Siijainti tuo omat erityispiirteensä ihan Helsingin ytimessä palvelevaan K-Market Esplanadiin. Remontti loppusyksystä 2018 toi kaivattua lisätilaa etenkin pakastekalusteille ja niin myös jäätelöille. Kaupan kokoon nähden suuri pakasteallas siivittää nytkin sesonkiin valmistautumista.
Kesällä jätskinhakijoita löytää kauppaan välillä hurjiakin määriä. – Parhaimpina päivinä laarit saa täyttää kaksi tai kolmekin kertaa, kertoo myymälävastaava Jenna Koskinen.
– Lähempänä kesää otamme vielä yhden pakkastoimituspäivän lisää, jotta pystymme tilaamaan tavaraa tasaisemmin ja saamme mahdollisissa puutostilanteissa nopeammin täydennystä.
Myös kauppias Tom Färd on sesongin suhteen luottavainen. Hän sanoo jäätelökaupan käyneen jo viime kesänä lähes yhtä hyvin kuin ennen sitä edeltäneitä kahta kurjaa koronakesää. – Heinäkuussa myimme jäätelöä 22 kertaa enemmän kuin vuoden hiljaisimpana kuukautena, hän havainnollistaa.
Turisteja oli paljon. Maailmantilanne vielä lisäsi määrää.
– Ukrainan sodan vuoksi risteilyalukset, jotka normaalisti vain piipahtavat Helsingissä ja jatkavat Pietariin, jäivätkin tänne yöksi ja kokonaiseksi päiväksi. Se näkyi heti meilläkin, kauppias kertoo.
Siinä missä jäätelömyynti on talvella alle prosentin kaupan koko myynnistä, kesällä sen osuus nousee yli viiteen prosenttiin.
Jokaiselle jotakin
Jo nyt jäätelöt vievät ison osan pakastetilasta, mutta ihan kaikkea ei pieneen kauppaan kuitenkaan mahdu.
– Edustajien kanssa pohdimme, mitä meidän kannattaa ottaa. Koska meiltä ostetaan lähinnä sinkkujädejä, meidän tapauksessa on luontevinta nipistää monipakkauksista.
Uutuuksista postataan asiakkaille somessa, mutta sillä ei Koskisen mukaan ole juuri merkitystä jäätelön myynnin kannalta.
– Parhaat myynninedistäjämme ovat sijaintimme, viereinen Espan puisto ja kesäiset säät. Ohikulkijat ja puistoon menijät hakevat jätskinsä meiltä. Työpaikoilta piipahdetaan noutamaan herkkuja kahvihuoneeseen ja iltaisin meillä käy kesäilloista nauttiva lomakansa.
Tärkeintä Koskiselle on pitää valikoima sellaisena, että jokaiselle löytyy jotakin: on vegaania, laktoositonta, edullisempaa, premiumia. Valikoiman kannalta hänestä optimaalisinta on, että löytyy sekä ”tuttua ja turvallista” että uutuuksia.