Kauppias Timo Köntän johtamassa Raisio Centerissä verkko-ostosten keräilijöillä on tapana kirjoittaa kuittiin jokin henkilökohtainen viesti. Siitä on tullut hyvää palautetta, niin kuin siitäkin, että ostoksia hakiessa vastassa ovat aina iloiset kasvot. Henkilökohtainen palvelu on tärkeää myös verkkokaupassa asioiville.
Vielä alkuvuodesta verkkotilauksia oli keskimäärin viisi päivässä. Sitten tuli korona, ja tilauksia saattoi olla päivittäin jopa 75. – Viime vuonna verkkokaupan kuittien määrä oli 600, nyt niitä on jo melkein 5 000, myymäläpäällikkö Waltteri Könttä kuvailee.
KEVÄÄN POIKKEUSOLOISSA verkkokauppa vedettiin reilussa kuukaudessa ylös vastaamaan kysyntää vuokratyöfirman avulla.
– Sieltä on saatu aina tarvittaessa nimenomaan keräilyyn koulutettua väkeä. Työntekijät ovat todella taitavia ja tehokkaita. Heistä on tullut osa meidän jengiä, Könttä sanoo.
Myymälän taakse on järjestetty toiminnan tarvitsemat tilat ja puitteet kylmä- ja pakastinlaitteineen. Suurin osa asiakkaista noutaa ostokset kaupan lastauslaiturilta, mutta kotiinkuljetuksiakin toivotaan. Niitä varten on hankittu auto kylmätiloilla.
OSTOSKORIN sisältö on verkkoasiakkailla hyvin samanlainen kuin kivijalassakin. Lihatuotteet ovat suosittuja. Ostoksissa näkyy riskiryhmäläisten tarve tehdä tavallista enemmän itse ruokaa kotona.
Alusta asti on pyritty takaamaan, että verkosta ostetut tuotteet ovat mahdollisimman tuoreita. Viikon ostoskoria ei voi myydä kolmen päivän päiväyksillä. Luomutuotteita tilaava haluaa yleensä vain luomua, niitä ei saa korvata muilla tuotteilla. Jos tilauksessa on kilo kirjolohifileitä, ne leikataan palvelutiskillä varta vasten.
Kesällä verkkomyynti väheni, mutta syksyn mittaan tutut asiakkaat ovat jälleen hakeutuneet palvelun pariin. Uusiakin asiakkaita tulee, esimerkiksi lapsiperheet ovat löytäneet verkkokaupasta helpotusta arkeensa.
SOMEMARKKINOINTIA hoitava Eetu Tuominen tekee päivityksiä ja vastaa asiakkailta saatuihin viesteihin. Hän tietää sosiaalisen median antavan asiakkaille helpon väylän viestiä toiveistaan ja uskoo, että somemarkkinoinnilla pystytään madaltamaan ihmisten kynnystä lähteä kokeilemaan verkkokauppapalvelua.
– Pitää olla lähellä asiakasta, jotta hänelle tulee fiilis, että me välitetään. Pyrimme selvittämään, miten toiveet saadaan toteutettua. Kehitämme toimintaa koko ajan.
TEKSTI Virpi Adamsson / KUVAT Suvi Laine
Lue koko juttu 22.10. ilmestyvästä Kehittyvä kauppa -lehdestä.