Maailmantilanne on heijastunut jäätelöidenkin myyntiin. – Viime syksystä helmikuun loppuun koettiin iso myyntimixin muutos, kun ihmiset ostivat vähemmän, edullisempaa ja vain tarpeeseen, kertaa Turun K-Citymarket Länsikeskuksen kauppias Juha Jylli.
Tilanne on hänen mukaansa korjaantumassa. Itse asiassa jäätelokauppa on Länsikeskuksessa käynyt koko alkuvuoden hyvin. Jäätelö kehittyy nyt selvästi muuta kauppaa paremmin.
– Olemme sen myynnissä viime vuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna yli seitsemän pinnaa plussalla. Kerta-annoksissa kasvua on yli viisi ja kotipakkauksissa yli 11 prosenttia, hän kertoo. Asiakkaiden ostoskoreihin solahtaa taas laadukkaimpia tuotteita.
– Moni on säästänyt ulkona syömisestä ja matkustamisesta ja hakee nyt arkeensa jotain parempaa. Se näkyy selvimmin jätskien kotipakkausten kehityksessä, kauppias puntaroi.
Nyt herkutellaan premiumilla
Myymälän remontista on kulunut vuoden verran. Täysin uudistunut kauppa on Jyllin mukaan vastannut asiakkaiden tarpeisiin, ja omaa asiakaskuntaa on onnistuttu monipuolistamaan. Sillä on merkitystä myös jäätelömyynnin kannalta.
– Nyt nautiskelijat ja innostujat ovat kaksi suurinta asiakasryhmäämme. Lapsiperheet ovat meillä enemmistönä, mutta aikuistalouksia on jo eläkeläistalouksia enemmän, hän erittelee.
Jylli on nähnyt asiakkaiden tarpeiden muuttumisen. Nyt halutaan enemmän variaatioita ja makuja. Myös erilaiset ruokavaliot ohjaavat asiakkaiden valintoja.
Ainutlaatuisuus on yksi kaupan liikeideoista, ja jäätelömaailmassakin asiakkaille halutaan tarjota jotakin uniikkia. – Meillä se on myymälässä toimiva kaupan oma Gelato-jäätelötehdas, jonka jätskejä saa vain meiltä.
Tärkeintä on Jyllin mukaan kuitenkin se, että Länsikeskuksen laajoista jäätelövalikoimista löytyy kaikille asiakasryhmille ja jokaiselle asiakkaalle sopivia ja mieluisia tuotteita.
– Huolehdimme siitä, että tarjolla on aina niin halpakorituotteita, keskivertotuotteita kuin premiumiakin.
– Pelkästään jäätelölle on pysyvästi yhteensä 51 kaappi- ja allasmetriä. Moduuleja on 44. Hyllytilaa jäätelöille kertyy 230 metriä.
Koko huikea tarjonta valikoimineen on pakasteiden osastopäällikön Soile Oksan osaavissa käsissä. Työtä helpottavat hyvät tilat, jotka jäätelölle remontissa saatiin. Kun kaikki on kunnossa, jäätelökauppa käy.
– Olemme alkuvuonna myyneet lähes seitsemääsataa eri jäätelötuotetta, ja vielä on kymmenittäin kauden uutuuksia tulossa.
Isossa kaupassa myyntimäärätkin ovat isoja. Nyt maaliskuussa irtojätskejä ja pakkauksia myytiin yhteensä 21 000 kappaletta. Kesäisenä hellepäivänä voidaan Oksan mukaan hyvinkin päästä yli 5 000 jäätelöön.
Kaupassa asioi kaikenikäisiä. – Iäkkäämmät ostavat enemmän litra- ja monipakkauksia, nuoremmat taas irtoannoksia ja etenkin superpremiumia, Oksa tietää.