Näen häirinnän kunnioituksen puutteena. Ihmisinä meidän tulisi kunnioittaa toisiamme ja antaa toisillemme tilaa tehdä työmme ja viettää vapaa-aikamme ilman häirintää. Kunnioitus ei perustu asemaan tai statukseen, vaan ihmisyyteen. Kaupan alalla on tehty pitkään töitä turvallisen ja viihtyisän työpaikan puolesta. Ollaan ihmisiksi -kampanjan avulla halutaan herätellä asiakkaat miettimään omaa rooliaan asiakaspalvelutyötä tekevien työntekijöiden näkökulmasta.
Miten asiattomaan käytökseen tai häirintään tulee suhtautua? On helppo sanoa, että kaikkeen epäasialliseen käytökseen on oltava nollatoleranssi, mutta miten työntekijä huolehtii vaativissa asiakaspalvelutilanteissa sen toteutumisesta? Työnantaja voi tukea nollatoleranssia ohjeistamalla työntekijöitä siitä, kuinka asiattomuuksiin voi suhtautua. Asiattomasti ei käyttäydytä ainoastaan kaupassa, vaan huonoa käytöstä voi esiintyä myös sosiaalisessa mediassa. Kaikesta asiattomasta käytöksestä on voitava kertoa töissä ja puuttumiskynnys on syytä pitää matalana. Häirintää ei pidä vähätellä.
K-Marketit ovat julistautuneet kiusaamisvapaaksi vyöhykkeeksi ja saaneet siitä paljon positiivista palautetta. Kaupat ovatkin paikkoja, joissa on tarjolla turvallinen tila ja turvallisia aikuisia. Silti osa asiakkaista katsoo oikeudekseen rikkoa turvallista tilaa käyttäytymällä asiattomasti. Ehkä kyse on kaupan alan töiden arvostuksen puutteesta. Sama koskee vaikkapa edellä mainittua hoitoalaa. Ammattien arvostuksen kärjessä ovat kirurgin, erikoislääkärin ja lääkärin työt, joissa häirintä on paljon harvinaisempaa.
Hallitusohjelmaan on kirjattu yrityslähestymiskielto. Sillä tarkoitetaan yritysten mahdollisuutta hakea henkilölle porttikielto vaikkapa kauppaan. Yrityslähestymiskielto ei tule olemaan ohituskaista häirinnän poistamiseen tai näpistelijöiden kurissa pitämiseen, mutta se antaisi oikean viestin: myös kaupassa on käyttäydyttävä hyvin. Kyse onkin siitä, että käytökseen on kyettävä vaikuttamaan asennetasolla ja ennakoivasti: Jokaisella on oikeus elää ja työskennellä ilman häirintää. Kaikkia on kunnioitettava asiallisella käytöksellä.

Blogin kirjoittaja: Mikko Ahtola
Mikko Ahtola on K-kauppiasliiton järjestöpäällikkö.