Kun Vuoden K-Marketin pysti osui Sodankylään jo toista kertaa kolmen vuoden sisällä, kauppias Antti Penttisen ensimmäinen tunne oli hämmennys, toinen superonnellisuus.
– Oli selvää, että tätä tuplamestaruutta juhlistettaisiinkin sitten kunnolla. Pidimme huhtikuussa kansanjuhlat, joissa tarjoilimme kakkua, kahvia sekä makkaraa, oli musiikkia, taikuriesityksiä ja kilpailuja. Halusimme tehdä voitosta koko Sodankylän jutun.
Isoimmat ajurit voiton taustalla olivat Antin arvion mukaan kovat luvut: myynnin kehitys ja asiakastyytyväisyys. Myös esimerkiksi johtamista arvioitiin.
Vuodesta 2024 kauppiaalle onkin jäänyt päällimmäisenä mieleen mukava kasvu ja asiakasvirta sekä asiakastyytyväisyystutkimuksen huipputulokset. – Meillä oli Suomen tyytyväisimmät asiakkaat. Sitä olemme pitkään tavoitelleet, ja nyt se saavutettiin.
Vahvan perustyön lomassa tehtiin myös uudistuksia. Kenties merkittävin oli viime vuoden tammikuussa kauppaan avattu Posti.
– Arvioin aluksi, että asiakastyytyväisyys kärsisi – tulisi reklamaatioita ja Postin vikoja alettaisiin kääntää meihin. Pelko oli lopulta aiheeton ja kävikin jopa päinvastoin: asiakastyytyväisyys nousi ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä uuteen palveluun. Moni postiasiakas kääntyy myös ostoksille.
Antti kertoo miettineensä Postin osalta pitkään tilakysymyksiä. – Meillä ei ole kaupalla neliösenttiäkään ylimääräistä tilaa. Sijoitimme Postin lopulta pullohuoneeseen, jossa toiminnot ovat nyt sulassa sovussa.
Myös joulun pakettirumba mietitytti.
– Kun Postista tiedusteltiin, olisiko heidän hyvä avata jouluksi pop-up-piste Sodankylään, sanoimme kuitenkin että ei tarvitse, kyllä me hoidetaan. Ja hyvin siitä selvittiinkin, henkilökuntaa riitti eikä isoja jonoja tullut.
Viiniä ja välipalaa
Merkittävä muutos viime vuonna oli myös 8-prosenttiset juomat kaupan hyllylle mahdollistanut lakimuutos. K-Marketin yhteydessä ei toimi Alkoa, joten selvää oli, että viineihin panostettaisiin isosti.
– Jos meiltä saa kauppareissun yhteydessä hyvän viinin eikä tarvitse lähteä erikseen Alkoon, se on asiakkaalle aina plussaa. Otimme reilusti tilaa ja teetimme osastolle mittatilauskalusteet. Valikoimamme on K-Marketiksi runsas.
– Tämä on ollut hyvää alustusta siihen seuraavaan askeleeseen.
Viime vuoden kehitysprojekteista Antti nostaa esiin vielä itsepalvelulämpötiskin, jossa myydään komponenteista lämmitettyjä lounasannoksia.
– Olemme olleet tähänkin tosi tyytyväisiä. Tykkäämme kokeilla meillä ”ison kaupan juttuja”, koska ne rakentavat mielikuvaa meistä laadukkaana täyden ostoskorin kauppana.
Kaupan brändi rakentuu harkiten
Antti Penttinen on toiminut kauppiaana Sodankylässä reilut neljä vuotta. Eteenpäin on menty vuosi vuodelta ja kasvua ja kehitystä on tullut mukavasti. – Olen tyytyväinen tähän matkaan ja siinä missä nyt ollaan.
Kaupan työporukkaa Antti kuvaa todella yhtenäiseksi. – Minulle on kauppiaana tärkeää, että kaupalla vallitsee oikeanlainen kulttuuri. Sellainen onkin tänne mukavasti juurtunut, meillä puhalletaan yhteen hiileen ja autetaan toinen toisiamme.
Antti nostaa esiin kaupan brändin, jonka henkilökuntakin selvästi kokee merkitykselliseksi.
– Olemme kaikki tosi ylpeitä brändistämme ja koko porukka tykkää tehdä töitä sen eteen. Henkilökunnan kunnianhimo, viihtyminen ja merkityksellisyyden kokemus näkyvät kyllä aina asiakkaillekin. Panostamme somessakin työnantajamielikuvan parantamiseen, ja esimerkiksi henkilökunnan synttäreitä ja muita merkkipaaluja juhlistetaan ja nostetaan esiin aina isosti.
Trendien seuraaminen on trendeistä suurin
Kaupallisen tilanteen haasteet tunnetaan. Antti kertoo asiakasmäärien kehittyneen mutta keskiostoksen jonkin verran laskeneen laskeneen.
Sodankyläläisten resepti tilanteeseen on ollut yksinkertainen: – Olemme yrittäneet tehdä hommat entistä paremmin ja luottaneet laadukkaaseen perustekemiseemme. Emme ole lähteneet etsimään nopeita ratkaisuja tai tekemään heräteostokikkailua.
Markkinatilanteen rinnalla alalla näkyy isona trendinä se nopeus, jolla uutuudet ja trendit tulevat ja menevät.
– Trendien seuraaminen on tärkeä trendi jo itsessään, ja perässä pysyminen vaatii nykyisin paljon töitä. Reagointia tarvitaan jopa samana päivänä, koska ensi viikolla juttu on jo ohi. Kun reagoi nopeasti, kilpailija ei usein vielä ole ehtinyt.
Onnistumiset ruokkivat toisiaan
Kauppiaan työssä Anttia motivoi jatkuva kehittäminen. Kun asiat tekee viimeisen päälle, kauppa kehittyy ja itsekin kehittyy. Syntyy itseään ruokkiva motivaatiokierre.
– Toisaalta se on myös haastava tunnetila. Kauppa ei ole koskaan valmis, ja siitä voi tulla riittämättömyyden tunnetta. Mutta kun ajatuksen kääntää ympäri, se muuttuu voimavaraksi: kivi kerrallaan se vuorikin siirretään. Kun katsoo taaksepäin ja näkee kehityksen, se motivoi ihan valtavasti. Meillä on Sodankylässä edelleen valtava potentiaali kasvaa, niin kauppapaikkana, kauppiaana kuin henkilökuntanakin.
Kesälle Sodankylään on suunnitteilla taas jotain ihan uutta. Kun K-Market-ketju otti käyttöön uuden tapahtumakontin, Antti päätti ostaa vanhan kontin itselleen.
– Heitin liikaa miettimättä tarjouksen, ja se menikin yllätyksekseni läpi, Antti naureskelee. – Kontti tuli meille aiemmin toukokuussa ja sitä täytyy tässä alkaa tuotteistaa. Ajatus on rakentaa kaupan pihalle kesäkioski ja saada nelostietä kulkevat matkailijat kääntämään päänsä ja ihmettelemään, että vautsi, mitäs tuolta löytyy.
> Seuraa K-Market Sodankylän kesäkioskin rakentumista kaupan Instagramista: @kmsodankyla.
K-Market Sodankylä
#paremmankaupantekijät
Lue koko juttu 22.5.2025 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.