Jaana ja Mika Saralla on vielä hyvin muistissa se hetki, kun vuonna 2016 Kalevan toimittaja soitti ja kertoi tekevänsä juttua oululaisista vegaaneista. Kauppiaat yllättyivät kuullessaan silloisen kauppansa K-Supermarket Hovihallin saaneen juttuprosessin aikana kehuja vege- ja vegaanivalikoimistaan.
– Kun toimittaja kysyi, tuleeko meille Oulun ensimmäinen vegehylly, vastasin parissa sekunnissa että kyllä muuten tulee. Puhelun jälkeen googlasin, että mikä ihme on vegehylly, Mika Sara naureskelee.
Mutta vasta se, mitä seuraavaksi tapahtui, kertoo kaiken kauppiaiden mentaliteetista. Kun lehtijuttu nimittäin ilmestyi, Sarat olivat heti yhteydessä jutussa haastateltuun vegaanipariskuntaan ja pyysivät heidät mukaan kaupan valikoiman rakentamiseen. Sitten se olikin menoa.
Kauppapaikka on sittemmin vaihtunut, mutta valttikortti pysyy.
– Uskaltaisin sanoa, että meiltä Pekurista löytyy nyt koko Pohjois-Suomen paras ja Etelä-Suomenkin parhaiden kauppojen kanssa kilpailukykyinen vegehylly, Mika toteaa.
”Te palvelette minua jopa paremmin kuin Stockmann”
Vegehylly on vain yksi esimerkeistä, joilla entisen Stockmannin Herkun raunioille vuonna 2018 kohonnut K-Supermarket Pekuri on onnistunut valloittamaan asiakkaidensa sydämet. Kaupan muita vahvuuksia ovat esimerkiksi juuri uusittu panimo-osasto, suosittu take away -valikoima sekä, lohikaupungissa kun ollaan, kalaosaamisen ympärille rakennettu palvelutiski.
Liikeidea kiteytyy sloganiin ydinkeskustan pikkujättiläinen: ”järjettömän” laajaan, asiakkaiden kanssa rakennettuun valikoimaan sekä merkittävästi kilpailijoita parempaan palveluun. Tavoitteena on myös ollut luoda kauppaan lämminhenkinen kyläkauppamainen tunnelma, vaikka keskustassa ollaankin.
Sarat myöntävät, että Stockmannin Herkun perintö tuntui aluksi taakalta. – Osalla asiakkaista muistot olivat kultautuneet ja epärealistisiakin odotuksia riitti alkaen kaupan omista mozzarella- ja suklaatehtaista. Vertailua tapahtui alkuvuosina paljon, Jaana mietiskelee.
Vähitellen leima karisi ja K-Supermarket nousi esiin omilla vahvuuksillaan. Kauppiaille symbolinen hetki koitti, kun eräs italialaisia sardelleja kaupalta toivonut rouva pysäytti Mikan käytävällä.
– ”Nyt te olette palvelleet minua niin hyvin, ettei minulla ole enää mitään pahaa sanottavaa. Te palvelette minua jopa paremmin kuin Stockmann”, hän sanoi. Se oli yksi parhaista palautteista, joita olen saanut, Mika myhäilee.
Lupa kokeilla ja epäonnistua
Kauppiaat nostavat toistuvasti esiin huikean, itseohjautuvan henkilökuntansa. Oiva esimerkki on myymäläpäällikkö Joni Häätylä, joka tuli Pekuriin osa-aikaisena myyjänä, joskin kokemusta kaupan hommista oli muista kaupoista jo runsaasti. Parin kuukauden kuluttua tie veikin iltavuoron esimieheksi ja viime vuonna myymäläpäälliköksi.
– Täällä on antoisaa työskennellä, kun pääsee kokeilemaan ja kehittämään. Se on juuri sitä Pekurin meininkiä, että pyritään olemaan niitä, jotka tekevät ja menevät koko ajan eteenpäin. Muut voivat tehdä perässä. Eikä kauppa kehity, jos ei ole lupa myös epäonnistua, Häätylä sanoittaa.
Hän arvioi sisäistäneensä jo hyvin kauppiasparin näkemyksiä ja pyrkivänsä omassa roolissaan jalkauttamaan niitä henkilökunnan tasolle. Erittäin vaativa asiakaskunta ja sijainti keskustassa tuovat toimintaan omat mielenkiintoiset haasteensa.
– On meilläkin paljon vakioasiakkaita, mutta vaikkapa turisti saattaa käydä meillä ensin kerran ja seuraavaksi puolen vuoden kuluttua. Se tarkoittaa, että meidän täytyy pitää koko ajan yllä tietynlaista hurmausdraivia.
Lupa epäonnistua kiteyttää hyvin myös Jaana ja Mika Saran johtamisfilosofian. – Virheitä saa ja pitääkin tehdä, jotta asiat menevät eteenpäin. Olemme halunneet panostaa psykologiseen turvallisuuden tunteeseen ja siihen, ettei kukaan joutuisi pelkäämään epäonnistumista omassa työssään, Mika sanoo.
Sarat myös kannustavat henkilökuntaansa kehittymään. Kaksi työntekijää on kouluttautunut heidän aikanaan kalamestariksi, yksi lihamestariksi ja yksi on paraikaa johtamiskoulutuksessa.
– Kun kalamestarimme lähti toisiin tehtäviin, palvelutiskiltä nousi heti käsi ylös työntekijältä, joka halusi vastuuta. Hän ei ollut nuorempana voinut sietää kalaa, mutta halusi nyt oppia. Yritämme aina rekrytoida ensin talon sisältä, Mika sanoo.
Luottamusta omaan ammattitaitoon
Pekurin maineikkaasta vegetarjonnasta vastaa nyt Elisa Sarste. Kauppias Mika hehkuttaa Sarsteen tulleen kauppaan muutamia vuosia sitten iltakassaksi mutta kehittyneen sittemmin jopa koko kaupungin parhaaksi vegeosaajaksi.
Kaupan alalla vuosikymmenen ollut Sarste kehuu hyvää pohjatyötä, jonka päälle oli hyvä lähteä rakentamaan. – Ihmiset puhuvat somessa älyttömästi meidän vegevalikoimasta. Otamme kaikki toiveet kokeiluun, jaamme niistä tietoa somessa, ja moni jakaa postauksiamme esimerkiksi Vegaaninen Oulu -someyhteisöön, osastovastaava iloitsee.
Huippuluokan valikoiman kehittämisessä auttavat K-ryhmän omat järjestelmät ja sovellukset, mutta kaiken ytimessä on oma aktiivisuus.
– Ilman sitä emme olisi voineet saada asiakkailta tällaista luottamusta. Seuraan paljon somea, muita kauppoja ja valmistajia, nappailen screenshotteja ja menen aamuisin ensitöikseni katsomaan järjestelmistä, löytyykö tuotteita tilattavaksi.
– Vapaus kokeilla on tarkoittanut myös vapautta rakentaa luottamusta itseään ja omaa ammattitaitoaan kohtaan. Kun aloitin, tuntui etten tiedä mistään mitään, mutta nyt tuntuu, että tiedän tosi paljon.
Leivosbuffaa ja viisutunnelmaa
Liikeideaan ja edelläkävijyyteen kuuluu Pekurissa myös tietty yllätysmomentti. Joskus parhaat ideat syntyvät vaikka saunan lauteilla. Mika Sara kertoo miettineensä taannoin keinoa myydä asiakkaille itsepalvelusta leivoksia.
– Keksimme toteuttaa leivosbuffan yhdessä kumppanin kanssa. Leivoksia myytiin monen viikon ajan hirveitä määriä, Mika kertoo.
”Parhaimmillaan idea tulee tiistaina, ja jo perjantaina kaupalla on ollut täysi meno päällä.”
Kun myynti alkoi vähentyä ja tuli tarve uusiutua, vaihdettiin leipomokumppania. Myös toinen aalto oli jättimenestys. Sen jälkeen toteutettiin buffa suolaisilla piirakoilla – ”järjetön menestys” sekin, totta kai – ja viimeksi vappuna vohvelibuffa, jolloin asiakkaille myytiin huikeita määriä belgialaisia vohveleita ja rahkapannukakkuja mansikoilla, strösselillä ja nutellalla. Seuraavat ideat ovat jo hautumassa.
– Viimeksi henkilökuntapalaverissa aiheenamme oli toukokuun euroviisuhuuma. Tyttäremme Veera, joka työskentelee palvelutiskitiimissä, sai idean Suomen edustajaan sopivasta rahkasta vihreällä elintarvikevärillä, ananaksella ja kookoksella. Olemme myyneet rahkaa ja teemaan sopivia donitseja mukavasti, Mika kertoo huvittuneena.
Joni Häätylä nostaa yhdeksi Pekurin vahvuudeksi nopeat liikkeet. – Buffaideoidenkin toteutuksessa on mennyt maksimissaan viikko. Parhaimmillaan idea tulee tiistaina, ja jo perjantaina kaupalla on ollut täysi meno päällä.
Määrätietoinen työ palkitsee
Minkälaisin eväin Pekurin väki arvioi saaneensa ketjun vuoden myynninkehittäjän tunnustuksen? Häätylä nostaa ensimmäisenä esiin kontrastin korona-aikoihin verrattuna.
– Silloinhan monet kaupat porskuttivat, mutta keskustat kuolivat. Tuntuu tosi hyvältä, että siitäkin selvittiin, ihmiset tulivat koronan jälkeen takaisin eikä kukaan hylännyt meitä. Ja hienoa on, että tunnustuksen jälkeenkin hyvä kehitys on jatkunut.
Jaana ja Mika Sara kertovat tunnustuksen tulleen hiukan yllättäen. Alkuun he tunnustavat kokeneensa palkinnosta hiukan ristiriitaista perisuomalaista kainouttakin, sillä kauppiaat tiedostavat hyvin monen muun kaupan olevan nyt hankalassa markkinatilanteessa.
Syitä Pekurin menestykseen löytyy kauppiaiden mielestä sekä omasta toiminnasta että ulkoisista tekijöistä. Sisäisesti kone on niin sanotusti kunnossa: asiakkaita miellyttävä valikoima on löydetty, osastoja on laajennettu ja uusittu, kauppa on siistissä kunnossa ja henkilökunnan ammattitaitoon ja palveluasenteeseen voi luottaa.
– Olemme tehneet määrätietoista työtä, emmekä ole missään vaiheessa jääneet tuleen makaamaan. Korona-aikana pidimme kiinni vahvuuksistamme emmekä lähteneet supistamaan palveluja. Käymme myös henkilökunnan kanssa avoimesti paljon lukuja läpi, Jaana Sara kertoo.
Toisaalta Oulun keskustakin on Mika Saran mielestä kehittynyt kaupan sijainnin näkökulmasta suotuisaan suuntaan.
– 2018 tässä kiinteistössä oli vain muutama liike, mutta vähitellen tänne on alkanut tulla uusia toimijoita: ravintoloita, pääkirjaston väistötilat, Ikean showroom. Kun alueella on alkanut olla imua, asiakaskäyntien määrä on meilläkin kasvanut.
Kesäkuussa on luvassa jotain aivan uutta, kun Sarat aloittavat myös K-Citymarket Raksilan kauppiaina. – Tärkeintä on aluksi tutustua asiakkaisiin ja henkilökuntaan ja päästä heidän kanssaan samalle aaltopituudelle. Myös Raksilassa aiomme luottaa palveluun ja valikoimaan, kauppiaat toteavat.
Pekurinkin suhteen tavoitteita piisaa. Oulun tapahtumakesälle 2023 kaupan väki on ladannut kovat odotukset. Mika Sara nostaa esiin heinäkuun Qstock-festarit.
– Niiden aikaan kaupan juomaosasto on ollut perinteisesti niin tukossa, ettei henkilökunnallakaan ole ollut sinne asiaa!
K-Supermarket Pekuri, Oulu
Lue koko juttu 26.5.2023 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.