VUONNA 2021 Keskon liikevaihto kasvoi vertailukelpoisesti 8,2 prosenttia ja oli 11 300 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liikevoitto oli ennätykselliset 776 miljoonaa euroa ja se kasvoi 208 miljoonaa euroa. Keskon vuositulos on parantunut seitsemän vuotta peräkkäin.
Kaikkien kolmen toimialan, päivittäistavarakaupan, rakentamisen ja talotekniikan kaupan ja autokaupan, tulos oli kaikkien aikojen paras.
– Vahvan kasvun taustalla on kasvustrategiamme onnistunut toteutus. Myös myönteinen markkinatilanne on tukenut hyvää kehitystä. Hyvä tuloksentekokyky ja vahva taloudellinen asema mahdollistavat investointien lisäksi myös hyvän osingonmaksukyvyn. Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle 1,06 euron osinkoa osakkeelta, summaa Keskon pääjohtaja Mikko Helander.
PÄIVITTÄISTAVARAKAUPASSA myynti kasvoi ja asiakastyytyväisyyttä sekä kannattavuutta vahvistettiin onnistuneesti. Liikevaihto kasvoi 3,1 prosenttia ja vertailukelpoinen liikevoitto nousi 443 miljoonaan euroon. Toimialan kannattavuus oli kansainvälisesti huipputasoa vertailukelpoisen liikevoittoprosentin ollessa 7,5 prosenttia.
Kannattavuutta on parantanut kasvanut myynti yhdistettynä teknologian entistä laaja-alaisempaan hyödyntämiseen sekä logistiseen tehokkuuteen.
– Päivittäistavarakaupassa kasvustrategian perustana ovat kauppakohtaiset liikeideat, dataan ja asiakasymmärrykseen perustuva päätöksenteko ja vahva digitaalinen osaaminen sekä tehokkaat prosessit. Panostamme vahvasti investoimalla kauppojen uudistuksiin, ja myös verkkokaupan kasvuun panostaminen jatkuu edelleen, kuvailee Helander.
Vuonna 2021 kysyntä elpyi foodservicessä ja Kespro vahvisti markkinajohtajuuttaan tarjoamalla alan parasta palvelua ja valikoimaa.
RAKENTAMISEN JA TALOTEKNIIKAN KAUPASSA myynti ja kannattavuus paranivat kaikissa liiketoiminnoissa. Menestyksen taustalla ovat maakohtaisten strategioiden onnistunut toteutus ja hyvä kysyntä. Vuonna 2021 liikevaihto kasvoi 14,7 prosenttia ja oli 4 388 miljoonaa euroa.
Yritysasiakaskaupassa myynnin kasvu jatkui vahvana rakentamisen hyvän aktiviteetin ansiosta ja myös yleinen hintojen nousu vaikutti osaltaan positiivisesti toimialan kehitykseen. Yritysasiakaskaupan osuus rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynnistä nousi 75 prosenttiin. Kansainvälisen toiminnan osuus toimialan liikevaihdosta kasvoi vertailukelpoisesti ja oli 46 prosenttia.
– Myös rakentamisen ja talotekniikan toimialalla digitaaliset ratkaisut ja monikanavainen asiakaskokemus ovat hyvin merkittävässä roolissa ja näihin panostamme jatkossakin.
K vahvensi Ruotsissa markkina-asemaansa ostamalla ammattirakentajia palvelevan Byggarnas Partnerin. Joulukuussa ilmoitettiin myös Kungälvs Trävaruaktiebolagin ostosta. Tavoitteena on nopeuttaa kasvua yritysostoin myös jatkossa.
Vihreä siirtymä, väestörakenteen muutokset ja kaupungistuminen tukevat jatkossakin rakentamisen kasvua.
AUTOKAUPASSA uudistuminen etenee hyvin ja tuo tuloksia. Vuonna 2021 autokaupan liikevaihto kasvoi 15,2 prosenttia ja oli 1 028 miljoonaa euroa. Kaikki autokaupan liiketoiminnot olivat kannattavia. Uudistamis- ja tehostamistoimet, kilpailukykyinen mallisto sekä vahvistunut uusien ja käytettyjen autojen kysyntä kasvattivat myyntiä ja paransivat kannattavuutta.
– Erityisesti uusien täyssähköautojen ja ladattavien hybridien kysyntä kasvoi. Edustamiemme täyssähköautojen osuus kaikista Suomessa rekisteröidyistä täyssähköautoista oli 33,5 prosenttia. Uusien autojen toimituksissa ongelmia aiheutti globaali komponenttipula, kertoo Helander.
Autokaupassa tarve vähentää liikenteen päästöjä ja uudistaa autokantaa ennakoi kysynnän kasvua edelleen. Komponenttipulan ennakoidaan helpottavan vuoden puolivälissä.
PITKÄJÄNTEISESTÄ VASTUULLISUUSTYÖSTÄ kertoo se, että K valittiin tammikuussa 2022 jälleen maailman vastuullisimpien yritysten joukkoon yritysten vastuullisuutta mittaavalla Global 100 -listalla. K on ainoa yritys koko maailmassa, joka on ollut Global 100 -listalla joka vuosi sen perustamisesta 2005 alkaen.
Myös sijoittajat ottavat entistä enemmän sijoituspäätöksiä tehdessään huomioon taloudellisten näkökohtien lisäksi myös ympäristön, sosiaalisen vastuun ja hyvän hallinnon (ESG) näkökulmat. K:n vastuullisuustyön painopisteitä ovat ilmastonmuutoksen hillintä, kestävä hankinta ja vastuu ihmisistä.
”Meillä on yrityksenä ainutlaatuinen tilaisuus mahdollistaa asiakkaillemme kestävä elämäntapa.” Mikko Helander
– Edistämme vastuullisuutta koko arvoketjussa aina tuotannosta asiakkaan valintoihin asti, ja luomme laaja-alaisesti arvoa koko yhteiskuntaan. Keväällä 2021 nostimme entistä vahvemmin vastuullisuuden ja kestävän kehityksen strategiamme painopisteisiin ja kiristimme K:n ilmastotavoitteita entisestään. Tavoitteenamme on olla hiilineutraali vuonna 2025 ja päästötön vuoteen 2030 mennessä, listaa Helander.
– Kannustamme tavarantoimittajiamme, koko toimitusketjua ja asiakkaitamme päästöjen vähennystoimiin. Meillä on kaupan alan yrityksenä ainutlaatuinen tilaisuus ja velvollisuus mahdollistaa asiakkaillemme kestävä elämäntapa.
TOIMINTAYMPÄRISTÖÖN JA TULEVAISUUTEEN liittyy tällä hetkellä useita epävarmuuksia. Lisääntyneet geopoliittiset jännitteet, koronapandemian jatkuminen, inflaation kiihtyminen ja korkojen nousu ovat muutamia esimerkkejä epävarmuuksista, joiden kanssa myös me joudumme tänä vuonna ja tulevaisuudessa elämään.
– Jatkamme edelleen määrätietoisesti strategiamme toteuttamista kaikilla kolmella toimialalla, yhden yhtenäisen K:n rakentamista sekä asiakaslähtöisen toimintamallimme kehittämistä. Tämä on paras tapa valmistautua toimimaan myös haastavammassa toimintaympäristössä, Helander sanoo.
– Kiitän lämpimästi kaikkia K-ryhmäläisiä arvokkaasta työstä, jota olette tehneet meidän yhteisen menestyksemme eteen vuonna 2021.
Vahvaa kysyntää digitaalisessa kaupassa
Lue koko juttu 17.3.2022 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.