K-Citymarket Mikkelin vuosi 2024 kiteytyy kovaan työhön ja eräänlaiseen helpotukseen. Toissatalven remontti oli kauppias Harri Mattisen mielestä raskas prosessi lomautuksineen ja muine vaiheineen. Remontin kiinniolon aikana asiakkaat pakotettiin asioimaan muualla ja pelkona oli, tulisivatko he takaisin.
– Onneksi pelko oli turha. Olemme löytäneet paikkamme ja olemme aika paljonkin remontille asettamiamme tavoitteita edellä. Olemme myyneet käytännössä joka viikko enemmän kuin ennen remppaa, Harri kertoo.
Kun vauhti helmikuun 2024 remonttiavauksen jälkeen kiihtyi, kauppaan päästiin rekrytoimaan lisää henkilökuntaakin. – Repivä myynnin nousu haastoi meitä kaikkia positiivisella tavalla. On ollut hienoa päästä työllistämään enemmän kaupan ammattilaisia.
Valinta Vuoden K-Citymarketiksi tuntui Harrista käsittämättömän hienolta. – Olemme tehneet kovaa duunia, pitäneet yllä korkeaa vaatimustasoa ja päässeet tälle tasolle sitä kautta. Kehitys kuitenkin loppuu tyytyväisyyteen. Matka on kesken, ja etsimme jatkuvasti uusia tapoja kehittää kauppaa.
Itsepalvelu valtaa alaa
Vuodesta 2024 on vaikea puhua ilman markkinatilannetta. Kauppias tunnustaakin, että tuloksen näkökulmasta vuosi 2024 ei ollut ihan kevyimmästä päästä.
– Remontti on iso investointi, ja jotta exceli saadaan toimimaan, myynnin on noustavakin. Talouspuolella ostovoima ja kampanjavetoisuus ovat olleet suurimmat haasteet.
Merkittävänä koko alaa muokkaavana trendinä Harri nostaa esiin asiakkaiden voimakkaasti muuttuvan mediankäytön ja sen, miten tulevaisuuden asiakas ylipäätään tavoitetaan.
Toinen suuri trendi on itsepalvelu. Siihen Mikkelissä on vastattu siirtymällä aterioissa itsepalvelumalliin ja tuomalla myös lihassa ja kalassa palvelun rinnalle myös itsepalveluvaihtoehto.
– En pysty keksimään, mitä lisäarvoa asiakas voi saada katsellessaan vierestä meidän annostelevan hänelle perunamuusia kuppiin. Joskus pitää vain tehdä rohkeita valintoja, ja meillä itsepalveluun panostaminen on ollut oikeansuuntainen ratkaisu. Tärkeää on tietysti miettiä, miten homma toteutetaan mahdollisimman laadukkaasti.
Juuri laatu on se kilpailuetu, jolla K-Citymarket Mikkeli alueella operoi. Vaikka seudun demografia on Harrin mukaan haastava eikä esimerkiksi kampanjavetoisuudesta pääse eroon, punaisena lankana on ollut tuoda yhtälöön mukaan laatua, toki järkevällä tavalla.
– Meillä on selkeä osastorytmitys ja painopistealueemme tulevat hyvin esiin. Esimerkkejä ovat laadukas hevi ja Fazer-brändillä toimiva jauholeipomo sekä palveluliha ja -kala, joissa olemme markkinassamme aivan ylivoimaisia.
Vahva ammattitaito näkyy
Panostukset laatuun ovat Harrin mielestä olleet sikäli helppoja, että henkilökunnan ammattitaito on Mikkelissä niin vahvaa. – Ei ole tarvinnut kuin hiukan kannustaa porukkaa, ja olemme kolmen vuoden aikana esimerkiksi käytännössä tuplanneet palvelukalan ja -lihan myynnin. Tarina on rakentunut henkilökunnan kautta.
Harri toteaa ”raimohelmismäisesti”, että työporukasta löytyy kovia osaajia, jotka tekevät kaikkensa kaupan eteen.
– Nestorimme Kari täyttää 72 vuotta ja tekee meille edelleen puitesopimuksella töitä. Nuorimpia ovat 16-vuotiaat kesätyöntekijämme. Porukkaa yhdistää vahva sitoutuminen yhteisen tavoitteen eteen.
Tällä kertaa Harri haluaa nostaa erikseen esiin muutaman tuorepuolen osaajan:
– Mallu on tehnyt lihatiskillä todella hyvää duunia. Markkinan ohjaamana olemme panostaneet enemmän siipikarjaan ja hän on löytänyt meille upeasti uusia, toimivia tuotteita. Kalatiskin Jani on yksi pitkäaikaisimpia työntekijöitämme – äärimmäisen kova ammattilainen, joka tekee töitä tarkalla kädellä. Leipäosaston Mirva tuli äitiyslomalta takaisin remontin keskelle ja on päässyt upeasti tavoitteisiin.
Kädet saveen kauppiaana
Aiemmin pitkään ravintola-alalla työskennellyt Harri Mattinen aloitti K-kauppiaana vuonna 2017 kolmella K-Marketilla Lappeenrannassa.
– Tiesin, että yrittäjyys on juttuni. Olen tykännyt aina tehdä hullusti hommia hands-on-henkisesti ja ajattelin, että ruokakauppiaana pääsen toteuttamaan myös ravintola-alan osaamistani.
Myöhemmin K-Marketit saivat rinnalleen vielä K-Supermarketin, kunnes kolmisen vuotta sitten matka jatkui K-Citymarket Mikkelin kauppiaaksi. – Olen ollut tosi kiitollinen siitä, että olen lähtenyt kauppiaspolulle.
Vuosi 2025 on Mikkelissä haikea muutoksen vuosi, kun Harri jättäytyy elokuussa pois ja ryhtyy suunnittelemaan tulevaa kauppaansa, vuoden kuluttua Kuopioon avattavaa uutta Haapaniemen K-Citymarketia. Mikkelissä työtä jatkavat Sami ja Linda Riikola.
Siihen asti Harri kuitenkin vakuuttaa jatkavansa täydellä fokuksella Mikkelissä.
– Kesää varten on muutama kehitysidea, ja haluan ehdottomasti pumpata renkaita niin pitkään kuin täällä olen. En halua olla Mikkelissä yhtään sellaista päivää, jolloin en antaisi kaupalle sataa prosenttiani, se ei olisi muillekaan reilua.
K-Citymarket Mikkelin lähitulevaisuus näyttää Harrin mielestä joka tapauksessa erittäin valoisalta. – Kesän jälkeen lähden itse viemään parhaita oppejani Kuopioon ja talvella ryhdyn hakemaan Haapaniemeen parasta mahdollista henkilökuntaa. Niin sekin tarina lähtee vähitellen rakentumaan: ihmisten kautta.
K-Citymarket Mikkeli
#paremmankaupantekijät
Lue koko juttu 22.5.2025 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.