Kun on omassa arjessaan tottunut käyttämään yhtä viestintävälinettä, voi toisenlaiseen ympäristöön siirtyminen tuntua haastavalta. Kauppias Tero Kiisken mielestä Teamsiin siirtyminen kuitenkin kannattaa.
– Osalla kaupoista on erilaisia kanavia ja viestintäkäytäntöjä, jotka ovat varmasti kehittyneet vuosien mittaan sinänsä toimiviksi. Itsekin olen esimerkiksi monessa WhatsApp-ryhmässä mukana, joskaan en työasioissa, Tero kertoo.
– Teams on turvallinen ympäristö, jossa työhön liittyvän tiedon jakaminen on turvallista ja tietoturva kunnossa. Mielestäni Teams on erinomainen työ- ja viestintäväline ja sitä on helppo käyttää.
Teron luotsaamissa kaupoissa K-Supermarket Kristiinassa ja K-Market Mattilassa Lappeenrannassa Kaupan Teams on korvannut muut viestintävälineet jo ”ihan täysin”.
– Aiemmin harmitti, kun tulostit jonkin tärkeän tiedotteen, jonka asiasisällön halusit henkilökunnan tietoon, ja sitten piti käydä erikseen kyselemässä lukukuittauksia. Teamsissä voi vain laskea peukutusten määrät, ja tietää että asia on jokaisella tiedossa.
Kaksi kauppaa Lappeenrannassa
Tero on toiminut puolisonsa Saijan kanssa kauppiaina lähes vuosikymmenen. Kauppiasura alkoi Savitaipaleelta, josta matka jatkui nelisen vuotta sitten Lappeenrantaan.
– Lappeenranta on kotikaupunkimme ja mieluinen paikka toimia kauppiaana. Olemme juurtuneet vahvasti Etelä-Karjalaan.
K-Supermarket Kristiina on kauppakeskuksessa toimiva nopean palvelun supermarket. Helposti mukaan -tuotteet, paistopiste ja itse tehdyt valmisruoat ovat suosittuja ja kauppa tunnetaan lounaastaan. Kauppakeskusympäristössä myös makeiset, virvokkeet ja panimo-osasto laajemminkin korostuvat.
– Viime aikoina olemme kehittäneet Herkkutori-toimintaa ja muuttaneet hiukan konseptia. Toimme lähes kaikki lounaan osaset itsepalvelun muotoon, ja jätimme vain kalan palveluasteelle. Henkilökunta on kuitenkin koko ajan paikalla. Seuraavaksi tuomme asiakkaille uuden pizzakonseptin, uuni on jo tilattu, Tero paljastaa.
Kaupoista pienempi, K-Market Mattila, sijaitsee omassa kaupunginosassaan keskustan liepeillä.
– K-Market profiloituu enemmän kyläkauppana ja kohtaamispaikkana, ja asumme itsekin kaupan läheisyydessä. Vahvuuksia ovat hyvä kauppakunto ja palvelu, ja saamme vuodesta toiseen hyviä asiakastyytyväisyystuloksia ja Hymy-palautteita. Meidän kauppiaiden työn pääpaino on Kristiinassa, ja meillä on molemmissa kaupoissa ammattitaitoinen henkilökunta.

Sata pros parempaa viestintää
Mattilassa avainhenkilönä työskentelee kolmisen vuotta alalla viihtynyt myymälävastaava Milla Valtonen.
– Askareisiini kuuluvat kaikki myymälän työt, työkaverien ohjaaminen ja toki myymälävastaavana sellaisiakin hommia, joita muut eivät tee. Suoritan myös työn ohessa oppisopimuskoulutuksena lähiesihenkilön tutkintoa.
Hän on viihtynyt alalla hyvin. – Kolmen vuoden jälkeenkin hiffaan yhä joka viikko jonkun uuden asian. Alalla pääsee kehittymään juuri niin pitkälle kuin vain itse haluaa. Mahdollisuuksia ja aineksia on kaikkeen.
Myymälävastaavan työssä ja toisaalta kauppiaiden kahden kaupan kauppiuudessa hyvä sisäinen viestintä korostuu. Teamsillä on Millankin työpäivissä tärkeä rooli.
– Aamulla Tero laittaa heti kättelyssä Teamsiin muutamia raportteja infoksi, ja päivän mittaan Teams on käytössä säännöllisesti. Jos vaikka kuormaa purkaessa ilmenee jotain normaalista poikkeavaa, siitä laitetaan Teamsiin tieto muille. Samoin tehdään asiakastoiveista ja reklamaatioista, tai jos tarvitsee ohjeistaa tiettyjä työtehtäviä tehtäväksi seuraavaan vuoroon.
Miltä tiedonkulku tuntuu verrattuna vanhaan aikaan ja taukohuoneessa lojuviin lippulappusiin?
– Asiat ovat sata pros paremmin. Liput ja laput pyörivät ympäriinsä ja häviävät, eivätkä kaikki kuitenkaan huomaa niitä. Teamsiä meillä käyttävät kaikki päivittäin, ja jokainen pysyy kartalla.
Milla uskoo hyvän sisäisen viestinnän vaikuttavan varsin suoraviivaisesti jopa asiakkaiden palvelukokemukseen. Teamsin myötä sinänsä hyvät ”enpä tiedä, mutta otan selvää” -tyyppiset vastaukset ovat vähentyneet, kun koko henkilökunta on asioista paremmin kärryillä ja pystyy vastaamaan asiakkaalle heti.
– Väittäisin, että sillä on suuri vaikutus ihan asiakastyytyväisyyteenkin.

Liirumlaarumit minimiin
Kauppias Teron ajatuksena on pitää henkilökunta tietoisena samoista asioista kuin kauppiaatkin. Teamsiin hän jakaa muun muassa myyntiraportteja sekä odotuksia ja agendaa tulevalle viikolle.
– Kun henkilökunta tietää missä mennään, he ymmärtävät paremmin, miksi asioita tehdään tietyllä tavalla. On tärkeä osa työtä tietää kaupan keskeisistä asioista.
Tero pyrkii viestinnässä ”less is more” -henkeen.
– Kauppiasurani aikana olen ymmärtänyt, että asiat on aina hyvä vääntää simppelisti rautalangasta ilman turhia liirumlaarumeita. Meitä ihmisiä on monenlaisia, ja mitä enemmän viesteissä on tulkinnanvaraisuutta, sitä helpompi ne on ymmärtää väärin.
Parasta Teamsissä on Teron mukaan se, että se poistaa epätietoisuutta ja lisää läpinäkyvyyttä.
– Teams myös tuo tukea ja turvaa uusille työntekijöille. Teamsissä voi kysellä mitä tahansa ja vastauksen saa yleensä nopeasti. Olemme painottaneet, että tyhmiä kysymyksiä ei ole.
– Ja akuuteissa asioissa voi ottaa puhelimen käteen ja soittaa, Tero muistuttaa. – Se on edelleen ylivoimaisesti paras tapa hoitaa asiat, kun tilanne on päällä.
K-Supermarket Kristiina ja K-Market Mattila, Lappeenranta
#paremmankaupantekijät
Lue koko juttu 23.10.2025 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.