Niin idearikas, että välillä alkaa happi loppumaan. Näin kuvailee entinen kauppias Ari Penttinen poikaansa, josta tuli Sodankylän K-Marketin kauppias joulukuussa 2020. Kiinteistö on Antin isoisän vuonna 1983 rakennuttama. Sukupolvenvaihdoksen jälkeen molemmat vanhemmat jäivät kaupalle töihin, ja arjessa yhdistyvät nyt kokemuksen tuoma viisaus ja uudistusmielinen tekemisen palo. Tavoitteena on kehittää kaupasta mahdollisimman tunnettu brändi.
– Hektistä on ollut ja vauhtia riittää. Paljon on tehty uusia investointeja. Välillä huolestuttaa – mutta hyvin täällä pyyhkii, Ari Penttinen kommentoi ja jatkaa elintarvikkeiden kärräämistä osastoille.
Nelostien varressa sijaitsevalla K-Market Sodankylällä pyyhkii itse asiassa niin hyvin, että kauppa palkittiin keväällä sekä Lapin että Suomen parhaana K-Marketina. Tunnustukset liittyvät kunnianhimoisiin uudistuksiin, joita kauppias on edistänyt turhia jarruttelematta. Uudistukset nojaavat kaupan ikiaikaiseen sloganiin: ”Helppo pysäköinti, nopea asiointi ja reilu meininki”.
– Meillä on rohkea ja kunnianhimoinen porukka, joka haluaa kasvaa ja kehittyä, hurmata asiakkaat, pärjätä kilpailussa ja mennä yhdessä eteenpäin. Tavoitteeni on löytää koko kauppapaikan ja henkilökunnan sekä oma potentiaalini kauppiaana, Antti Penttinen linjaa.
Rohkeita steppejä
”Tervetuloa Sodankylään! Suomen parhaiden elokuvajuhlien lisäksi meillä on täällä myös Suomen parhaaksi valittu K-Market.” Näin lausuu kauppias-Penttinen K-Market Sodankylän facebook-videossa Sodankylän elokuvajuhlien alla kesäkuussa. Videon on kuvannut some-vastaava, entinen journalisti Atso Mikkola, joka palasi Helsingistä kotiseudulleen kolmisen vuotta sitten – ja kanavoi potentiaalinsa kaupan alalle.
– Parasta tässä työssä on asiakkaat, kaupalla tapaa ihmisiä laidasta laitaan. Sosiaalisen median kautta voimme kertoa ihmisille kaupan arjesta ja tehdä henkilökuntaa sekä kauppiasta tunnetuksi. Se on myös osa kaupan brändiä. Kivijalkakaupan tulevaisuus on elämyksellisyydessä, Mikkola pohtii.
Viimeisen parin vuoden aikana K-Market Sodankylän brändäys- ja kehitystyötä on edistetty levein hartioin. Miltei yhdellä rytinällä kaupalle saatiin esimerkiksi oma kahvila ja itsepalvelukassat sekä salaattibaari. Reilun 8 000 asukkaan kaivoskunta herää eloon erityisesti elokuvafestivaalien aikaan, ja tänä vuonna festivaalien alla kaupalle rakentuivat asiakasvessa ja oma keittiö. Festariväelle tehtiin pizzapaloja ja patonkeja, ja sen jälkeen keittiötä alettiin kehittää vauhdilla eteenpäin.
– Valikoima laajenee muun muassa smoothieihin ja grillituotteisiin. Seuraava steppi on se, että alamme valmistaa valmiiksi pakattuja lounasannoksia, Penttinen yllättää.
Kaikki saavat ideoida
Viime vuosien uudistusurakka on ollut kokoluokassaan ennennäkemätön. Paitsi taloteknisiä muutoksia, on remontti tarkoittanut myös huomion kiinnittämistä yksityiskohtiin ja visuaalisuuteen. Detaljien avulla kauppa pyrkii erottumaan edukseen isompia kilpailijoita vastaan.
Innovatiivisia kalustus- ja somistusratkaisuja ovat esimerkiksi karkkiosaston tehostelattiat ja -seinät, valomainonta, tilaustyönä tehty yhtenäinen kalustus ja somistus sekä hevi- ja leipäosaston yllä levittäytyvä alakatto, jonka levyt, peilit ja kohdevalot nostavat tuotteet imartelevasti esille. Yritti- ja pottukulma on sommiteltu komeasti yhtenäistä tyyliä mukaillen.
Kauppiaan ennakkoluuloton asenne on inspiroinut myös henkilökuntaa. Kala- ja salaattibaarin vastaava Suvi Vaarala kuvailee esihenkilöään lämpimäksi, hyväksyväksi ja kannustavaksi persoonaksi, joka on onnistunut luomaan turvallisen ja sallivan työilmapiirin, jossa kaikki uskaltavat ideoida ja kokeilla uutta.
”Kun olo on turvallinen, sitä uskaltaa olla oma itsensä ja kokeilla uusia juttuja.”
– Kun olo on turvallinen, sitä uskaltaa olla oma itsensä ja kokeilla uusia juttuja. On tärkeää, että virheet ja epäonnistumisetkin sallitaan. Olen koko sydämestäni kiitollinen, että pääsin tänne töihin, Vaarala kiittelee.
Myös asiakasnäkökulmasta työtä tehdään Sodankylässä ihmiset edellä, asiakkaiden toiveita ja tarpeita kuunnellen. Kuten syksystä 2022 talossa ollut Vaarala sanoo: kaupan alan työ on ihmisten auttamistyötä. – Olen aina halunnut auttaa ihmisiä. Koen, että kaupalla saan auttaa ihmisiä minulle sopivalla tavalla. Tein välissä muitakin töitä, mutta sitten aloin kaivata takaisin kauppaan ihmisten pariin.
Vain taivas rajana
Monista edistysaskeleista huolimatta valinta Lapin ja Suomen parhaaksi K-kaupaksi tuli kaupan väelle yllätyksenä. Siitä muistuttavat kahvilan hyllyllä seisovat pokaalit – sekä kauppiaan suunnitelma järjestää henkilöstölle juhlat tuplavoiton kunniaksi. Sitä odotellessaan työntekijät saavat nauttia vapaa-ajan eduista, kuten ilmaisesta kuntosalista ja edullisesta hieronnasta.
Parhaan kaupan titteli on vain yksi välietappi matkalla kohti uusia seikkailuja. K-Market Sodankylän matka on toisin sanoen vielä alussa ja vain taivas on rajana sille, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
– Tässä porukassa on valtavasti potentiaalia ja kunnianhimoa, mistä syntyy positiivinen kierre. Uskoni kaupan tulevaisuuteen on kova. Haluan mennä kovaa vauhtia eteenpäin, kauppias Antti Penttinen summaa.
K-Market Sodankylä
Lue koko juttu 25.8.2023 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.