– Juomahyllyt sijaitsevat nyt käytävien suuntaisesti, kun ne menivät aikaisemmin käyttävien välissä poikittain. Juomilla on aikaisempaa enemmän tilaa ja ne ovat paremmin nähtävillä, Marko kertoo uudistuksesta.
Muutoksen myötä juomaosastolle on saatu rakennettua pieni esittelyalue. Kylmätilaakin on tarjolla entistä enemmän. – Kylmä myy. Kaikkina vuodenaikoina, mutta erityisesti kesällä.
Kauppias arvioi, että kesällä kaupassa on tarjolla noin 550 olutnimikettä. Mukana on myös kattava valikoima erilaisia pienpanimoiden oluita. Näihin tuotteisiin liittyy usein myös mielenkiintoisia tarinoita ja ne rakentavat osaltaan koko kaupan tarinaa ja brändiä.
– Mielestäni iso pienpanimo-oluiden valikoima on hyvää asiakaspalvelua. Näillä tuotteilla on oma innokas fanijoukkonsa. Harrastajat kokeilevat mielellään myös erilaisia uutuuksia.
Kesällä asiakkaita kiinnostavat esimerkiksi mausteisemmat IPAt ja APAt, Liikonen tietää. – On myös mielenkiintoista nähdä, josko sour-hapanoluet ja goset tekisivät vihdoinkin isomman läpimurron.
Kauppias miettii, että kesään sopivat myös esimerkiksi hedelmäiset ja matala-alkoholiset radlerit eli juomat, joissa olut kohtaa limonadin.
Iso ilmiö ovat myös alkoholittomat oluet. – Niitä löytyy nykyään paljon eri tyylisiä ja ne ovat todella maukkaita.
Kauppias huomauttaa, että sen suositumman oluttyypin asema ei ole kuitenkaan horjumassa. Lageria pitää olla aina riittävästi varastossa.
Basilikasta haetaan myös hyviä olut- ja ruokamatcheja. – Grillattavien ruokien makumaailman kanssa sopivat hyvin yhteen hedelmäiset ja erilaisia humalan sävyjä sisältävät IPAt ja APAt sekä tummat lagerit tai savuoluet, Marko mainitsee.
Hän muistuttaa, että asiakkaat valitsevat kuitenkin ruokaoluensa rohkeasti omien mieltymystensä mukaisesti – eivätkä sen perusteella, mitä “yleensä on tapana” tai “pitäisi”.
Oma lukunsa ovat ruoanlaittoon käytettävät oluet. Niissä suositaan yleensä alkoholittomia oluita. Ruoanlaittoon – ja muutenkin – valikoimista pitää löytyä myös gluteenittomia oluita.
Kauppiaan erityisiä lempilapsia tuntuvat olevan siiderit. Basilikasta löytyy esimerkiksi aitoja ranskalaisia ja englantilaisia siidereitä.
– Ranskalaisessa siiderissä hedelmä maistuu todellakin hedelmältä, makumaailma on aivan erilainen kuin kuluttajien tuntemissa normisiidereissä. Aidot siiderit kuitenkin jakavat kansaa: osa tykkää ja osa ei voi sietää.
Olutmaailman tapahtumia ja erilaisia trendejä tulee seurattua aktiivisesti. Eniten inspiraatiota tarjoavat omat asiakkaat.
– Työskentelen aina perjantaisin juomaosastolla ja juttelen asiakkaiden kanssa. He kertovat mielellään ajatuksiaan valikoimasta. Jos vaikkapa parikin asiakasta kysyy jotain tuotetta, se vihjaa jo myyntipotentiaalista.
Asiakkailta tulee usein myös ideoita tuotteiden ryhmittelystä. Joku saattaa toivoa jaottelua oluttyypeittäin, toinen vaikkapa maittain tai panimoittain.
– Meillä lagerit, vehnäoluet ja vahvat oluet ovat pääasiassa omia kokonaisuuksiaan ja kotimaisten pienpanimoiden tuotteet muodostavat oman blokkinsa.