Kaikkea löytyy niin kuin rautakaupassa pitääkin, mutta Nokian K-Raudassa vahvin osa-alue on rakennustarvikepuoli. Sen osuus myynnistä on merkittävä, sillä yritysasiakkaat ovat isossa roolissa – talonrakentajia unohtamatta. Kauppa sijaitsee uudella, kasvavalla Harjuniityn asuinalueella, jossa erilaisia rakennuksia nousee rakentamisbuumin hidastumisesta huolimatta.
– Tänä vuonna yritys- ja kuluttajakauppaa on ollut saman verran, mutta viime vuonna 65 prosenttia myynnistä tuli ammattilaisasiakkailta. Kuluttajakäyttäytyminenkin on hiukan muuttunut: kalliita hankintoja ei juuri nyt tehdä, kertoo kauppias Antti Valkeapää.
Vaikka K-Rauta Nokia on pienempi kuin monet muut K-Raudat tai kilpailijoiden myymälät, valikoima on kattava. Tilat eivät riitä koko tuoterepertuaarille, mutta toimitusmyynti pelaa.
– Asiakaslupauksen ja toimintamallin mukaisesti tilaustuotteet ovat haettavissa seuraavana päivänä. Usein asiakkaalle riittää, että hän pääsee joillakin tuotteilla alkuun ja hakee loput vaikkapa noutovarastosta myöhemmin.
Ketteryys onkin Nokian K-Raudan valttina verrattuna kilpailijoihin. Vaikka kilpailu on kovaa ja oman haasteensa tuo läheinen Tampere, vastaavanlaista rautakauppaa ei paikkakunnalta löydy.
Haahuilevat asiakkaat otetaan haltuun
Joustavuuden lisäksi Nokialla on panostettu vahvasti palvelutasoon. Kauppias korostaa henkilökunnan omaa aktiivisuutta suhteessa asiakkaisiin. Asiakaskontakteja haetaan, eikä asiakkaan anneta haahuilla kaupassa yksinään.
– Palvelemme lattiarajassa tai puhelimessa. Ensin tehdään tarvekartoitus. Asiakkaalla voi olla tarve saada kiinnitystarvikkeet televisioon tai materiaalia vesikattoon, mutta meidän pitää olla edellä ja miettiä jo seuraavaa vaihetta. Entä sitten, kun televisio on seinässä ja katto rakennettu?
”Paikan päällä yritysasiakkaat voivat vaikka hörpätä kahvit asioinnin ohessa.”
Ammattilaisasiakkaille myymälässä on oma PRO-palvelupiste, jossa kaksi yritysmyyjää voi rauhassa keskittyä työntekoon. Paikan päällä asiakkaat voivat vaikka hörpätä kahvit asioinnin ohessa. Asiakkaan kaupassa viettämä aika on pois työmaalta, ja kauppiaan mukaan kaupalla pitää olla hyvät edellytykset vaikuttaa palvelun nopeuteen.
– Joskus pitää levittää pöydälle piirustuksia ja käydä isompia tarpeita läpi. PRO-palvelua tarvitsevalla asiakkaalla on vastuutettu tai vakiintunut myyjä, jonka puoleen voi aina kääntyä. Asiakkaalle selkeä ja helppo asiointi on tärkeää, toteaa Valkeapää.
Myymälätrio tuo kasvua
Valkeapäällä on myös kaksi muuta myymälää: K-Rauta Huittinen ja K-Rauta Sastamala.
– Monimyymälämalli on aina kiinnostanut. Hain isompia saappaita, laajempaa toimintaa ja kasvua. Tällä alalla ei tule valmista muutamassa vuodessa, haluan katsoa asioita pidemmälle.
Kolmen eri myymälän yritysmyyjät ja myymäläpäälliköt pitävät yhteiset palaverit kerran viikossa, vaihtavat kuulumisia ja sparraavat toisiaan.
– Olen aikaisemmin istunut pitkissä palavereissa, joten arvostan, että K-Rauta-maailmassa palaverit pidetään tehokkaina, silloin niistä on kaikille hyötyä, toteaa myymäläpäällikkö Matti Virtanen.
Kauppias Valkeapää on tehnyt koko työuransa rautakaupassa. Hänen vanhempansa olivat samalla alalla, ja perheyritystaustan vuoksi Antti on kasvanut kaupan ympyröissä ja tehnyt erilaisia töitä siivouksesta varaston kautta myyntiin. Myynti-, varasto- ja myyntipäällikkötehtävien jälkeen Valkeapää siirtyi Sastamalasta Nokialle B2B-myyntipäälliköksi 2018.
Reippaat kolme vuotta yritysmyyjänä työskennellyt Mika Pajunen muistelee takavuosia, jolloin K-Rautaan tarvittiin uusi kauppias.
– Stressasin etukäteen, kuka outo sieltä tulee. Oli positiivinen yllätys ja helpotus, että Antti otti vetovastuun.
Kauppiaaksi kauppiaan huomassa
Kaikkiaan henkilökuntaan kuuluu 25 henkeä, joista kymmenen työskentelee Nokialla. Kauppiaan arki starttaa Sastamalan K-Raudasta, jonka lähellä Valkeapää myös asuu. Päivä päättyy 40 kilometrin päässä sijaitsevaan Nokian tai reippaan 20 kilometrin päässä olevaan Huittisten K-Rautaan.
Mika Pajunen kävi välillä muuallakin kokeilemassa työntekoa, mutta veri veti takaisin Nokian K-Rautaan. Siitäkään ei ole haittaa, että Pajusen mukaan nykykollegoiden vitsit ovat laadukkaampia.
– Onnistumiset motivoivat: kun asiakas on tyytyväinen ja kauppa saadaan kotiin. Lisäksi työkavereiden kanssa on hyvä henki. Koko ajan oppii uutta ja pääsee ottamaan asioista selvää tavarantoimittajienkin kautta. Perustyöskentelyn toistot tuovat varmuutta.
Myymäläpäällikkö Matti Virtanen toimi aikaisemmin 15 vuotta projektipäällikkönä teollisuudessa, mutta yrittäjyys kiinnosti. Nyt hän suorittaa K-kauppiasvalmennusta ja valmistuu vuodenvaihteessa.
– Kauppiasvalmennus tarjoaa selkeän polun yrittäjäksi. Kun on tekninen koulutus, halusin nimenomaan rautapuolelle. Silmät ja korvat ovat koko ajan auki siltä varalta, että rautakauppoja vapautuu. Olen vetänyt kahden tunnin ympyrän asuinpaikkani Tampereen ympärille.
– Tämähän on kivan stressitöntä hommaa, velmuilee Valkeapää Virtaselle, jolla on tällä hetkellä vakituinen työsuhde Nokian K-Raudassa.
Valmiina tulevaan
Nokialla ovat edustettuina kaikki rautakaupan päätuoteryhmät: rakentaminen, työvälineet ja helat, puutarha ja vapaa-aika, LVI ja kodin kalustaminen. Ajankohtaisiksi kuluttajatrendeiksi nokialaiset nostavat juuri nyt akustiikkapaneelit ja vinyylilattiat.
Kesäisin kaupankäynti aina vilkastuu. Viime kesänä terasseja tehtiin, multakauppa kävi, valokatteita hankittiin ja ruohonleikkureita tarvittiin. Tuleva kausi kuluu valmistautumisena seuraavaan sesonkiin.
Talven aikana valmistaudutaan seuraavaan sesonkiin ja yritysmyynti alkaa toimia aktiivisesti kaupasta ulospäin.
– Talven aikana katsotaan muun muassa, mitä on tehty. Yritysmyynti alkaa toimia aktiivisesti kaupasta ulospäin, luettelee Valkeapää.
Henkilökunta osallistuu ketjun koulutuksiin ja kehittää osaamistaan. Asiakkaat ovat kehuneet henkilöstöä mukavaksi, päteväksi ja osaavaksi, mikä myös velvoittaa. Katse on Nokialla kohdistettu vahvasti eteenpäin.
K-Rauta Nokia
Lue koko juttu 22.9.2023 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.