Resepti näyttää toimivan. Kauppojen myynnit kehittyvät oikeaan suuntaan ja Harri Mattinen (29) valittiin sekä henkilökunnan että asiakkaiden ehdotusten perusteella K-ryhmän Vuoden 2020 työnantajakauppiaaksi.
K-Supermarket IsoKristiina sijaitsee samannimisessä kauppakeskuksessa Lappeenrannan keskustassa. IsoKristiina on ollut Mattisen ohjauksessa vasta viime syksyn ajan, mutta kauppa ja sen henkilökunta ovat tuttuja jo omalta kauppiasharjoitteluajalta. Kun kauppa tuli osaksi Mattisen kauppanippua, hänellä oli jo ideoita, joita halusi kaupassa toteuttaa. Moni osasto onkin mennyt kokonaan uusiksi.
– Muutostyöt ovat vaatineet niin henkilökunnalta kuin asiakkailtakin kärsivällisyyttä, mutta nyt alkaa olla valmista, kauppias toteaa.
IsoKristiinan kaupassa myymäläpäällikön Jonna Mälkiäisen puheessa korostuu, että kaupassa tehdään asioita yhdessä, olipa kyseessä päivittäisistä asioista päättäminen tai tulevien asioiden suunnittelu. – Harri kysyy aina meidän mielipidettämme. Pääsemme näin kaikki osallistumaan sekä suunnitteluun että muutoksen toteutukseen.
Koska Mattisella on useampi kauppa johdettavanaan, hänellä on Jonnan lisäksi apunaan toinen myymäläpäällikkö Jaana Näppi, joka vastaa K-Marketien päivittäisestä johtamisesta.
MYYMÄLÄPÄÄLLIKKÖJEN kanssa Mattinen käy kauppojen asioita läpi kuukausipalavereissa. Viikoittain hän infoaa kaikille työntekijöilleen kauppojen statukset avainlukujen valossa itse tekemällään videolla. Kun koko porukka tietää kaikkien kauppojen tilanteet, se ruokkii Harrin mukaan myös tsemppiä tavoitella kaverikaupan parempia lukuja.
– Kaikilla on puhelimet ja jokainen voi katsoa videon silloin, kun se itselle sopii.
Myös keskustan kupeessa sijaitsevan K-Market Ratakadun myymälässä videoita katsellaan ja luvuista jutellaan porukallakin. – Videoista käy hyvin selville, missä oman kaupan osalta mennään, Hanna Vaittinen kertoo. – Jos esimerkiksi hävikin määrä on noussut, niin mietimme mistä se johtuu ja miten siihen voi vaikuttaa.
IsoKristiinassa Jonna arvostaa sitä, että he saavat henkilökunnan kanssa hoitaa kauppaa varsin itsenäisesti. Visaisten kysymysten tai ongelmien edessä ei kuitenkaan tarvitse pähkäillä yksin.
– Harrille voi soittaa milloin vain, ja häneltä saa aina tukea tai apua, jos tarvitsemme sitä.
RATAKADULLAKIN henkilökunta pyörittää kaupan arkea omin voimin ja työntekijät tekevät kaikkia kaupan töitä. Mattisen kaksi muuta K-Marketia Tirilä ja Mattila sijaitsevat eri puolilla kaupunkia ja ovat omien kaupunginosiensa lähikauppoja. Kolmea markettia ei kuitenkaan voi johtaa kuin yhtä kauppaa, koska jokainen kauppa on erilainen.
– Kaikissa kaupoissa on toisistaan poikkeava myynnin rakenne. Yhdessä kaupassa painottuvat valmisruoat ja panimotuotteet, toisessa enemmän ruoanlaiton raaka-aineet ja kolmannessa nopeat eväät, kauppias kertoo. IsoKristiinan K-Supermarket on kaupoista ruokaisin.
KUN KAUPPOJEN ARKI rullaa ammattitaitoisen henkilökunnan voimin, kauppiaalla liikenee aikaa myös liiketoimintansa kehittämiseen.
– IsoKristiinan uudistus oli neljäs kauppauudistus kahteen vuoteen, joten liiketoimintaa on kyllä viime aikoina kehitetty, Mattinen naureskelee.
Mattisen yrityksessä strategian keskiössä on asiakas ja sen ympärillä muun muassa jatkuva kehittyminen. Liiketoimintaa kehitetään koko ajan siihen suuntaan, että kaupoissa asiointi on nopeaa ja palvelu osaavaa ja ystävällistä.
– Asiakastyytyväisyys on itse asiassa määritelty henkilökunnan ensimmäiseksi ja tärkeimmäksi työtehtäväksi.
Vaikka kauppojen pidossa on paljon työtä, Mattinen nauttii siitä täydestä sydämestään. Työssä jaksamista auttaa, kun taustalla on perheen tuki ja kauppojen henkilökunnat puhaltavat yhteen hiileen.
– Kyllä tämä kaupanpito on puhdasta joukkuepeliä, kaikkia tarvitaan.
TEKSTI Tanja Ruotsi/ KUVAT Ari Nakari
Lue koko juttu 14.1. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta