KUN KORONA ISKI, Kimmo Sivonen oli juuri aloittanut K-Citymarket Tammiston kauppiaana. Haastavassa tilanteessa kaupan koko henkilökunta tarttui toimeen. Uuden mutta toki kokeneen kipparin johdolla alettiin vikkelästi ideoida, mitä sellaista kauppaan voitaisiin kehitellä, mikä helpottaisi asiakkaiden ja alueen yrittäjien elämää.
Työ tuotti tulosta. Tuli hienoja yhteistyökuvioita, Finnairin lentokoneruokia, lähiravintoloiden annoksia. Monessa oltiin edelläkävijöitä, jopa ensimmäisiä. Tammistossa on esimerkiksi oma panimo, oma kahvipaahtimo, Järvikylän yrttikasvattamo ja palautuspulloja jättierissä vastaanottava automaatti.
Kaiken tämän kehittelyn tuoksinassa koko kauppa uudistettiin alkuvuodesta 2021. Upea kauppa innovatiivisine yksityiskohtineen ja asiakaslähtöisine valikoimineen noteerattiin maailmallakin, ja julkisuutta ja tunnustuksia on sadellut.
– Ei me remonttia suunnitellessa mietitty, että nyt tehdään kansainvälisen tason kauppaa. Me tehtiin kauppa meidän omille asiakkaille, Sivonen joukkoineen korostaa.
UUDISTUSTEN LÄHTÖKOHTA oli nimenomaan vankka asiakastieto ja -ymmärrys. – Kaikki meillä lähtee asiakkaista. Vastaamme asiakkaidemme toiveisiin aina parhaamme mukaan, myymäläpäällikkö Inka Valkeapää sanoo.
– Henkilökuntaa kuunnellaan yhtä lailla. Eri tiimeistämme oli ihmisiä mukana remontin suunnittelussa ja puntaroimassa käytännön toteutuksia.
Tammistossa 16 vuotta työskennelleen Valkeapään vastuulla on koko palvelulinjasto: palveluliha, kalaosasto, kahvio, Deli, Keittiö, Fazer Leipomo, ja lisäksi pakattu liha ja lihajaloste – kaikkiaan yli neljänkymmenen työntekijän joukko. Päälliköiden on talossa luontevaa käyttää aikaa työntekijöiden kanssa juttelemiseen ja näiden kuuntelemiseen.
– Ihmisten on voitava tuntea, että heillä on merkitystä ja heistä välitetään, Valkeapää kiteyttää tammistolaisen esimiestyön keskeisen lähtökohdan.
HILJATTAIN TUOREUTETUSSA organisaatiossa tarkennettiin myymäläpäälliköiden vastuita ja kiepsautettiin totuttu pyramidikaavio päälaelleen. Asiakkaat on nostettu pyramidin huipulle, ja pohjalla perustaa kannattelee kauppias. Kaupan tekijöitä valmennetaan alhaalta ylöspäin niin että lopuksi jokainen kaupassa tietää, missä mennään ja miten toimitaan.
Markkinointi- ja myyntipäällikkö Petri Lintumäellä tulee täyteen 40 vuotta alalla, niistä 21 Tammistossa. Kaikki kaupan työt luonnistuvat, mutta nyt markkinointi on miehen leipälaji. Hänen käsistään lähtevät kaupan mainokset ja hän pitää huolta siitä, että myymälän asiakasviestintä on kohdallaan.
Lintumäki on myös talon digimarkkinoinnin esimies. – Olin joskus kaupan Facebook-vastaava, mutta nyt on nuoremmat tekijät some-puikoissa, hän hymyilee. Seuraajia kaupan somekanavilla riittää, ja Lintumäen mukaan eri kanavat ovat hyvin hallussa.
– Sisältöjä on kuitenkin mietittävä tarkkaan. On tärkeää, että olemme somessakin omannäköisiämme, hän juttelee.
Talouspäällikkö Heidi Sivonen jäi opintojen jälkeen välivuodeksi töihin isonveljensä kauppaan ja on sillä tiellä yhä: 16 vuotta tulee täyteen. Hänen hoidossaan ovat muun muassa laskut, palkanlaskenta ja työterveyshuolto. Työ on enimmälti toimistotyötä, mutta muiden päälliköiden lailla hänkin viihtyy myös myymälän puolella.
– Minulle viikon ehdoton kohokohta on pullonpalautuslahjoitusten tiliöinti, siitä tulee itsellekin aina niin hyvä mieli!
Heidi Sivonen kertoo asiakkaiden käyttävän innokkaasti mahdollisuutta lahjoittaa pullonpalautuskuittinsa valitsemaansa hyvään tarkoitukseen. – Viime vuodelta tilitimme hyväntekeväisyyteen 60 000 euroa. Siitä puolet tuli asiakkailta, puolet meiltä, hän sanoo ylpeyttä äänessään.
HUIPPUKAUPPA erottuu aina jotenkin muista. Tammiston myymäläpäälliköt luettelevat kauppansa omimpia juttuja: aito ja ystävällinen palvelu, kaikenlaiset asiakkaat huomioiva laaja valikoima, laadukkaat tuotteet, elämysten tarjoaminen, yhteishenki, joka välittyy asiakkaillekin.
– Tuntuu, että asiakkailta tulee aina vain enemmän palautetta juuri tästä meidän hyvästä hengestä. Osastorajat tavallaan katosivat koronan myötä. Kaikki auttavat toisiaan ja puhaltavat yhteen hiileen, Inka Valkeapää mainitsee.
Innovaatioita ja innostusta talosta toden totta löytyy. Kauppiaan mielestä nyt ollaan kivassa tilanteessa.
– Vaikka olemme jo kaksi vuotta tehneet turbulenssissa asioita, ihmisten innostus ei ole jäänyt siihen. Joka puolella ollaan koko ajan kehittämässä uutta, Kimmo Sivonen toteaa.
Hyvä henkilöjohtaminen on entistäkin tärkeämpää. Nuorilla työntekijöillä on Tammistossakin ihan erilaiset odotukset ja vaatimukset työelämän ja yritysten suhteen kuin iäkkäämmillä.
– Johtamisen pitää nyt olla yksilöllistä. On tärkeää osata johtaa jokaista tämän oman arvomaailman mukaan. Usein juuri arvojen kautta esimiehet löytävät ne keinot motivoida kutakin ihmistä juuri oikealla tavalla, kauppias Sivonen puntaroi.
MONI ASIA K-Citymarket Tammistossa tuottaa asiakkaalle WAU-efektin, mutta kauppiaalle kauppa on ennen muuta kokonaisuus.
– Itse vien vieraani ensimmäiseksi kahvilaan. Sieltä näkee palvelutiskin, paahtimon, leipomon, leivät, pääsee aistimaan tunnelmaa, Kimmo Sivonen kuvailee.
Sivonen muistelee, kuinka hän itse tuli yli kaksi vuotta sitten Tammistoon tutustumaan tarkemmin tulevaan kauppaansa. Kauppa oli edellisen kauppiaan Pekka Lintumäen jäljiltä hyvässä kunnossa. Hän istui kahvioon ja katseli ympärilleen, näki vain tyytyväisiä kasvoja. Monet asiakkaista olivat todennäköisesti jo vuosia tavanneet istahtaa ostosreissullaan kahvikupposen ääreen.
– Aistin jo silloin tämän tunnelman, Tammiston hengen. Päätin siinä paikassa, että tätä ei saa pilata, Kimmo Sivonen sanoo.
K-Citymarket Tammisto, Vantaa
Lue koko juttu 25.5.2022 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.