Kauppiaat Jenni Härmä ja Tomi Pääkkö hyppäsivät liikkuvaan junaan kauppapaikan haltuun ottaessaan. Kaupan kokonaisuudistusta suunnitellut kauppiaspari Raimo ja Krista Pudas siirtyi Ouluun K-Citymarket Ruskoon vain hetki ennen remonttimiesten saapumista Raaheen. Tilanne oli harvinainen, mutta tarjous ohittamaton. – Isompi kauppa ja tuttu rakas kaupunki, raahelaistaustainen kauppiaspari kertoo vuodentakaisista tunnelmistaan.
Haasteita riitti jatkuvien aikataulumuutosten järjestelyssä, mutta avajaiset vietettiin kesäkuun puolivälissä kuten alunperin oli suunniteltu. Kiitos tästä kuuluu kauppiasparin mukaan loistavalle henkilökunnalle.
– Porukka venyi ja jousti, ja kaikki halusivat olla mukana tekemässä tätä yhdessä. Moni on kysynyt miten me jaksettiin, mutta meille kokemus oli vaativuudestaan huolimatta mielettömän antoisa ja opettavainen, kauppiaat kiteyttävät.
Uudistus innostaa uudistamaan
Teollisten vastaava Milena Jounila pohtii näyttävää makeishyllyä feissatessaan, että kauppa on nyt äärimmäisen siisti ja hieno. – Täällä on kiva työskennellä, ja asiakkaatkin ovat kehuneet.
Jounila pääsi osallistumaan uudistuksen suunnitteluun alusta pitäen. – Katsottiin, mitkä tuoteryhmät myyvät parhaiten, mitkä tarvitsevat enemmän tilaa ja mitä haluamme korostaa. Saimme esimerkiksi selkeän makeisosaston, kun ennen karkit olivat yhdessä hyllyvälissä. Panimo-osastoon panostettiin, pakasteet ja omalla vastuualueella texmex saivat enemmän näkyvyyttä.
Paljasjalkainen raahelainen on huomannut, että pienemmällä paikkakunnalla kaupalla taitaa olla erityisen tärkeä rooli asiakkaiden elämässä. Toiveet pyritään tietysti aina toteuttamaan. – Se ja hyvä asiakaspalvelu ovat hyviä keinoja antaa sloganimme mukaisesti asiakkaille aihetta hymyyn, Jounila toteaa.
Heviosaston vastaava Heli Kronbäck on samoilla linjoilla ja huomauttaa, että hymy tulee kyllä takaisin, kun itse hymyilee. Hän on ilahduttanut asiakkaita myös oivaltavilla tuotevalinnoilla, kuten ystävänpäivän alla löytyneillä omenoilla, joissa luki ”I love you”. – Niistä asiakkaat jakoivat kuvia somessaankin.
Lisämyynti kannattaa
Keittiömestari Mikael Snellman tunnistaa hintatietoisuuden nousun ja on löytänyt oivan reseptin siihen vastaamiseen.
– Meillä on niin reilut lounaat, että iäkkäämmät asiakkaat kehuvat syövänsä yhdestä annoksesta kahtena päivänä. Silloin tapaan muistutella, että meiltä löytyy myös herkullisia jälkiruokia pieneen hintaan ja niistäkin voi syödä kahtena päivänä. Aika usein jälkkäri lähteekin mukaan.
Kauppiasparin mukana Oulusta siirtynyt Snellman on ottanut asiakseen nostaa paikkakunnan ravintolatarjonnan uudelle tasolle.
– Sanoivat, etteivät eksoottiset maut täällä maistu, mutta kuinkas kävikään. Vähensin lounaslistalta perinneruokia, aloin kokata aasialaista ja toin rinnalle vegaani- ja kasvisvaihtoehdot. Nyt pintansa pitää vanhoista suosikeista enää lohikiusaus ja lihapullia tehdään lähinnä lapsia varten.
– Viihdyn kaupassa todella hyvin, täällä pääsee käyttämään luovuutta. Lounaslista vaihtelee ja välillä pidetään teemapäiviä, italialaista, kreikkalaista, espanjalaista, meksikolaista… Ravintolassa tehtiin aina samaa listaa.
Auttamisen kulttuuri
Innostusta riittää myös catering-toiminnan kehittämiseen. – Sitä kysytään paljon häihin ja syntymäpäiville, ja vastikään pyydettiin tarjoiluja useamman sadan ihmisen cocktailtilaisuuteen Ouluun. Toistaiseksi olen hoitanut näitä tilauksia omalla työpanoksella, mutta pikku hiljaa taidamme tarvita apukäsiä. Toki muilta osastoilta voi aina tarpeen mukaan saada apua, Snellman kertoo.
Työnkierto on yksi remonttiajan hienoista oivalluksista. – Silloin korostui toisten auttaminen yli osastorajojen, ja se jäi hyväksi tavaksi. Kun vaikkapa palvelutiski on kiinni, silloin työskennellään toisella osastolla. Siitä saa samalla vaihtelua omaan työhön, siksi porukka varmaan tästä on tykännytkin, kauppiaat arvelevat.
Jenni Härmälle ja Tomi Pääkölle on tärkeää luoda työpaikalle välittävä ja keskusteleva ilmapiiri, jossa uskaltaa tehdä ja kokeilla. – Annamme tilaa, mutta olemme apuna, jos pyydetään. Oppirahojakin saa maksaa, sillä tekevälle sattuu. Semmoista se on, se kuuluu elämään.
– Henkilökunta on tärkein voimavaramme. Kaikki lähtee lopulta siitä, että töissä on hyvä olla ja työt pystyy tekemään parhaalla mahdollisella tavalla. Vain sitä kautta on mahdollista saada aikaan hyvä palvelukokemus ja korkea laatutaso, Härmä ja Pääkkö pohtivat.
K-Citymarket Raahe
Lue koko juttu 24.3.2023 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.