Turkulaisen K-Citymarket Kupittaan markkinointipäällikkö Johanna Saario vastaa muun muassa kaupan sosiaalisen median sisällöistä Facebookissa, Instagramissa ja TikTokissa. Seuraajia kaupalla on Facebookissa runsaat 20 000, Instagramissa vajaat 15 000 ja TikTokissa melkein 18 000. Lisäksi kauppias Hannu Aaltonen on kauppiaan roolissa viestipalvelu X:ssä.
Saario on ollut töissä Kupittaalla 13 vuotta, joista viimeiset viisi vuotta hän on vastannut kaupan markkinoinnista kokonaisuudessaan. Somen merkitys asiakasviestinnässä ja markkinoinnissa on kasvanut koko ajan. Suurin osa Kupittaan somesisällöistä on taktista mainontaa: tuotenostoja ja -esittelyjä. Myös stoorit ovat yleistyneet. Niissä esiintyvät Saario itse tai muuta kaupan henkilökuntaa.
– Esimerkiksi Instagram-stooreissa meidän kauppamme ammattilaiset saavat kertoa työstään ja tuotteista.
Saario iloitsee, että hän saa rakentaa somea melko vapaasti kauppiaan kanssa yhdessä sovittujen raamien puitteissa.
– Kaikissa, pilke silmäkulmassakin tehdyissä, postauksissa on aina mukana kaupallinen kulma, hän painottaa.
Saario räätälöi sisältöjä jonkin verran kanavan mukaan. Ostettua somemainontaa Kupittaalla ei juurikaan käytetä.
– Meillä orgaaniset postaukset ovat toimineet vielä tosi hyvin.
Omaa someosaamistaan Saario on kartuttanut osallistumalla muun muassa somekoulutuksiin. Koulutusten parasta antia ovat hänen mielestään olleet osallistujien esittämät kysymykset, joita ratkotaan yhdessä.
– Monesti koulutuksissa on paljon tuttua asiaa, mutta aina niistä oppii myös jotain uutta tai saa hyvää kertausta.
Saario kannustaa kauppoja rohkeaan sometekemiseen ja olemaan lannistumatta, jos joku postaus ei kerää tykkäyksiä, sillä somessakin tarvitaan Saarion mukaan pitkäjänteistä tekemistä.
Kupittaalla työ on tehnyt hänestä kaupan oman ”julkkiksen”. – Yhtenä päivänä kaupalla asiakas tunnisti minut meidän somesta ja pyysi kaverikuvaan, Saario kertoo nauraen.
Lue koko juttu 22.3.2024 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.