Pohjois-Karjalan Polvijärvellä K-Market Nuotan takatiloista kuuluu jälleen kerran kummia. Bingokone raksuttaa ja yli 80 innokasta osallistujaa jännittää palkintoja K-Marketin jo perinteeksi muodostuneessa bingotapahtumassa.
Osallistujamäärä on 4 000 asukkaan pikkupaikkakunnalla niin häkellyttävä, että kauppias Saara Pulkkinen on saanut viime aikoina vastailla urakalla K-kauppiaskollegoiden uteliaisiin puheluihin. Kysymällä ei eksy, ja vinkkinsä hän on jakanut eteenpäin mielellään.
Mikä ihmeen Polvijärvi?
Palataan kuitenkin bingon pariin tuonnempana. Saaran ja puoliso Antti Pulkkisen kauppiasura alkoi Nuotassa vuonna 2021. Takana molemmilla oli pitkä putki S-ryhmän kaupoissa, ja Saara oli työskennellyt myös kuntosalipuolella.
– Manasin, etten koskaan menisi kauppaan töihin, mutta niin se elämä heittelehti ja löysin itseni kauppiasvalmennuksesta, Saara kertoo.
Anttia yrittäjyys ei alkuun innostanut, mutta vähitellen mieli muuttui.
– Tuntui, että 15 vuoden jälkeen S-ryhmän puolella oli kaikki nähtynä eikä järkevää reittiä mennä eteenpäin enää ollut. Teimme sitten Saaran kanssa linjanvedon, että K-kauppiaita meistä tulee.
Kauppiasuran aloitus Polvijärven kaltaisessa paikassa vastasi pitkälti Pulkkisten unelmia. Kesämökkipaikkakunnalla myynti kasvaa kesäkaudella 20–25 prosenttia, ja vaikka väestö ikääntyy, Saara jakaa kunnalle kehuja siitä, ettei lapsiperheidenkään suhteen ole luovutettu.
– Kunta tekee täällä hyvää työtä: urheilukenttiä uudistetaan, lapsille rakennettiin juuri uusi pumptrack-rata, koulujen pihat ovat hyvässä kunnossa ja tapahtumia järjestetään paljon.
Asiakaslähtöisyys erottaa kilpailijasta
Kilpailutilanne Polvijärvellä on Saara Pulkkisen mielestä ”se perinteinen”. Keskustassa on isompi S-market, kun taas K-Market sijaitsee enemmän kylän laidalla. Molemmilla kaupoilla on selkeä oma asiakaskuntansa.
K-Market erottuu paikallisten tuotteiden, palveluvalikoiman sekä asiakaslähtöisyyden kautta. – Meillä on myynnissä esimerkiksi naapuriravintolan pizzoja, ja huutelemme ja etsimme meille aktiivisesti uusia lähituotteita myyntiin, Saara kertoo.
Kova juttu on myös lämpökaappi. – Sieltä myymme grillattua kanaa, pihviä, grillikylkeä tai mitä ikinä. Ykkösvalttimme ovat kuitenkin asiakaspalvelu ja asiakaslähtöisyys, niiden kautta erotumme, Antti mainitsee.
Henkilökuntaa kaupalla on kauppiaiden lisäksi kahdeksasta kymmeneen. Pitkäaikainen, sitoutunut tiimi on etu, koska Polvijärven kaltaisessa paikassa uuden henkilökunnan rekrytoiminen ei aina ole ihan helppoa. Nyt tilanne on onneksi vakaa.
– Otamme kesätöihin aina mahdollisimman monia nuoria kahden viikon työjaksoille, enemmän kuin ehkä tarvitsisimmekaan. Saamme siten nuoret näkemään kauppaa työpaikkana ja itse kartoitettua jo mahdollisia tulevia työntekijöitä, Antti kertoo.
Erja on kylän keskushahmo
Erja Yletyinen on työskennellyt Nuotassa vuodesta 2000. Kauppias Saara Pulkkinen kehuu Yletyistä suoranaiseksi ”kylän keskushahmoksi”, joka pitää huolta kaupasta kauppiaiden poissaollessa ja tuntee lähes kaikki polvijärveläiset.
– Ihan kaikkia en sentään tunne, Yletyinen naureskelee. – Esimerkiksi Sotkuman alueelta meillä käy täällä paljon uusia mukavia asiakkaita, jotka tuovat tuoreita ajatuksia ja uudenlaisia asiakastarpeita.
– Mutta onhan tässä vuosien saatossa oppinut tuntemaan asiakkaita hyvin. Esimerkiksi tutun asiakkaan vanhetessa on saattanut joskus huomata outoa käytöstä, josta olen sitten voinut mainita omaisille.
Yletyisen oli alun perin tarkoitus tehdä Nuotassa 1,5 kuukauden kesätyö – mutta toisin kävi. Alkuun hän työskenteli hevi-vastaavana, nyt rooli kattaa kaiken mahdollisen lattianpesusta tilitykseen, Veikkaukseen ja Postiin.
– Eniten tykkään ihan tavallisesta asiakaspalvelusta ja ihanista asiakkaistamme. Kaupan työssä ei aamuisin koskaan tiedä, mitä on luvassa.
Läheinen suhde polvijärveläisten kanssa on tarjonnut aihetta moniin iloisiin hetkiin. – Viime syksynä asiakas toi meille villasukat kiitokseksi hyvästä palvelusta. Kyllähän sellainen lämmittää.
Ilmapiiri myös työyhteisössä on Yletyisen mukaan ollut aina erittäin hyvä ja henkilökunnan ikäjakauma monipuolinen. Nuotan nuorin pääsi juuri lukiosta ja toisaalta kaksi eläkkeelle jäänyttä työntekijääkin käy edelleen tekemässä vuoron–pari viikossa.
– He eivät suostu jäämään pois, ja me tietysti pidämme heidät niin pitkään kuin he haluavat, Antti Pulkkinen hymyilee.
Koko Polvijärven elävöittäjät
Kaupalla useamman vuoden työskennellyt Iida Kinnunen korostaa K-Market Nuotan merkitystä pienen paikkakunnan elävöittämisessä.
– Olemme panostaneet vahvasti yhteisöllisyyteen, ja monet tapahtumamme kuten bingot ja kepparikisat ovat täällä oikeasti aika iso juttu.
Tapahtumien merkitys näyttäytyy Kinnuselle myös asukkaan näkökulmasta. – Olen itse asunut Polvijärvellä viisi vuotta. Kylä on pieni, mutta täältä löytyy kaikki tarpeellinen, ja on asukkaana kiva kun kaikenlaista tapahtumaa järjestetään jatkuvasti.
Vaikka tapahtumien ykkösdynamona toimii kauppias Saara, myös henkilökunta on saanut osansa. Iida Kinnusen kauppiaat ovat nimenneet jo kaupan viralliseksi kasvomaalausvastaavaksi.
– Tapahtumat tuovat hauskan lisän omaan työhön, ja olen itsekin ollut usein mukana, Kinnunen toteaa.
”Mitäköhän sieltä tällä kertaa tulee?”
Tapahtumien järjestäminen oli Pulkkisille itsestäänselvää kauppiasuran alusta asti – ja itse asiassa jopa yksi vaikutin Saaran kauppiasuran taustalla.
– Kilpailijan puolella tekemisen piti olla aina konseptin mukaista, ja sieltä jäi paljon patoutunutta intoa. Itse tykkään vapaudesta, ja nyt riittää, kun vähän Antilta kysyy lupaa. Olemme vitsinä sanoneet, että Antti hoitaa kaupankäynnin ja minä hoidan huvitukset, Saara heittää.
Antti vahvistaa: – Mie vain katson vierestä, että mitäköhän sieltä tällä kertaa tulee.
Jo ensimmäisenä kesänä käynnisteltiin kirpputoreja, ja koirien Match Show on järjestetty vuosittain. Lisäksi on ollut kepparikisoja, nyt syyskuussa tanssit – ja sitten se bingo, joka on muodostunut todelliseksi menestystarinaksi: ensimmäiseen saatiin 21 osallistujaa, viimeisimpään 82.
Tapahtumat tehdään omin voimin ja huvituksista ilmoitellaan kaupalla ja sosiaalisessa mediassa. Someen liittyen Saara haluaa heti kättelyssä kumota yhden myytin: – Moni sanoo, ettei some tällaisella paikkakunnalla tavoita ihmisiä, mutta kyllä meidän mummot somen löytävät.
Minkälaista asennetta jatkuva tapahtumien vyöry edellyttää kauppiailta?
– Liika ajattelu pois! Saara kannustaa. – Jos asioita vatvoo liikaa, simppeli muuttuu hankalaksi. Vaatiihan tämä myös omanlaistaan persoonaa, eikä nolostumiskynnyksen kannata olla turhan matalalla.
– Jos mie rupeaisin järjestämään tapahtumia, se menisi liiaksi hieromiseksi ja jäisi varmaan lopulta tekemättä, Antti lisää. – Saara ei yliajattele asioita. Ja jos joku tapahtuma ei onnistu, ensi kerralla voi tehdä eri tavalla. Ei tämä niin vakavaa ole.
Itä-Suomen paras
K-Market Nuotta valittiin keväällä Itä-Suomen parhaaksi K-Marketiksi. Saara Pulkkinen muistaa hyvin hetken, jolloin tieto valinnasta kilahti puhelimen ruudulle.
– Olimme juuri tulleet rättiväsyneinä lomalta kotiin, kun ketjupäällikkö Karilta tuli valokuva diplomista. Kyllä siinä uni hävisi. Valinta oli hieman yllätys, kun olemme olleet kauppiaina niin vähän aikaa. Ihan huippujuttu ja palkinto kovasta työstä!
Pulkkiset arvioivat valinnan taustalla näkyvän myynninkehityksen, asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyden, hyvän kauppakunnon ja valikoimatyön – tapahtumiakaan unohtamatta.
Nyt katseet on jo käännetty ensi vuonna edessä olevaan täysimittaiseen remonttiin.
– Odotamme innolla, että pääsemme juttelemaan suunnittelijan kanssa, rakentamaan tänne vielä enemmän meidän näköistä kauppaa ja erottumaan katukuvassa paremmin, Pulkkiset toteavat.
Vaikka kauppiaspari ei asu Polvijärvellä, ostivat he hiljattain alueelta kesämökin. Asiakkailta onkin kuulunut kommenttia, jonka mukaan nykyiset kauppiaat ovat ensimmäiset, jotka toden teolla tuntuvat polvijärveläisiltä.
– Meidät kutsuttiin taannoin paikallisen maamiesseuran kokoukseen kutsuvieraiksi, ja lehti-ilmoituksessa meidät oli mainittu vain etunimillä: ”Vieraina Saara ja Antti”. Se kertoo, että olemme onnistuneet jossain.
K-Market Nuotta, Polvijärvi
- kauppiaina Saara ja Antti Pulkkinen (2021–)
- Itä-Suomen paras K-Market 2023
- henkilökuntaa kauppiaiden lisäksi 8–10, kesäisin iso määrä nuoria kesätyöntekijöinä
- liikeidea: ”Parasta palvelua paikalliseen panostaen.”
Lue koko juttu 20.9.2024 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.