
7.30
Hämeenlinnan Intersportin osastovastaava Juuli Vainio aloittaa tiistain, kuten muutkin päivät, reippaalla happihyppelyllä, josta siirtyy raikkaana päivän parhaalle aterialle. – Eli tietysti aamukahville ja aamupalalle, joka on työaamuisin kaurapuuroa raejuustolla ja marjoilla. Näin päivä lähtee hienosti käyntiin!
Automatkalla Tiiriön kauppakeskukseen tunnelmaa nostattavat Spotifystä valitut lempparibiisit. – Töihin on aina hyvä fiilis lähteä, kun tietää, että meidän ihan parhaat kauppiaat ovat siellä vastassa hyvällä meiningillä.
10.00
Kauppa aukeaa asiakkaille. – Tsekkaan omalle osastolle tarvittavat täydennykset varastosta ja siistin myymälän yleisilmeen asiakkaan silmin. Katson että sukkakorit ovat täynnä ja toppahousuista löytyy kaikkia kokoja, viikkaan esillepanopöydillä olevat vaatteet, suoristan kenkälaatikot sekä rekit ja niin edelleen.
Verkkokauppatilauksia oli tullut yön aikana muutama. – Ne täytyy kerätä, pakata ja pistää pikaisesti postiin, jotta asiakas saa tuotteensa nopeasti.
Seuraavalla viikolla vietetään Tiiriön Intersportin yksivuotissynttäreitä ja tiedossa on tarjouksia ja munkin tuoksua kahvitarjoilun merkeissä. Juuli tutustuu kampanjatuotteisiin ja kertoo, että aiemmin Intersport toimi kaupungin keskustassa.
– Ehdin työskennellä siellä reilut kolme vuotta. Aloitin viikonlopputöissä keväällä 2021 opiskelun ohella, ja lukiosta valmistuttuani sain saman tien kokoaikaisen jalkineosastovastaavan paikan eli melkoisen ison vastuun nuoresta iästäni huolimatta.
Uudessa kauppapaikassa Juuli halusi taas ottaa yhden stepin eteenpäin ja ehdotti rohkeasti kauppiaalle, voisiko siirtyä osastovastaavaksi lajitavarapuolelle.
– Lajit ovat kiinnostavia ja myynnissä tarvitaan nippelitietoa. Olen jääkiekkoperheestä, ja pelasin itsekin pienenä. Päälajikseni valikoitui kuitenkin yleisurheilu, jonka lopetin vasta junnuvuosien jälkeen. Nyt pyöräily-, hiihto- ja lasketteluosastot ovat olleet reviiriäni jo vuoden ajan, Juuli kertoo tauolle suunnatessaan.
12.30
Työkaverien määrä lisääntyy, kun päivä etenee. Täksi päiväksi on sovittuna reilu kuukausi sitten aloittaneen Emilia Palmun perehdytys pitopohjakenkiin.
– Perehdys etenee pikku hiljaa osastolta toiselle. Meillä on pieni työporukka, joten kaikki myyvät kaikkea, Juuli mainitsee ja saa Emilialta vuolaat kehut pätevästä toiminnastaan.
Kevyttopat ovat saapuneet. Niille järjestyy tilaa, ja esillelaiton lomassa voi palvella talvipyöräilyyn sopivaa vaatetusta etsivää asiakasta. Kassalle päätyy kaksi takkia, joita voi käyttää erillään tai kelien viiletessä yhdessä.
– Kun kerroin myös takkien hoito-ohjeista, mukaan lähti näille materiaaleille soveltuva pesuainekin, Juuli myhäilee ja mainitsee yhdistävänsä palvelutilanteissa ammattiosaamiseen joko omia tai asiakkailta kuultuja kokemuksia. – Harvoin on tilannetta, että sellaisia ei olisi.

15.00
Some on tärkeässä roolissa kaupan markkinoinnissa. Päävastuun kantaa ja Instagramin hoitaa kauppias Susa Tiitinen, ja kuvat otetaan yleensä yhdessä. Juuli on hoitanut vuoden vaihteesta myös kaupan TikTokia.
– Sisältömme on humoristista, se tuntui heti omalta tyyliltä. Pyrin siihen, että sekä asiakkaiden että meidän asiakaspalvelijoiden on helppo samaistua videoihimme. Ne ovat saaneet jo satoja tuhansia näyttökertoja.
Iltapäivän edetessä kaupankäynti vilkastuu ja Juuli saa kenkäpuolella palveltavakseen kolme asiakasta yhtaikaa. Hän on elementissään ja tietää itsekin olevansa parhaimmillaan pienessä paineessa. Kuten arvata saattaa, kaikille kolmelle asiakkaalle löytyvät sopivat jalkineet.
Sisään kävelevä herra ilmoittaa haluavansa ammattitaitoisen myyjän esittelemään pyöriä. – Tässähän sitä ollaan, Juuli tokaisee ja marssii herra perässään kaupan perälle pyörien luo.
Hetken kuluttua asiakas siirtyy koeajamaan sähköpyörää. – Työni suola on se, että pystyn ohjaamaan asiakasta tekemään juuri hänen tarpeisiinsa parhaiten sopivia valintoja, Juuli miettii odottaessaan, että pian on taas yksi uusi sähköpyörän omistaja lähdössä kotiin hymyssä suin.
– Hienosti hoidettu myynti, olet ihan oikealla alalla, asiakas huikkaa mennessään.
Myös ensimmäinen suksia hakeva asiakas on jo bongattu. – Tämä taitaa olla omalla kohdallani kaikkien aikojen aikaisin suksikauppa, Juuli innostuu.
19.00
Päivän päätteeksi on hyvä siistiä paikat, jotta aamun ensimmäisen tulijan on kiva avata kauppa hyvässä kunnossa. – Usein se olen kyllä minä itse, Juuli huomaa.
Ovet kiinni ja päivä on pulkassa. – Kiitollisena työstä, jossa saan käyttää omia vahvuuksiani.
Padelulkokentät eivät ole enää auki, mutta penkkiurheilijalla riittää kiirettä. – Usein on käynnissä sekä kahden veljeni että puolisoni pelit samaan aikaan. Sykkeen saa kyllä nousemaan katsojankin roolissa.
Juuli Vainio (23)
Osastovastaava, lajitavarat Juulista sanottua:
”Hän on aidosti kiinnostunut asiakkaan tarpeista.”
”Kohtaa jokaisen aidosti, lämpimästi ja ystävällisesti olipa kyseessä asiakas, uusi harjoittelija tai vuosia mukana ollut kollega.”
”Valmis tarttumaan uusiin ideoihin ja rohkaisee myös muita kehittymään.”
Intersport Hämeenlinna
Lue koko juttu 23.10.2025 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.
K-Duuni-kilpailun voittajat valitaan K-Team Päivillä 1.11.2025.
K-Duuni-kilpailun vuoden 2025 työnantajakauppiasfinalistit ovat Niina Aho Taivalkoskelta, Marika Rekilä Espoosta ja Jerko Seppälä Turusta. Vuoden kaupan työntekijä -finalistit ovat Tina Lopperi Helsingistä, Jouni Nieminen Helsingistä sekä Juuli Vainio Hämeenlinnasta.
K-Duuni-kilpailu 2025 – tässä huikeat finalistit