TOUKO-HEINÄKUUSSA myynti ampaisi nousuun useissa K-Menu-tuoteryhmissä. Erityisen isoja kehityslukuja nähtiin monissa peruselintarvikkeissa kuten jugurteissa ja vanukkaissa, ravintorasvoissa, kananmunissa, viljatuotteissa ja kuumissa juomissa sekä lemmikkieläinten ruoissa ja tarvikkeissa. Nousut ovat merkittäviä, vaikka niistä puhdistettaisiin hintojen nousun vaikutus.
– K-Menu lanseerattiin vuonna 2014 eikä Suomessa ole sen jälkeen ollut näin poikkeavaa taloustilannetta. Koronapandemian alussa omien brändien myynnissä oli hetkellinen piikki, mutta tilanne normalisoitui nopeasti. Tämän vuoden toukokuussa myynti lähti selvään nousuun. Inflaatio näkyy nyt kuluttajan kukkarossa ja moni etsii edullisia vaihtoehtoja. Kaupoissa on myös alettu laittaa näitä tuotteita paremmin esille, K-päivittäistavarakaupan omien brändien kehittämisestä Keskossa vastaava Taija Väre kertoo.
LAIHIALLA asiakkaiden kiinnostus edullisiin tuotteisiin on ollut viime aikoina silmiinpistävää. – Eivät asiakkaat siitä puhu, mutta K-Menu-tuotteiden myynninkehitys on ollut heinäkuusta lähtien yli 15 prosenttia, K-Market Pirkan kauppias Tony Bengs kertoo.
– Olemme tilanneet valikoimiimme kaikki K-Menu-tuotteet, mitä saatavilla on. Myös esillepano on ollut paljon näkyvämpää kuin aikaisemmin. Tarkoituksena on luoda edullinen hintamielikuva ja pysyä vahvasti mukana hintakilpailussa, Bengs sanoo.
Myös helsinkiläisessä K-Supermarket Konalassa on nähty tarve tarjota korostetusti vaihtoehtoja hyvinkin edullisia tuotteita etsiville asiakkaille. – Muun muassa tonnikalasäilykkeet, suklaacookiekeksit ja juustoraasteet ovat meillä suosittuja. Kokonaisuudessaan tuotesarjan volyymi on kuitenkin edelleen varsin maltillinen, kauppias Joonas Heinonen toteaa.
K-MENU-VALIKOIMAN LAAJUUS on vaihdellut vuosien varrella. Tällä hetkellä tuotteita on noin 200. – Kuten omien brändien valikoimaa yleisesti, myös K-Menu-sarjaa kehitetään datan ja asiakastarpeiden perusteella, Taija Väre taustoittaa.
Uusia valikoima-aukkoja on hänen mukaansa kartoitettu aika ajoin ja sarjan ajankohtaisuudesta on huolehdittu varmistamalla, että hintatiedostettujen tuotteiden osalta löytyy aina sopiva ja houkutteleva K-Menu-vaihtoehto. Viimeisimpänä sarjaan on tuotu koiran purutikut ja herkkupalat.
PAITSI HALPOJA, K-Menu-tuotteet ovat myös laadukkaita kuten K-kaupan omalta tuotebrändiltä sopii odottaa.
– Laatu on hyvää, mutta erilaista. Esimerkiksi K-Menu-tonnikala on laadultaan oikein hyvää, mutta sen rakenne on enemmän hiutalemainen, jolloin se sopii paremmin tiettyihin käyttötarkoituksiin kuten uuniperunoiden täytteeksi. Kiinteämpää suutuntumaa haluavien kannattaa valita Pirkka-tonnikala ja herkuttelevaan fiilistelyyn tähtäävän Pirkka Parhaat, Väre konkretisoi.
Tärkeä osa hintamielikuvaa ovat myös tuotesarjan pakkaukset. Värikäs ja simppelin raikas ilme erottuu hyllyssä, ja samalla se on kustannustehokas tuottaa.
– Kaikki kulut on pyritty minimoimaan. Siksi pakkauksiin ei ole laitettu esimerkiksi maksullisia sertifiointimerkkejä.
Kotimaisuus on kuitenkin tärkeässä roolissa myös K-Menu-tuotesarjassa. Melkein joka kolmas sarjan tuotteista on alkuperältään suomalaisia, ja kotimaisia toimittajia on kaikkiaan 30 yritystä.
– Niissä tuotteissa, joissa kotimaisuus on asiakkaillemme tärkeä valintaperuste, pyrimme ensisijaisesti löytämään kotimaiset tavarantoimittajat. Esimerkiksi kaikki tuorelihatuotteet ja kananmunat ovat aina kotimaisia, Taija Väre kertoo.
K-Menu
Lue koko juttu 23.9.2022 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.