KARJAALLA, vilkkaasti liikennöidyn valtatien 25 varressa, hohtaa kilpaa auringon kanssa K-Raudan vastavalmistunut myymälärakennus. Huhtikuun alussa avattu myymälä on toteutettu vaivoja säästämättä. Jo heti sisääntulon luona odottaa iloinen yllätys, kun paikallinen konditoria on muuttanut rautakaupan uusiin viihtyisiin tiloihin palvelemaan asiakkaita.
– Vaikka koko hanke on viittä vaille valmis, huomaa itse lähinnä vain vielä tekemättömät työt, kauppias Kaj Björklöf naurahtaa pitkän urakan loppumetreillä.
Myymälän sijainti Lepin kehittyvällä alueella on jo sen neljäs kauppapaikka seudulla, sinne muutettiin Karjaan keskustasta rautatieaseman kupeesta. K-Rauta Karjaalla ja sen asiakkailla on pitkä ja lämmin yhteinen historia.
– Tänne soitetaan Lasselle tai Pialle eikä rautakauppaan, asiakkaat ja myyjät tuntevat niin hyvin toisensa. Hyvä kestävä asiakassuhde on tärkeämpi kuin yksittäinen toteutunut kauppa, kauppias vakuuttaa.
Kestävän kehityksen periaate on ollut hankkeen punaisena lankana alusta saakka. Paikalla toimi aiemmin kalustemyymälä. Vanhan rakennuksen puinen runko pystyttiin hyödyntämään sellaisenaan osana uutta rakennusta. K-Raudan vanhasta myymälästä on pystytty kierrättämään esimerkiksi osa kalusteista ja myymäläopasteista. Puutarhapihan aitaus on hankittu käytettynä. Kaikki kierrätetty on ollut helppo kunnostaa, sillä kauppiaalla on oma verstas maalaamoineen.
”Tänne soitetaan Lasselle tai Pialle eikä rautakauppaan.”K-kauppias Kaj Björklöf
PERINTEET, KESTÄVÄ KEHITYS ja asiakkaan kunnioitus ovat K-Rauta Karjaan toiminnan kulmakiviä. Neljäs kulmakivi löytyy ehkä yllättävästäkin paikasta – yhteistyön tärkeydestä.
– Rehellisyys ja avoimuus ovat tällaisen hankkeen onnistumisen avaimet. Tärkeintä on ihmisten väliset suhteet ja ketterä tiimityöskentely. Ilman niitä ei toimi mikään muukaan, Björklöf painottaa ja nostaa oman porukkansa lisäksi esiin myös Keskon tuen hankkeen eri vaiheissa.
– Villinä kauppiaana tämä hanke olisi jäänyt toteutumatta. Mutta yhteinen ketju on vahva, Keskon kokemus ja osaaminen rakennusvaiheesta lähtien asiakasvirtojen analysointiin ja tuotteiden esillepanoon on ollut merkittävää.
Uutta liikeideaa lähdettiin rakentamaan jo kuukausia ennen uuden myymälän suunnittelun aloittamista. Alkuvaiheessa analysoitiin asiakaskohderyhmät ja toimintaympäristö sekä myymälän ja henkilökunnan nykyiset vahvuudet.
– Syntyi näkemys vahvasta paikallisesta rautakaupan osaamisesta, erittäin ammattitaitoisesta puutarhakaupasta ja erinomaisista rautakaupan valikoimista, sanoo kaupan uudistuksessa tiiviisti mukana ollut aluepäällikkö Reija Isaksson K-Rauta-ketjusta.
– Näiden lisäksi tunnistettiin, että alueella korostuu rakennuskannassa perinnerakentaminen ja ympäristössä, kuten Billnäsissä ja Fiskarsissa, on aktiivista toimintaa käsin tekemistä arvostaville kuluttajille.
Toisaalta huomattiin, että asiakaskokemuksen parantamiseksi on erittäin tärkeää tuoda asiakkaiden saataville nykyaikaiset ratkaisut, kuten 24/7-noutopalvelu. Tämä palvelee erityisesti pääkaupunkiseudulta saapuvia vapaa-ajanasujia.
UUDEN MYYMÄLÄN HYLLYIHIN mahtuu 5 000 kokonaan uutta tuotetta, joita ovat muun muassa keittiö- ja kylpyhuonekalusteet sekä valaisimet. Rakennusmateriaaleille on ulkomyymälässä 800 neliömetriä varastotilaa. Myymälän yksi erikoisuus, Rakennusapteekki, tarjoaa entisöijille ja vanhan ajan tunnelmaa etsiville eurooppalaisia vastuullisesti valmistettuja uusvanhoja tuotteita noin tuhannen artikkelin verran.
Monipuolisen puutarhamyymälän pinta-ala laajennettiin 600 neliöön. Ekologinen ajattelu näkyy täälläkin, piha on sijoitettu rakennuksen pohjois- eli varjopuolelle.
– Nykyään kasvit ovat astioissa, jolloin ne myös kuivuvat herkemmin. Varjossa kasvi pysyy freesimpänä ja kastelun tarve vähenee. Näin säästetään vettä sekä työmäärää, kertoo puutarhapuolen toiminnasta vastaava Helena Rautakorpi ja kiittelee mahdollisuutta saada tuoda myös omia ideoitaan mukaan puutarhaosaston uuteen konseptiin. Osa puutarhamyymälän kasveista tulee Keskon kautta, mutta Rautakorpi hakee viikoittain tavaraa myös paikallisesta taimistosta.
Uuden myymälän myötä rautakauppaan tuli myös kaksi uutta myyjää. Toinen heistä on maaliosastoa hoitava Nico Lindstedt. Vaikka pesti on uusi, ovat tuotteet pohjia myöten tuttuja.
– Maaliala ollut koko työelämäni jo 30 vuotta. Oma oppi-isä valmisti maalit itse. Siitä syntyi minullekin kipinä maaleihin, ennen tänne tuloa minulla oli johdettavana oma maalitehdas, hän kertoo.
Mittavasta kokemuksesta huolimatta Lindstedt sanoo, että hän oppii maalialalla edelleen joka päivä uutta. Se sopii hyvin K-Rauta Karjaan henkeen, jossa tehdään nykyaikaista rautakauppaa perinteitä kunnioittaen.
K-Rauta Karjaa
Lue koko juttu 25.5.2022 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.