Ajatus oli alkanut kuplia kauppias Janne Jutilan päässä hiljalleen: voisiko töitä kaupalla organisoida ihan toisenlaisella tavalla? Mitä jos kaiken ytimessä olisikin yksinäisen osastopuurtamisen sijaan yhdessä tekeminen, moniosaamisen vahvistaminen ja aktiivisempi vuorovaikutus?
– Meillä vallitsi kulttuuri, jossa työtä tehtiin liikaa yksin. Oma osasto rakennettiin valmiiksi, eikä esimerkiksi siirtyminen toiselle osastolle auttamaan kaveria tapahtunut ihan luontaisesti. Koin, että työnteon tapaa oli pakko lähteä miettimään uudelleen, Janne muistelee viimevuotista oivallustaan.
Samoihin aikoihin K-Supermarket Kellokosken kauppias teki yhdessä kauppiaskollegoidensa kanssa reissun, jonka osana vierailtiin tutustumassa eri K-kauppojen käytäntöihin. Yhtenä kohteista oli tamperelainen K-Supermarket Pirkanpoika.
– Kaupan tapa tehdä asioita yhdessä tiiminä kiinnitti heti huomioni. Soitin myöhemmin kauppias Petrille (Itälinna) ja sovin, että tulisimme tutustumaan tarkemminkin kaupan toimintaan, Janne kertoo.
Alkusyksyn tullen Janne sekä maitokaapista ja paistopisteestä Kellokoskella vastaava Anu Honkanen ja teollisesta, tuoreleivästä ja pakasteista vastaava Susanna Laine pakkasivatkin laukkunsa ja suuntasivat opintomatkalle Tampereelle. Kukonlaulun aikaan kolmikko oli Pirkanpojassa työn touhussa perehtymässä kaupan käytäntöihin.
Kuormanpurun ja muiden töiden lomassa ehdittiin käydä paljon keskusteluja ja havainnoida toimintaa. Mukana saattueella oli tietysti muistivihko täynnä etukäteen mietittyjä visaisia kysymyksiä, Susanna kertoo. – Pääsimme kyselemään kaikenlaista ja saimme valtavasti käytännönläheisiä vinkkejä siitä, miten toimintamallia voi lähteä soveltamaan omassa kaupassa.
Työn sujuvuus iski nopeasti silmään. – Työt etenivät sulavasti ja kaikki tiesivät, mitä tehdä ja missä olla milläkin hetkellä. Myymälä oli myös tosi hyvässä kunnossa, Anu kehuu.

Lisää yhdessä tekemistä
Uudessa toimintamallissa töitä tehdään osastorajat ylittäen ja kauppa laitetaan kuntoon osasto kerrallaan, asiakaskierron ja -paineen mukaan tekemistä priorisoiden.
Ehdoton ykkösjuttu Jannen mielestä on lisääntynyt yhdessä tekeminen. Konkreettisena esimerkkinä hän mainitsee iltavuoron työparityöskentelyn, joka on hänen mielestään lisännyt illan yhteispeliä selvästi.
Osastoilla on uudessakin mallissa vastuuhenkilöt. – Esimerkiksi hevivastaava tekee meillä oman osastonsa tilaukset, mutta vastuuta jaetaan laajemmin. Kun osastoilla työskentelee useampia silmäpareja, se auttaa myös vastuuhenkilöä näkemään osastoaan uusi silmin, Anu kertoo.
Porukassa työ sujuu myös jouhevammin eikä tarvitse olla vain omissa ajatuksissa, Anu pohtii. – Tosin jos alkaisi laulaa maitokaapissa, niin jäisi varmaan edelleen aika nopeasti yksin, hän heittää.
Moniosaaminen kaupalla on vahvistunut valtavasti.
– Luulisin, että meistä vähän jokainen pystyisi nyt hyppäämään toisen osastolle vaikkapa sairasloman tai muun poissaolon ajaksi. Kiiretilanteissa kukaan ei ole peukalo keskellä kämmentä, vaan voimme tuurata toisiamme ja hoitaa asioita nopeasti, Susanna sanoo.
Avointa vuorovaikutuskulttuuria rakentamassa
Janne Jutila on toiminut kauppiaana vuodesta 2011, ja puolisonsa Tiinan kanssa hän on luotsannut K-Supermarket Kellokoskea huhtikuusta 2020 lähtien. Vuonna 2021 vanhan kaupan tilalle rakentui uusi korvaava, tuplasti suurempi K-Supermarket.
– Koen, että kauppa on edelleen ”uusi” ja haluamme siltäkin pohjalta tietysti edelleen kehittää myyntiä. Positiivisesti se on yhä kehittynytkin, vaikka avauksesta on jo aikaa, Janne kertoo.
Tuusulan pohjoispäässä, 6–7 minuutin ajomatkan päässä Järvenpään suurista kaupoista, sijaitsevan kaupan asiakaskunnassa on paljon lapsiperheitä ja aikuistalouksia.
– Olemme täällä hiukan kuin ”pussinperällä”, ja kauppa onkin selkeästi kellokoskelaisten oma kyläkauppa. Valikoima on rakennettu asiakkaiden toiveita kuunnellen ja haluamme rakentaa jatkuvasti uusiutuvaa, aikaansa seuraavaa ruokakauppaa, Janne sanoittaa liikeideaa.
Anun ja Susannankin mielestä kaupalla on kasassa hyvä porukka, jota yhdistää innokkuus uuden oppimiseen. Janne kertoo arvostavansa rekrytoinneissa myös esimerkiksi vuorovaikutustaitoja, rauhallisuutta ja hyvää paineensietokykyä.
Työyhteisössä jokainen saa olla omanlaisensa yksilö ja esimerkiksi ikähaitari on laaja. Siksi kauppias on halunnut korostaa vuorovaikutustaitojen ja avoimen kommunikaatiokulttuurin kehittymistä.
– Koska olemme kaikki ihmisinä niin erilaisia, on tosi tärkeää, miten puhumme toisillemme ja miten työkaveri otetaan huomioon. Haluan luoda kulttuuria, jossa kaikki pystyvät antamaan toisilleen palautetta. Siten päästään paremmin jakamaan tietoa, ymmärtämään toinen toisiamme ja ratkaisemaan ongelmia yhdessä, Janne sanoo.

Hyvä yhteispeli ei synny itsestään
Vaikka kauppa on nyt täynnä moniosaajia, löytyy jokaiselta tietysti edelleen omat vahvuutensa ja erityisosaamisensa. – Esimerkiksi heviosastolla myymäläpäällikkö Mika ottaa vastaan uudet työntekijät ja näyttää heti kädestä pitäen, mitä osastolla tehdään tai milloin mikäkin hedelmä on huonon näköinen. Perehdytettävällä on vierellään aina joku tukihenkilö, jolta voi kysyä, Anu esimerkittää.
Janne korostaa, ettei hyvä yhteistyö kaupalla synny itsestään eikä mikään toimintamalli tai organisaatiorakenne ole itsessään avain onneen. – Vaatii aikaa, aktiivista johtamista ja selkeää kommunikaatiota, jotta toimivat käytännöt löytyvät, kauppias kiteyttää.
Saumaton yhteispeli ilmenee joka tapauksessa kaupalla nykyisin päivittäin pieninä ja suurina onnistumisina. Otetaan esimerkiksi vaikka tämä tuore kommellus:
– Sairastuin taannoin kesken työpäivän. Kuumetokkurassa ei ajatus ihan laukannut ja menin sitten tilaamaan 300 kappaletta runebergintorttuja. Mutta ei hätää, Mika hoiti tuotteet kampanjaan ja Anu varmisti ettei tilaus toistu seuraavana päivänä. Loppu hyvin, kaikki hyvin, ja asiakkaatkin olivat lopulta tyytyväisiä harvinaisen hyvään leivostarjoukseen, Susanna hymyilee.
K-Supermarket Kellokoski, Tuusula
- kauppiaina Janne ja Tiina Jutila (2020–)
- uuden kaupan avaus (korvaava uusperustanta) joulukuussa 2021
- henkilökuntaa n. 18
#paremmankaupantekijät
Lue koko juttu 20.3.2025 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.