Rovaniemen K-Supermarket Rinteenkulmassa teesesonki jakautuu jyrkästi kahtia: talvikaudella ulkomaisia turisteja kiinnostavat lappilaiset marjateet, kesäkaudella suomalaisiin asiakkaisiin vetoaa vastuullinen tuotanto.
Rinteenkulma sijaitsee Rovaniemen keskustassa hotellien ja turistikeskusten ulottuvilla. Ulkomaiset turistit ovat lokakuusta maaliskuuhun tärkeä asiakasryhmä kaupalle. Vilkkaimman sesongin aikaan Rovaniemelle voi laskeutua kuutisenkymmentä lentokonetta viikonlopussa.
Turistit haluavat ostaa matkamuistoksi jotain paikallista. Tee on osoittautunut suosituksi, koska se on kevyttä, säilyvää ja helposti kuljetettavaa.
– Kauppaan tulee turisteja, jotka näyttävät mustikan tai lakan kuvaa kännykästään ja kysyvät marjateetä. Tieto lappilaisten marjojen terveysvaikutuksista on kantautunut maailmalle, kauppias Kristiina Joutsen-Rinne kertoo.
Kaupalla on kaksi Lapissa toimivaa marjateen toimittajaa, ja kysyntä ylittää tarjonnan. – Viime talvena mustikkatee loppui kesken. Marjatuotteita menee niin paljon kuin tuottajat ehtivät valmistaa, Rinteenkulman myymäläpäällikkö Reetta Sipari kertoo.
Teepakkauksen visuaalisuus on vetovoima
Teekauppaa vauhdittaa myös Lapin mystiikka revontulineen ja jouluaiheineen. Rinteenkulmalla on huomattu, että teetuotteiden menekkiin ei vaikuta pelkästään teen sisältö, vaan myös pakkauksen pitää olla houkutteleva. Kuva pohjoisen marjasta tai viittaukset talveen ja jouluun vetoavat.
– Valitettavasti vain harva suomalainen teetoimittaja käyttää joulupukkia markkinoinnissaan. Joulun symboliikka kiinnostaa sekä ulkomaisia että kotimaisia asiakkaita, Joutsen-Rinne on huomannut.
Myös glögitee on suosittua, sillä turisteille tarjotaan kelkkasafareilla kanelilla, kardemummalla ja neilikalla maustettua kuumaa juomaa. Usein turistit tulevat maista, joissa teenkulutus on Suomea yleisempää, kuten Japanista, Intiasta, Yhdysvalloista ja Keski-Euroopasta. Tee on heille luonteva valinta matkamuistoksi. Turistit ovat myös tottuneet käyttämään irtoteetä, mutta suomalaiset teenkuluttajat valitsevat pääsääntöisesti pussiteetä.
Perinteitä ja yllätyksiä teemaailmassa
Kun turistikausi hiljenee huhtikuussa, muuttuu Rinteenkulman teemenekki. Suomalaiset ovat Rovaniemen näkövinkkelistä yhä kahvikansaa, ja tee on harvempien nautinto. Kesäkaudella Rinteenkulmalla luotetaan Keskon perusvalikoimaan teetuotteissa. Eniten kaupaksi menee mustaa teetä, rooibosta ja yrttihaudukkeita.
– Kamomillaa ja muita kofeiinittomia vaihtoehtoja kysellään. Suomalaisiin vetoaa teessä luomu ja vastuullisuus, Sipari tarkentaa.
Teepakkausten visuaalisuus puhuttelee myös kaupan henkilökuntaa. Joutsen-Rinne ja Sipari seuraavat tuoteuutuuksia viikoittain sosiaalisesta mediasta. Erityisesti TikTok korostuu teemaailman virtauksien seurannassa.
– Paketin pitää olla myyvä, jotta tuntemattomampi tuote erottuisi hyllystä. Kun somesta löytyy jokin kaunis tai mielenkiintoinen paketti, otamme selvää toimittajasta. Saatamme tilata teetä kokeiluun ihan vain pakkauksen perusteella.
Joulukauppa on oma piikkinsä. Jo kesän aikana Rinteenkulman varastot täyttyvät erilaisista jouluteistä.
Joutsen-Rinne ja Sipari rakentelevat innoissaan teestä visuaalisia esittelypisteitä hyllyjen päätyihin ja siivekkeisiin. Rovaniemeläiset ovat Rinteenkulman porukan kokemuksen mukaan kokeilunhaluista asiakaskuntaa, joka hakee tuotteista elämyksiä.
– Paikkakunnan vahvan turistikauden takia olemme hieman poikkeuksellinen K-kauppa. Työ on ihanan värikästä, kun talvi- ja kesäsesonki ovat niin erilaiset.
Teetiedon pieni oppimäärä
Lue koko juttu 25.8.2023 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.