä asiakas on tekemässä, ja se auttaa korvaavan tuotteen löytämisessä. Asiakkaalle voidaan myös soittaa tai pohtia työkaverin kanssa, mitä puuttuvan tuotteen tilalle voisi laittaa.
– Jos tuotteen jättäisi korvaamatta, se aiheuttaisi asiakkaalle ison pettymyksen, Jaana toteaa.
Kuka tilaa, mitä tilaa?
Rytimäen Wolt-kauppa on auki aamukymmenestä iltayhdeksään.
– Arkena kiireisin aika on iltapäivällä, kun asiakkaat pääsevät töistä. Sunnuntaisin avaamme kaupan tavallista myöhemmin, ja silloin on usein ennakkoon tehtyjä tilauksia keräiltävänä heti vuoron alussa.
Myymäläpäällikön tuntuma on, että Wolt-asiakkaiden joukossa on monia, jotka eivät asioi kaupassa fyysisesti lainkaan.
– Meillä on iso määrä vakioasiakkaita Woltissa. Osa tilaa jopa päivittäin, Jaana kertoo.
Tyypillistä Wolt-tilausta on vaikea määritellä, sillä tilaukset ovat kaikkea maan ja taivaan väliltä. Tilauksessa voi olla vain yksi tuote tai 150 tuotetta.
Myös tilausten sisällöt voivat olla mitä vain: koko viikon ostosten repertuaari jauhelihasta vessapaperiin tai herkkuja viikonloppuiltaan. Positiivisesti on yllättänyt se, että kaiken ikäiset ovat löytäneet Woltin.
– Soitamme välillä asiakkaalle esimerkiksi puuttuvista tuotteista ja olemme huomanneet, että asiakkaissa on ikäihmisiäkin. Hekin ovat hienosti oppineet käyttämään sovellusta, Jaana kertoo.
Myös Wolt-valikoimasta pidetään hyvää huolta
Jaana on aamulla katsonut edellisen päivän Wolt-myynnit ja tehnyt päivityksiä valikoimaan ja kokoelmiin.
– Jos tilaamme kauppaan jotain erikoisempia tuotteita tai asiakastoiveita, ne vien Woltiin aina käsin, Jaana kertoo.
Woltiin laitetaan pääsääntöisesti tarjolle kaikki tuotteet, mitkä kaupasta löytävät, myös erikoisuudet.
– Tilasin esimerkiksi koivuhalkosäkkejä ja tuumasin, että laitan nekin kokeeksi Woltiin. Niitä on sovelluksen kautta jonkin verran myytykin jo, Jaana kertoo.
Keräilykierros on sujunut tottuneelta kerääjältä reippaasti. Tällä kertaa Jaana ei joudu pohtimaan korvaaviakaan tuotteita, sillä hyllyssä ei ole yllättäviä puutteita. Kuormien tarkastuksissa on siis oltu tarkkana, mikä on onnistuneen Wolt-myynnin kannalta erityisen tärkeää.
On siis aika luovuttaa tilaus lähetille. Jaana vilkaisee tyytyväisenä kelloa. Tämäkin tilaus saadaan toimitettua sovitussa ajassa.
Lue koko juttu 22.5.2025 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.