Lähtökohdat alkaneeseen vuoteen ovat Antti Tapionlinnan mukaan luottavaiset. Kuluttajakysyntä näyttäisi olevan piristymään päin, talvikauppa sai rivakan startin ja varastoarvot on saatu palautettua paremmalle tasolle.
– Koko ajan pitää tietysti seurata markkinan ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksia, ja tähän meillä on hyvät mittarit. Seuraamme tarkkaan, missä kuluttaja liikkuu, mitä hakuja tekee ja mitä ostaa. Se auttaa onnistumaan niin markkinoinnissa kuin valikoimatyössäkin, jota teemme yhdessä kauppiastyöryhmien kanssa.
Viime vuonna alalla navigoitiin monenlaisten haasteiden ristiaallokossa, kun päänvaivaa aiheuttivat paitsi kuluttajien ostovoiman heikkeneminen myös epäedulliset sääolosuhteet – heikko alkutalvi ja superlyhyt kevätsesonki – sekä monille yrityksille purettavaksi jääneet varastot.
– Toimintaympäristöön nähden pärjäsimme oikein hyvin ja voitimme oman arviomme mukaan syksyllä markkinaosuutta molemmissa ketjuissamme. Sekä Intersport että Budget Sport kehittyivät hyvin samannäköisesti.
Ostovoiman kohenemisesta alkoi näkyä merkkejä loppuvuodesta, kun inflaatio kääntyi laskuun, palkankorotukset astuivat voimaan ja talvikelit saatiin hyvissä ajoin koko maahan. Helpotuksesta ei silti voida huokaista, vaan Tapionlinna muistuttaa, että oman toiminnan tehokkuudesta on huolehdittava edelleen tarkasti.
– Olemme päivittäneet suunnitelmia tilanteen mukaisiksi ja investoineet toimintaa tehostaviin järjestelmiin. Tätä pitää jatkaa, uusi vuosi tulee jatkumaan haastavana.
Vetovoimainen yhtälö
Tapionlinnalla on pian takana puoli vuotta Keskon urheilukaupan johdossa. Urheilun suurkuluttajaksi itseään kuvaileva kuluttajakaupan konkari siirtyi Berneriltä ja kertoo kokeneensa K-ryhmän ja kauppiasliiketoiminnan sekä Intersportin kansainvälisyyden erittäin mielenkiintoiseksi ja vetovoimaiseksi yhtälöksi.
– Oli mukava palata takaisin kaupan puolelle. Opittavaa on tietysti paljon, ja ensimmäinen talvisesonkini on vasta käynnistynyt. Haluan tutustua kauppoihin eri puolilla maata, ja monia kauppiaita olen jo tavannutkin kaupoissa, koulutustilaisuuksissa ja ostopäivillä.
Vuosikymmenen vaihteessa määritelty urheilukaupan uusi strategia keskitti toimintaa ympärivuotisiin painopistelajeihin ja kohdisti panostusta monikanavaiseen myyntiin ja palvelujen kehittämiseen. Tapionlinna näkee tässä menestysreseptin.
”Asiakkaamme asioivat ristiin verkossa ja kivijalassa.”
– Asiakkaamme asioivat ristiin verkossa ja kivijalassa. Joku aloittaa ostopolun verkossa mutta ostaa kivijalassa, toinen tekee päinvastoin. Molemmat myyntikanavat ovat tärkeitä, ja niiden kehittämisessä on myös onnistuttu hyvin.
Verkkokauppa kehittyi loppuvuonna vahvasti. Alan tilastoista näkyy, että kivijalka veti paremmin alkuvuodesta, syksyllä taas verkko-ostot kasvoivat kivijalkaa nopeammin.
Kilpailuetua osaamisella
Kauppakohtaisten liikeideoiden suhteen ollaan ajan hermolla. – Paikallisen asiakaspotentiaalin ja kilpailutilanteen muutoksia täytyy tarkastella jatkuvasti, ja nyt poikkeusvuosien jälkeen kaupat tunnistavat varmasti uusia kehitysmahdollisuuksia, Tapionlinna sanoo.
Intersport 2.0 -myymäläkonseptin levitys on kääntymässä loppusuoralle, ja siihen liittyvät uudistukset jatkuvat. – Uusi konsepti näkyy asiakkaille modernina ja houkuttelevana myymälämiljöönä. Tämä on merkittävä osa kansainvälisen Intersport-konseptin toteutusta Suomen markkinassa, Tapionlinna sanoo.
Verkoston kehitystä tehdään Tapionlinnan mukaan pääosin muuttoliikkeen tahdissa. – Verkostomme on kattava ja perustuu monikanavaiseen toimintaan. Sitä kehitetään ja arvioidaan markkinapotentiaalin mukaan.
Viime vuoden kohokohtiin kuuluu K-ryhmän urheilukaupan 50-vuotisjuhla, kun Kesportin perustamisesta tuli kuluneeksi puoli vuosisataa. Uusi urheilukaupan johtaja on tietysti perehtynyt toimialueensa historiaan ja tehnyt siitä mielenkiintoisia huomioita.
– Vuosien varrella on koettu haastavia tilanteita ja tapahtumia, ja haasteet on aina otettu vastaan päättäväisesti. Niiden tuoksinassa on otettu opit, kasvettu ja vahvistettu asemaa entisestään. Uskon, että hyvällä yhteistyöllä menestymme näin myös jatkossa.
K-ryhmän urheilukauppa
Lue koko juttu 12.1.2024 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.