Keskeisin syy toiveeseen on diplomikauppias Pauli Jaakolan mukaan yksinkertaisesti se, että suomalaiset haluavat ostaa viiniä ruokakaupasta.
Suhtautuminen mietojen viinien myyntiin päivittäistavarakaupassa on muuttunut vuodesta 2012 alkaen koko ajan myönteisemmäksi. Kun Taloustutkimus selvitti asiaa joulukuussa, noin 65 prosenttia suomalaisista kannatti myynnin vapauttamista ja epävarmoja kannastaan oli 12 prosenttia. Vain 23 oli täysin tai melko eri mieltä.
Etämyynnin sääntely ei puolestaan ole pysynyt ajan tasalla kaupankäynnin muotojen kehittyessä.
– Nykyään ulkomainen verkkokauppa saa toimittaa lavakaupalla viiniä kotiovelle, mutta suomalainen ruoan verkkokauppa ei saa toimittaa edes yhtä saunaolutta, Jaakola hämmästelee ja korostaa, että vastuullisesti toimivat suomalaiset ruokakaupat pystyvät kyllä valvomaan ikärajoja myös etämyynnissä.
Mitä edellinen uudistus opetti?
Alkoholilakia uudistettiin viimeksi vuonna 2018, kun enintään 5,5 % alkoholia sisältävien juomien myynti vapautui ja valmistustaparajoite poistui. Pauli Jaakola muistelee, miten tuolloin maalailtiin synkkiä kuvia alkoholin kulutuksen lisääntymisestä ja kansanterveydelle aiheutuvista haitoista.
– Kun lakiuudistus viimein pienellä enemmistöllä hyväksyttiin, oli kaupalla ja kansalla näytön paikka. Kauppa ei nostanut nelosoluita tai lonkeroita sisäänvetotuotteiksi, ja kansa osoitti että osaa käyttää alkoholia vastuullisesti.
– Olin itse töissä 1.1.2018 ja muistan hyvin, miten asiakkaita kävi ostamassa yhden tölkin lonkeroa. Se oli historiallinen hetki. Vahvempia juomia ei tosiaankaan tultu hakemaan kassikaupalla.
Kulutuksen painopiste on pysynyt sen koomminkin miedommissa juomissa ja esimerkiksi täysin alkoholittomien oluiden myynti on lähtenyt voimakkaaseen nousuun. Vaikka kauppa sai myyntiin hieman aiempaa vahvempia oluita, niissäkin kasvu keskittyi pienpanimo-oluisiin, joiden tarjonta parani merkittävästi ja markkinoille saatiin lukuisia uusia kotimaisia pienpanimoita laadukkaalla tarjonnalla.
Miten vaikuttaisi kilpailuun?
Viinien myynnin vapauttamisella olisi Jaakolan mukaan tasapainottava vaikutus kauppojen kilpailutilanteeseen. Nykymallissahan Alkon sijainnilla voi olla iso merkitys asiakasvirroille.
– Kun viinit saadaan päivittäistavarakaupan hyllyille, kilpailuasetelma tasapuolistuu monilta osin, kun Alko ei ole osaltaan vaikuttamassa asiakasvirtoihin ja ruokakaupat erottuvat asiakkaiden silmissä omalla tarjonnallaan sekä muilla vahvuuksillaan.
– Harvempaan asutuilla seuduilla uudistus parantaisi myös edellytyksiä myymäläverkoston säilymiselle, kun asukkaiden ei tarvitsisi lähteä isolle kirkolle Alkon takia. Siltä samalta reissultahan tulee helposti ostettua muutkin päivittäistavarat.
Mitä mietteitä julkisesta keskustelusta?
Muutos jakaa aina mielipiteitä, niin tälläkin kerralla. Mielipiteitä on tosiaan monia, mutta kun puhutaan näinkin tärkeistä asioista, on syytä pysyä faktoissa, Jaakola sanoo ja antaa esimerkin.
– Edellisen lakiuudistuksen jälkeen saimme todeta, että alkoholin kulutus vähenee. THL:n virallisten tilastojen mukaan alkoholin kokonaiskulutus laski vuodesta 2017 vuoteen 2021 kymmenen prosenttia. Samana aikana alkoholin valmisteverot tuottivat valtion kassaan lisäverotuloja lähes 200 miljoonaa euroa, kun uudistus vähensi kuluttajien tarvetta tuoda alkoholia mukanaan ulkomaanmatkoilta ja tilata sitä ulkomaisesta etäkaupasta.
Jaakola huomauttaa, että näitä verotuloja käytetään myös päihdehaittoja ehkäisevään työhön. – Se on tärkeää työtä. Alkoholin käyttö aiheuttaa joillekin myös haittoja ja niitä tulee aina olemaan riippumatta siitä, missä alkoholia myydään.
K-Supermarket Munkki sijaitsee pienessä vireässä ostoskeskuksessa Helsingin Munkkivuoressa. Alueen asukaskunta ei ole nuorimmasta päästä, mutta kauppias on tehnyt havaintoja myös nuorempien asiakkaiden suhtautumisesta alkoholiin.
– Näppituntumalta sanoisin, etteivät parikymppiset tule meille alkoholin perässä vaan he haluavat tutustua erilaisiin oluisiin ja hakevat makuelämyksiä. Humalahakuinen alkoholin käyttö ei ole trendikästä.
Jaakola korjaisi silti samalla myös toisen alkoholilainsäädäntöön liittyvän valuvian.
– Se liittyy alkoholin paljousalennusta koskevaan säädökseen, joka määrää, että halvimman monipakkauksen ja yksittäisen tölkin litrahinnan on oltava sama. Tämä ei ole koskaan palvellut alkuperäistä tarkoitustaan, vaan lailla tullaan päinvastoin varmistaneeksi, että ongelmakäyttäjien raha riittää suhteellisesti suurempaan alkoholiannokseen. Näin käy, kun edullisen hinnan saadakseen ei tarvitse ostaa koko monipakkausta.
Onko kauppa valmis?
– Osoitimme jo edellisessä lakiuudistuksessa, että osaamme laajentaa alkoholia sisältävien juomien valikoimia vastuullisesti. Kun otamme seuraavan askeleen samassa hengessä, tällä tulee olemaan hyvä vaikutus koko yhteiskunnalle myös kasvavien verotulojen muodossa. Ja tämähän ei siis tule kulutuksen kasvusta, vaan matkustajatuonnin vähenemisestä.
Monissa uudemmissa K-ruokakaupoissa on Jaakolan mukaan jo huomioitu viinien myynnin mahdollisuus suunnittelemalla juomaosasto ja sen lähellä olevia tavararyhmiä hieman tarvetta suuremmiksi, jotta h-hetkellä saadaan pienellä vaivalla tilaa uudelle tarjonnalle.
– Näin pitääkin tehdä. K-kauppias on ketterä toimija, joka mukautuu ja tarttuu nopeasti uusiin tilanteisiin.
Miten vaikuttaa henkilökuntaan?
– Uskon, että suomalaiseen ruokakauppaan tulee muodostumaan ajan kanssa uusi erikoisosaajien ammattiryhmä liha-, kala- ja juustomestarien rinnalle. Kauppojen viinimestarit opastavat asiakkaille sopivimmat viinit ruokahetkiin parhaiden raaka-aineiden makupariksi. Viini ei tule olemaan vain yksi massatuote muiden joukossa, vaan asiakasarvoa luova uusi kategoria. K-ruokakaupoista ei tosiaankaan ole tulossa niin sanottujen kyykkyviinien myyjiä.
– Ikärajavalvonta jatkuu tietysti nykyiseen tapaan. Ei sillä ole väliä, myydäänkö olutta, lonkeroa tai viiniä, samat alaikäisille tai päihtyneille myymiseen ja alkoholin välitysepäilyihin liittyvät prosessit toimivat. Tässä ei ole meille mitään uutta.
Entä minkälaisen juomaosaston Jaakola itse tarjoaisi?
– K-Supermarket Munkki on ketjun myynnin top kympissä ja tiloissa yksi pienimmistä. Siitä huolimatta meillä järjesteltäisiin myös viineille oma tila ja juuri meidän kaupalle sopiva valikoima vaativan asiakkaan makuun. Olen vakuuttunut siitä, että Kesko ja Kespron osaaminen varmistaisivat meille hyvän laatuviinien tarjonnan.
Lue koko juttu 24.3.2023 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.