Kun Oulun Toppilaan avattiin vuonna 2015 uusi K-Supermarket, ympärillä oli lähinnä peltoa. Keväällä 2024 sitä on vaikea uskoa: vireän asuinalueen ympäröimä kauppa vetää asiakkaita kauempaakin, Bistro Laiturin terassi pullistelee kevätkansaa ja mielessä väijyvät jo kesän 2025 Asuntomessut.
– Uuden kaupan myynti on aina otettava jostain, ja vaati paljon työtä saada valloitettua alueen ihmisten sydämet. Jos alku olikin haastavaa aikaa, kolmannen vuoden jälkeen kaupan maine lähti jo leviämään, kauppiaat Janne Saarela ja Marjo Helisten-Saarela kertovat.
Tuorein läpimurto koitti viimevuotisen laajennusremontin yhteydessä. Kauppa sai 1 500 neliötä lisää myyntialaa, mutta erityisen iloinen Marjo on vuosien varrella luoduista työpaikoista: henkilökunnan määrä on kasvanut alun paristakymmenestä nyt jo yli 50:een.
– On hienoa, että olemme saaneet tarjota työpaikkoja, ja esimerkiksi moni nuori työntekijämme on tästä lähialueelta.
Kauppiaiden innostus tarttuu
Yksi kaupan konkareista on iltavastaava Henry Palola, joka on työskennellyt Toppilassa kuusi vuotta. – Olen viihtynyt todella hyvin. Tämä on ihan parhaita työpaikkoja, mitä voi kuvitella.
Pitkään Neste K -liikenneasemalla työskennellyt Palola kaipasi työelämäänsä jotain uutta. – Totuin jo liikenneasemalla tekemään kymmentä asiaa yhtä aikaa: paistelin panineja, myin autonpesuja ja vaihdoin pyyhkijänsulkia.
Samaa moniajoa on myös työ Toppilan iltavastaavana. Roolissaan Palola vastaa kaikkien osastojen toiminnasta osastovastaavien vuorojen päätyttyä. Vastuulla on pitää kauppa pyörimässä ja koordinoida tiiminvetäjänä muun iltavuoron toimintaa.
– Kauppamme on iltapainotteinen, eli tavaraa pitää täyttää paljon hyllyyn. Iltaisin asiakaskunta myös nuorenee, Palola kertoo ja viittaa kaupan ympärillä asuviin opiskelijoihin.
Toppilan vahvuudeksi hän nostaa innostuvat kauppiaat, joiden asenne on tarttunut henkilökuntaankin.
– Marjo ja Janne ovat aina ensimmäisinä tarttumassa kaikkiin uusiin ideoihin. Sama tekemisen meininki näkyy henkilökunnassa. Kauppiaat tsemppaavat meitä eteenpäin.
– Meillä on hauskaa töissä, ja se näkyy palautteesta päätellen myös asiakkaille. Taannoin eräs pariskunta kertoi tulleensa Espoosta asti katsomaan meitä Superkauppiaat-ohjelman innoittamana, Palola kummastelee.
Kauppa lähentyy ravintolaa
Yksi kaupan kasvutarinan punaisista langoista löytyy ruoasta ja kaupan ja ravintolan raja-aidan madaltumisesta. Kauppiaat kertovat unelmoineensa jo vuosikausia keskieurooppalaistyylisistä kahvio- ja ravintolaratkaisuista sekä laadukkaasta juusto- ja suklaavalikoimasta. Laajennusremontissa unelmia päästiin toteuttamaan.
– Parin sadan neliön bistrostamme saa lounasruokaa ja tarjolla on myös à la carte -lista. Bistrossa on myynnissä noin 20 erilaista tuotetta, ja kaiken kaikkiaan tuotamme talossa varmaankin 50–80 erilaista artikkelia. Kyse on artesaanityöskentelystä, Janne kertoo.
”Keittiöalan ammattilaisia ei ole juurikaan palkattu, vaan vakioporukkamme on saanut kehittää itseään.”
Uudet konseptit ovat laajentaneet henkilökunnan osaamista. Marjo toteaa, ettei keittiöalan ammattilaisia ole juurikaan tarvinnut palkata, vaan kaupan oma vakioporukka on saanut kehittää itseään. – Annamme heille aika vapaat kädet suunnitella ja visioida.
Ruokakonsepteihin liittyy Toppilassa myös syvempää pohdintaa elämästä ja ihmisyydestä.
– Ruoka on yksi merkittävimmistä asioista ihmisen päivässä, ja sen ympärillä käytetään järkyttävä määrä aikaa. Meillä kaikilla on yhden suunnan lippu elämässä, ja on tärkeää voida nauttia ja syödä hyvää ruokaa. Me tarjoamme valmiilla ratkaisuilla ihmisille siihen lisää aikaa, Janne pohtii.
Ideamylly jauhaa Toppilassa uutta jatkuvasti. Marjo kertoo seuraavansa paljon somea ja kokkiohjelmia sekä tutkailevansa esimerkiksi Helsingissä pyöriessään pieniä gourmet-kauppoja. Erityissyynissä ovat Aasian markkinat.
– Aina sitä bongaa jotakin uutta, joka voisi sopia vaikka meidän burgerikonseptiimme. On pakkokin avartaa näkemystä, koska perinteiset hernekeittomme ja lihapatamme eivät enää riitä.
Erikoisuuksia joka osastolla
Kaupan vahvuuksiin kuuluu palvelujuustotiski, joka on Tanja Koskisen valtakuntaa. Hän kertoo ajautuneensa alalle osin sattumalta: kun opettajan työt tai muutto Helsinkiin ei tuoretta filosofian maisteria kiinnostanut, työpaikka löytyi kaupan alalta.
– Yhtäkkiä huomasin, että työpäivät vilahtivat ohi hetkessä, ja vähitellen huomasin, että tämä taitaakin olla se minun juttuni.
K-Supermarket Toppilan tavoitteena on olla parhaiten palveleva, laadukkaimman valikoiman tarjoava juustokauppa. – Voimme ihanien toimittajiemme kautta palvella asiakkaita myös erikoisempien juustojen osalta ja tarjota sellaista, mitä kilpailijalta ei saa.
Toppilan vahva ruoka-ajattelu näkyy myös juustovastaavan ajatusmaailmassa, jossa kaikki lähtee rakkaudesta ruokaan. – Suomalaiset ovat kyllä oppineet käyttämään raasteita ja salaattijuustokuutioita, mutta juustojen käyttö ruoanlaitossa on vielä rajallista. Tätä puolta haluaisin tuoda enemmän esiin.
Makeisista, kemppareista ja pesuaineista vastaava Janette Viitala haaveili alun perin liha- tai kalamestarin tehtävistä. Vähitellen, omien kauppiaiden työtä sivusta seuratessa, alkoi K-kauppiasurakin kiinnostaa. Nyt hän suorittaa lähiesimiestutkintoa.
Parhaiten Viitala viihtyy hommissa makeisosastolla. Karkkivalikoimissa on valtavat määrät erikoisuuksia: kotimaisia pientoimittajia, ulkomaisia erikoisuuksia, vegaanista, maidotonta, gluteenitonta, sokeritonta. Asiakkaiden hoksattua valikoiman laajuuden on toiveitakin alkanut sadella.
– Pidän itse vapaa-ajallakin silmät auki. Juuri opintojen lähipäivällä Helsingissä bongasin pienen suklaapuodin mainoksen, ja aloin heti selvitellä tuotteiden saatavuutta.
Valikoimassa on 25 000 tuotetta. Erikoisuuksia löytyy hyllynpäätyjen ohella myös normihyllyistä.
Laaja valikoima osastolla kuin osastolla on muutenkin Toppilan selkeä vahvuus. Janne Saarela kertoo valikoiman kasvaneen vuosien varrella 10 000:sta noin 25 000:een tuotteeseen. Erikoisuuksia isketään hyllynpäätyjen sijaan myös normihyllyihin: vaikkapa säilykeosastolta perustuotteiden lomasta löytyy italialaisia tai ranskalaisia erikoisuuksia.
Vuoden K-Supermarketin tunnustus kosketti
Kauppiaat kiittelevät henkilökuntansa roolia remontissa: vastuun ottamista, venymistä ja ennen kaikkea loistavaa lopputulosta. Työntäyteisen remonttivuoden kruununa oli Toppilan valinta Vuoden 2023 parhaaksi K-Supermarketiksi.
– Kun palkintokriteerejä alettiin lukea, katsoin Jannea, jonka kasvot olivat valahtaneet valkoisiksi. Jos Saarelan saa joskus hiljaiseksi, niin tämä oli niitä juttuja, Marjo naurahtaa.
– Palkinto tuli henkilökuntaa ajatellen mahtavaan saumaan, koska takana on raskaita vuosia. Myös meille tämä merkitsi paljon. Työ on meidän elämämme ja työpaikka toinen kotimme. Kun vuosien jälkeen saa tällaisen tunnustuksen, kyllä se koskettaa, Marjo jatkaa.
Janette Viitala kiersi palkinnon jälkeen kollegansa kanssa kuvaamassa somevideolle henkilökunnan fiiliksiä. Omat kommentit jäivät kuitenkin silloin kuvaamatta, joten paikataan asia nyt.
– Palkinto tuntui ihan mielettömältä, ihan ”kerran elämässä” -juttuja. Esimerkiksi työyhteisömme täällä Toppilassa ei oikeastaan voisi olla parempi. Kaikki auttavat toisiaan, ja jokainen saa olla juuri sellainen kuin on. Olen löytänyt täältä parhaita kavereitakin, Viitala hehkuttaa.
Seuraava etappi jo mielessä
Nykyisessä markkinatilanteessa korostuu Janne Saarelan mukaan fiksu kuluttaminen: kauppa voi auttaa asiakkaitaan fiksun ruokahuollon rakentamisessa.
– Inflaatio ja korot syövät käytettävissä olevaa rahaa, mutta se ei tarkoita, että elämänlaadun pitäisi laskea. Jos tekemistä on vähemmän, tarvitaan vain tarkempia osumia.
Niiden osalta Toppilassa on olosuhteet kunnossa. Bistron terassista päästään nyt nauttimaan koko kesän ajan, ja läheinen Nallikarin matkailualue uimarantoineen lisää asiakasvirtaa ja mahdollistaa monenlaisia kesäkokeiluja esimerkiksi take away -tuotteissa.
– Ensi vuoden Asuntomessut ovat se seuraava iso etappi. Toivomme niiden tuovan alueelle lisääkin hyvin vaativia asiakkaita, jotka pitävät meitä ajan hermolla. Varmaa on, että Toppilan pyörä ei pysähdy, Marjo Helisten-Saarela vakuuttaa.
K-Supermarket Toppila, Oulu
- kauppiaina Janne Saarela ja Marjo Helisten-Saarela (2015–)
- Vuoden 2023 K-Supermarket
- työllistää noin 50 henkilöä
- kaupan laajennusremontti valmistui huhtikuussa 2023
Lue koko juttu 24.5.2024 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.