K-ryhmän ja Palloliiton futistapahtumaan mukaan hyppääminen oli Supermarket Karikon kauppiaille Suvi ja Kalle Heikinheimolle itsestäänselvyys. Mikkelissä paikallisväriä järjestelyihin toi Mikkelin Palloilijat.
– Oma sydän sykkii jalkapallolle, ja tällainen nuorille suunnattu liikunnallinen tapahtuma on aivan upea. Päätimme heti raivata sille kalentereistamme tilaa. Jalkapalloharrastus tukee hienolla tavalla nuorten terveellisiä elämäntapoja, Suvi Heikinheimo sanoo.
Heikinheimoilla on asiasta omakohtaista kokemusta. Oma poika Valtteri on pelannut jalkapalloa jo pitkään, viimeiset seitsemän vuotta MP:ssä. Sen valmennustyö saa Heikinheimoilta paljon kehuja.
Mikkelin Palloilijoiden toiminnanjohtaja Emmi Ehrnrooth ottaa mielissään kehut vastaan. Futisharrastus on Mikkelissä kovassa nosteessa, ja seura liikuttaa vuodessa noin tuhatta lasta ja nuorta. Ehrnroothin mukaan leikkimielisiä kisailuja ja pelejä sisältävä K-kauppojen kaikille avoin Futiskiertue-tapahtuma nostaa hienolla tavalla esiin tärkeän asian futisharrastuksesta:
– Jalkapallo on muutakin kuin maalien laskemista. Se on hauskaa ja iloista yhdessäoloa sekä kavereiden kanssa pelaamista, ja kaikki otetaan mukaan. Nuori tarvitsee mielenkiinnon säilyttääkseen myös vanhempien kannustuksen. Kentän laidalla vanhempien rooli onkin kannustaa kaikkia kentällä olevia, hauskuutta tietenkään unohtamatta.
Mikkelin Futiskiertue-tapahtuma oli järjestyksessään neljäs kesän kaikkiaan kolmestakymmenestä K-kauppojen pihoilla järjestettävästä tapahtumasta. Tapahtuma innosti Heikinheimot jo miettimään seuraavia mahdollisia ulkoilmatapahtumia kaupalla. Edellytykset ovat Karikossa kunnossa: kaupan sijainti on hyvä, hyödynnettävissä on iso parkkialue ja henkilökunta on heittäytyvää.
– Täällä on todella hyvät ja väljät puitteet tapahtuman järjestämiselle. Kaksi pienpelikenttää, futisdarts, reaktioseinä ja muut toimintapisteet saatiin hienosti sijoitettua, Palloliiton Emilia Rinne komppaa.
K:n ja Palloliiton yhteistyö on ”win-win-win-kuvio”
K-ryhmä toimii kolmatta vuotta Suomen Palloliiton pääyhteistyökumppanina. Laaja yhteistyö ulottuu naisten ja miesten maajoukkueista aina ruohonjuuritasolle asti. Kumppanuus on tänäkin kesänä näkynyt myös lukuisissa K-kaupoissa eri puolilla Suomea kiertäneen Futiskiertueen muodossa.
– Sponsoroinnissa ydinajatuksenamme on tukea matalan kynnyksen lajeja. Harrastajamäärillä mitattuna futis on lajina Suomen suurin, ja sen kautta tavoitetaan paljon ihmisiä. Se on meille K-ryhmässä tärkeää, kun toimimme koko Suomessa. Jalkapallo on myös helppo puheenaihe: se yhdistää, ja sen avulla voi helposti avata dialogia omaan yhteisöönsä, K-brändistä ja sponsoroinnista K-ryhmässä vastaava Heidi Jungar kertoo.
– Olen ylpeä siitä, että niin Palloliitto-yhteistyössä kuin Pirkan koripalloyhteistyössä olemme lähteneet järjestämään lapsille liikunnan mahdollisuuksia. Vanhakantaisen ”logo rintaan” -sponsoroinnin aika on ohi.
Jungar huomauttaa, että K-kauppiaat ovat tähän astikin tehneet valtavasti arvokasta työtä paikallisten urheiluseurojen kanssa.
– Viime vuonna tehdyn kyselyn mukaan yli 80 prosenttia K-kauppiaista tukee paikallista lasten tai nuorten urheiluseuraa. Haastankin kaikki kauppiaat miettimään monipuolisia tapoja olla läsnä oman alueensa jalkapalloyhteisössä.
Tuoreen tutkimuksen (LIITU-tutkimus 2022) mukaan vain noin kolmannes 7–15-vuotiaista lapsista liikkuu riittävästi. Palloliiton seurapalvelujohtaja Timo Huttunen kertoo, että seuratoiminnassa näkyy yleisesti lasten perusliikuntataitojen heikentyminen. – Seuroissa joudutaan kiinnittämään enemmän huomiota perusasioihin, sillä ne ovat edellytys lajitaitojen oppimiselle.
Harrastamisessa kriittisiä ovat Huttusen mukaan nivelvaiheet ala- ja yläkoulun välillä sekä jalkapallossa siirtymä pieneltä kentältä isolle. – Valtaosa lopettavista ilmoittaa, että haluaisi aloittaa harrastamisen uudestaan mutta ei niin vaativassa muodossa. On tärkeää tuottaa myös kevyempiä harrastamisen vaihtoehtoja.
Yhteistyöhön K-ryhmän kanssa Palloliitossa ollaan tyytyväisiä.
– Olemme olleet valtavan tyytyväisiä siihen vastavuoroisuuteen, jolla tätä työtä on tehty. Olen itse ollut 20 vuoden ajan mukana erilaisissa yhteistyökuvioissa, ja tämänkaltainen vastavuoroisuus on ainoa oikea lähtökohta. Tuntuukin siltä, että olemme löytäneet todella hienon win-win-win- yhteistyömuodon, Huttunen sanoo.
Teksti: Jaakko Mäntyranta
Lue koko juttu 25.8.2023 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.