PITÄÄ OLLA SIISTIÄ JA VIIHTYISÄÄ, mutta kaiken keskiössä on tunnelma, sanovat Neste K Ankkurituulen kauppiaat Stefan ja Minna Möller. Ruotsin kuningattaren mukaan nimetyssä kaupungissa paremman pysähdyksen taktiikka perustuu ylivoimaiseen palvelukokemukseen, joka rakentuu pienistä arjen tärkeistä teoista.
Kuten siitä, että kassapalvelu on valloittavan ystävällistä silloinkin kun on kiire. – Tulee aina itsellekin ihana fiilis, kun kassoilta kuuluu iloisesti ”vapaa kassa, ledig kassa”. Se tietää mukavaa kuhinaa, Minna Möller myhäilee.
Maaliskuisena tiistaina lounasruokailijoita on jo tunti ennen puolta päivää salin täydeltä. Kun kassalta kurkkaa salivastaava Jaqueline alias Kitte Tähtinen ja huikkaa tulijalle heipat, hymy tarttuu vaikka maskin takaa.
– Haluan, että asiakkaalle tulee aina tervetullut fiilis, Tähtinen sanoittaa työnsä tärkeintä perusasiaa. Hän liittyi kauppiasparin matkaan jo edellisessä liikepaikassa Cafe&Restaurant Liljassa Liljendalissa.
– Täällä saa olla oma itsensä, työporukka on mahtava ja tietysti myös Steffi ja Minna. He antavat kasvaa ja kehittyä. Olen saanut koko ajan uusia kokemuksia ja päässyt esimieskoulutukseenkin. Nyt tehtäviini kuuluu salin yleisilmeestä vastaaminen, perehdytys, joskus kauppiaiden tuuraajana tilaukset ja raportointi sekä työvuorolistat. Teen tietysti myös kaikkia vuoroja kuten meillä jokainen, Tähtinen kertoo.
STEFAN JA MINNA MÖLLER ryhtyivät kotikaupunkinsa Neste K -liikenneaseman yrittäjiksi syksyllä 2018. Stefan hoitaa Minnan mukaan ”pitkän juoksun suunnitelmat” ja Minna operatiiviset tehtävät.
– Reilu vuosi ehdittiin tehdä täällä kivaa nousua ennen pandemiaa, ja nythän meillä on taas ihan uudenlainen tilanne päällä vaikka koronarajoituksista on päästy, Stefan huokaa.
– Suomalaisella sisulla pärjätään. Sitä haluaa aina katsoa eteenpäin, vaikka kuinka pelottaisi. Tätä samaa olen aistinut henkilökunnastamme. Onneksi meillä on vahva kanta-asiakaskunta ja loviisalaiset jaksavat tulla aina kaupungista asti kilometrin päästä. Uusiakin vakiasiakkaita olemme saaneet saariston mökeillä etätöitä tekevistä, Minna mainitsee.
– Ja onhan meillä myös pieni matkaparkki. Se on kesällä ahkerassa käytössä. Tarjolla on sähköpistokkeet ja suihkuunkin pääsee. Tähän suuntaan haluaisin laajentaa toimintaa muutenkin, Stefan täydentää. Pian 30 vuotta liikenneasemayrittäjänä toimineen konkarin silmät alkavat tuikkia, kun hän kertoo unelmastaan rakentaa Ankkurituulesta oikea uuden ajan palvelukeskittymä kaikille reissun päällä oleville, olipa matkan aiheena työ tai vapaa-aika.
Tulevaisuutta ennakoiden seiskatien Ankkurituuli on jo profiloitunut Kotka-Hamina-alueen matkailuvinkkauspisteeksi. Siihen liittyy paljon yhteistyötä alueen matkailuyrittäjien kanssa, ja kauppiaspari kävi sen tiimoilta koultuksenkin. He näkevät kokonaisuudessa paljon synergiaa.
– Kun Kotkaan menevät perheet piipahtavat tiedustelemaan, missä se Maretarium onkaan, he nappaavat mukaansa jätskit ja pientä evästä. Kotimatkalla he muistavat hyvän tunnelmamme ja piipahtavat vielä iltapalallekin, Minna konkretisoi.
KESÄN MATKAILIJOIDEN virta on kevättalvella vasta verkkokalvoilla, mutta tuiki tärkeät ja kovasti odotetut bussiryhmät ovat alkaneet palailla. – Risteily- ja teatteriporukoita näkyy jo jonkin verran, urheilujoukkueita enemmänkin. Ryhmille on oma kabinettitilansa, jonne laitamme kaiken valmiiksi, Minna valottaa.
– Sana kulkee, mutta olen minä paljon markkinoinutkin, asiakashankinta on tärkeä osa työtäni, Stefan toteaa ja mainitsee koripalloseura KTP:n olevan yksi monista yhteistyökumppaneista.
– Kerran tuli 30 henkilön teekkarityhmä aamupalalle puolen tunnin varoitusajalla. Silloin pistettiin pekonia vauhdilla uuniin ja laitettiin paikat äkkiä kuntoon. Hyvin siitäkin selvittiin, Koon keittiössä kokkina hääräävä Jenni Grönroos muistelee.
Grönroos siirtyi puolisen vuotta sitten Ankkurituuleen Loviisan ydinvoimalan henkilöstöravintolasta ja hehkuttaa uutta työtään tosi mukavaksi. – Ei tarvitse taistella kelloa vastaan ja saa toteuttaa itseään. Vähän aikaa sitten kehittelin oman suolaisen piiraan reseptin ja siitä tuli oikea suosikki. Kokeilin myös gluteenittomana ja sekin onnistui.
KOPIZZAVASTAAVA Johanna Lampisen katseet ovat jo kesässä. – Pizzankin myynti pomppaa, kun käy taas nuorempaakin väkeä, hän ennakoi. Vuosi sitten lankkupizzoista tuli iso hitti, viime aikoina suosituimpia ovat olleet omavalintaiset ja kasvispizza.
Pian 20 vuotta Ankkurituulessa työskennellyt Lampinen on kiertänyt eri tehtävissä kassasta lähtien, ja kokemusta on kertynyt myös uusien työntekijöiden perehdytyksestä. – Tekemällä oppii, ja jos on jo kotona kokannut, silloin on helpompaa, hän tietää.
Virtaa yksihuoltajan arkeen Lampinen kertoo saavansa kävelylenkeistä. – Niitä on tänä keväänä tullut tehtyä ihan hirveästi. Innostuin, kun työnantaja antoi meille kaikille lahjaksi kävelykengät. Lenkkeily piristää kummasti, vaikka kuinka väsyttäisi.
– Töissä en kyllä niinkään uuvu, päinvastoin. Meillä on töissä iloista porukkaa, jutellaan kaikesta ja huumoria löytyy. Sitä pitää tietysti rekkakuskien kanssa osatakin heittää.
Ammattiautoilijat ovat tärkeä asiakasryhmä. – Kun parkkipaikalla on paljon rekkoja, kaikki tietävät, että täältä saa hyvää ruokaa, kauppias Stefan Möller mainitsee.
KOON KEITTIÖN kulinaarisista elämyksistä vastaa keittiömestari Tommy Henriksson, joka hänkin lähti kauppiaiden mukaan edellisestä liikepaikasta. Arkena lounaspöydät täyttyvät lähiseudun työmiehistä, viikonloppuisin paikalle tietävät perheet ja mutkatonta menoa arvostavat laadukkaan kotiruoan ystävät. Laajan a la carte -listan suosituin annos on Ankkurileike.
Bisneksen kannalta pienempi, mutta kokonaisuudelle sitäkin tärkeämpi roolinsa on myös K-kaupalla.
– Sieltä aamupalalla kävijät voivat napata lounaan mukaansa ja mökeille menevät saavat huurteiset saunajuomat ja kuohuvat. Ruokakaappiin löytyy tärkeimmät täydennettävät ja autotarvikkeita polttimoista auton hoitotuotteisiin, Minna Möller kuvailee.
MÖLLERIT TEKEVÄT vielä selväksi, että heillä ei ole henkilökuntaa vaan miehistö ja kaikki kävijät ovat heidän vieraitaan. Yhtälö on ilmeisen onnistunut, sillä Ankkurituuli on ollut ketjun asiakastyytyväisyysmittauksessa paalupaikalla jo kahdesti. – Omat mittarimme näyttävät lisäksi, että siistiä pitää olla ja paikkojen kunnossa, mutta ykkösasia on se, miten vieras aistii tunnelman.
– Eikä kyse ole lopulta sen kummemmasta kuin siitä, että tulijat toivotetaan tervetulleeksi sanomalla heipat ja lähtiessä vilkutetaan, Minna toteaa. Stefanilla on vielä yksi pieni vinkki: jos on kiiretilanne, niin pelkästään silmäkontakti jonossa viimeisenä olevaan voi riittää.
Neste K Ankkurituuli, Loviisa
Lue koko juttu 22.4.2022 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.