Antti Juntunen ja Johanna Harju ovat luotsanneet Jyväskylän keskustassa sijaitsevaa K-Market Kymppiä jo kahdeksan vuoden ajan. Tänä keväänä oli aihetta erityiseen juhlaan, kun ketju palkitsi kaupan koko Suomen parhaana K-Marketina.
– Se oli todella kova juttu! Täytyy olla erittäin ylpeä ja kiitollinen meidän kaupan porukasta, jonka voimin olemme tämän saaneet aikaan. He ovat innostuneita ja haluavat tehdä työnsä hyvin, kauppias Antti Juntunen iloitsee.
Esihenkilönä työskentelevä Juulia Rintanen jakaa kiitosta takaisinpäin myös kauppiaille.
– Meillä on parhaat kauppiaat, jotka kannustavat meitä. Olemme kaikki ylpeitä siitä, että olemme Kympissä töissä ja se varmasti näkyy myös asiakkaille.
Urbaani kyläkauppa
K-Market Kymppi on tärkeä osa Jyväskylän keskustan yläkaupunkia.
– Alue on oma boheemi maailmansa, jonne solahdamme hyvin. Tunnelma ja ihmiset ovat kaupassa löytäneet toisensa, ilta- ja viikonloppuvastaava Mira Tanttu kertoo. Hän on työskennellyt Kympissä pian 4,5 vuotta ja kertoo olevansa onnellinen löydettyään niin hyvän työpaikan.
Kaupan asiakaskunta on monipuolinen. Suurimman asiakasryhmän muodostavat 25–35-vuotiaat, mutta asiakkaissa on myös eläkeläisiä ja lapsiperheitä.
– Osalle asiakkaistamme olemme pääostospaikka, mutta meiltä ei osteta viikon ruokaostoksia kerralla. Siihen on yksinkertainen syy: meillä ei ole yhtäkään autopaikkaa, Juntunen kertoo.
Parasta myyntiaikaa Kympissä on arki. Opiskelijoiden suosimassa kaupassa on kesällä hiljaisempaa, mutta kesälaitumille karkaavia opiskelijoita paikkaa Jyväskylän vilkas tapahtumakesä.
– Tapahtumat alkavat jo vapusta ja jatkuvat sitten yläkaupungin yöllä, puistojuhlilla ja päättyvät ralleihin. Olemme puistojen keskellä, joten meiltä haetaan paljon piknikeväitä ja panimotuotteita, Johanna Harju kertoo.
Ihmiset ovat työn suola
Työpäiviin mahtuu erilaisia kohtaamisia, jotka piristävät sekä asiakkaiden että henkilöstön päivää.
– Ihmiset ovat syy, miksi olen tällä alalla. Olen ollut kaupan alalla 15 vuotta ja tunnistan nykyään hyvin, milloin pienikin sananvaihto kassalla tai hyllyn välissä voi piristää asiakkaan päivää. Pyrin aina siihen, että asiakas lähtee kaupasta hyvillä mielin, Tanttu kertoo.
– Meillä on ollut monia liikuttavia hetkiä, kun esimerkiksi muualle muuttavat opiskelijat ovat tulleet erikseen hyvästelemään. He ovat kiittäneet yhteisistä hetkistä ja kertoneet, etteivät millään haluaisi luopua meistä, Tanttu kertoo.
Kauppiaille on tärkeää pitää yllä keskustelevaa ja avointa työkulttuuria. Ovi on auki, kynnys tulla juttelemaan on matala ja jokaista ideaa kuunnellaan.
– Kun kokeillaan uusia asioita, aina joskus mennään pieleen. Jos pelkäisimme sitä, emme kokeilisi koskaan mitään emmekä koskaan myöskään onnistuisi, Juntunen sanoo.
Yksi esimerkki onnistuneesta kokeilusta ovat koirakärryt, jotka otettiin kaupalla käyttöön muutama vuosi sitten – siis jo kauan ennen viime vuonna esiin noussutta koirakärryilmiötä.
– Olemme vilkkaan kadun varressa eikä koiraa ole oikein kiva jättää kauppareissun ajaksi ulos odottamaan. Eräs työntekijämme sai idean koirakärryistä, ja asiakkaat ovat ottaneet ne ilolla vastaan, Rintanen kertoo.
Opiskelijoiden oma lähikauppa
Kymppi sijaitsee lähellä yliopistoa ja ammattikorkeakoulua. Kaupalla ostoksilla piipahtavat opiskelijat ovat Kympissä tuttu näky. Opiskelijoita myös tuetaan mielellään, ja rahallisen tuen lisäksi Kymppi on vuosittain mukana muun muassa Kauppakadun approssa ja herkkuapprossa.
Hyvä naapurisopu opiskelijoiden kanssa näkyy myös kaupan valikoimassa. Opiskelijoiden toiveet ovat auttaneet muun muassa kaupan laajan vegekattauksen muodostamisessa. Vaikutus on iso myös Kympin panimo-osastolla, jossa korostuvat trendit ja uutuudet. Vapun alla kauppa toi valikoimiin opiskelijoille myös haalarimerkit. Idea tähänkin syntyi oman henkilöstön kesken.
– Saamme opiskelijoilta paljon asiakastoiveita ja toteutamme niitä mahdollisuuksien mukaan, kuten tietenkin muidenkin asiakkaiden toiveita, Rintanen kertoo.
Opiskelijoita on vuosien varrella myös työllistetty. – Tasapaino työn ja opintojen välillä on tärkeää. Kun sopivasta työmäärästä on keskusteltu yhdessä, mekään emme vaadi enempää kuin on sovittu, kauppias Juntunen kertoo.
Virkistäytyminen kannattaa
Kaupunkikaupalle tyypillisesti Kympin henkilöstössä on jonkin verran vaihtuvuutta, mutta pitkään, jopa yli 20 vuotta talossa viihtyneitä löytyy myös.
Kun jotain muutetaan, se perustellaan hyvin. – Kerromme aina, mitä uusilla asioilla tavoitellaan. Silloin saamme koko porukan mukaan, Juntunen kertoo. Kauppiaat kiittelevät sitä, miten hienosti Kympin porukka lähtee haastavissa tilanteissa pohtimaan ongelmien sijaan ratkaisuja.
Tärkeintä on sujuva arki, mutta työyhteisön hyvinvoinnistakin huolehditaan virkistäytymällä säännöllisin väliajoin. Vuosittain vietetään erilaisia virkistyspäiviä, kuten yhteistä kesäpäivää ja pikkujouluja. Myös K-kaupan ammattitapahtuma K-Team Päiville osallistuminen kuuluu asiaan.
– Meille on tärkeää, että työntekijöillä ja meillä on hyvä olla. Siksi panostamme myös virkistäytymiseen. Toimimme muutenkin aina ihminen edellä -ajatuksella ja haluamme tarjota porukallemme myös hyvän työpaikan, Harju kertoo.
K-Market Kymppi, Jyväskylä
- Vuoden 2023 K-Market
- Kauppiaina Antti Jutunen ja Johanna Harju (2016–)
- Liikeidea: Moderni ja monipuolinen kaupunkilainen lähikauppa
- Sijaitsee Kauppakadulla Jyväskylän keskustassa
- Työllistää 12 työntekijää
Lue koko juttu 24.5.2024 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.