K-Supermarket Hyppyrissä lentää lempeä herja, ja asiakkaat on valloitettu itsetehdyllä ruoalla. Kaupan oman Setien tekemää -brändin syntytarina kertoo jo paljon.
– Sattumalta meillä on herkkutorilla töissä vain miehiä, koko ikänsä läskiä leikanneita vanhan liiton ukkoja, kauppias Mikko Eronen heittää. – Viime kesänä leipäosaston vastaava Eeva Räty-Hassinen teki mahtavan ulostulon kehittämällään nyhtöleivällä. Kutsuimme häntä leikillisesti Eeva-tädiksi, ja hän antoi takaisin sedittelemällä meitä.
Miesten ei auttanut kuin kääriä hihat ja panna paremmaksi.
Mikko Eronen, 31, on edennyt kauppiaaksi vauhdilla, sillä Hyppyri on jo hänen kolmas K-Supermarketinsa. Mukaansa hän sai luottopelaajansa lihamestarit Tero Pykälistön ja Mika Utelan, joiden kanssa hän oli tehnyt vuosia töitä jo edellisissä työpaikoissaan.
– Niinpä Hyppyriin rakentui herkkutori perinteisellä mallilla: runsaasti lihaa ja kalaa. Pian kuitenkin huomasimme, ettei se toimi täällä, Eronen muistelee.
Hyppyri sijaitsee lähellä kaupungin keskustaa, liikenteen solmukohdassa. Ympärillä on asutusta ja kouluja, mutta kyseessä on kasvava uudisalue, jonka asiakaskunta on kirjava eläkeläisistä nuoriin, vaativista ja valikoivista nopeasti evästä hakeviin.
Asiakaskyselyssä selvitettiin asiakkaiden toiveita ja kesällä 2021 tehtiin taktinen ratkaisu: Hyppyrissä alettiin tehdä täytettyjä patonkeja. Ratkaisu löi heti läpi. Siitä jatkettiin Pizza Romana -konseptiin, sitten rahkoihin.
– Tarvitsimme kuitenkin version 2.0, ja heitin vitsinä Terolle, että keksipäs jokin pakattu ruoka. Tämä teki kebabin riisillä, ja samana päivänä syntyivät vielä kananuudeliwokki ja uunilohi. Minä pyörittelin ihmeissäni päätäni, kun Tero nauraa räkätti illalla, että tuus kauppias katsomaan, kaikki on mennyt kaupaksi. Seuraavana päivänä Tero kehitti vielä kaksi annosta lisää.
TERO PYKÄLISTÖ, 48, on ollut lihamies koko ikänsä – ja nyt siis kokki.
– Sehän tässä naurattaakin. Yläasteella menin kauppaan työharjoitteluun, ja heti ensimmäisenä päivänä lyötiin lihatiskille töihin. 30 vuotta olen ollut kaupan alalla, 24 vuotta suppareissa. Veri veti asiakaspalveluun, Pykälistö kertoo.
Kokin koulutusta ei tarvittu, kun Hyppyrin tiskiin alkoi syntyä ruokaa, sillä Pykälistö kokkaa paljon kotona. Siitä hän tykkää, ja metsästystä harrastavalta mieheltä syntyvät vaikka millaiset riistaherkut.
NYT HYPPYRISSÄ SYNTYY jatkuvasti uusia hittejä ja klassikkoja pestopastasta grillikylkeen. Tarjolla on kahdeksan vaihtuvaa annosta. Kuuden ensimmäisen viikon aikana Hyppyrissä myytiin 2 500 itse tehtyä ruoka-annosta.
– Ei tässä ole aapisia luettu eikä lisäkoulutusta haettu. Olemme koko ikämme olleet kotiruuan kanssa tekemisissä, joten osaamme miettiä, miten komponenteista, vaikkapa muusista, tehdään parempaa. Kokeilemme, maistatamme henkilökunnalla ja laskeskelemme. Jotkut ideat menevät roskiin, mutta ei siinä isoja vaurioita tule, Eronen listaa.
ONNISTUNEELLA BRÄNDYKSELLÄ on ollut Hyppyrin annosbisnekselle valtava merkitys. Setien tekemää -tarrat kauppias tilasi paikallisesta teippifirmasta.
– Asiakkaat kyselevät, saako näitä muualtakin, ja me vastataan tyytyväinen virne naamalla, että tämä on meidän oma juttu, Eronen myhäilee.
SETIEN TEKEMÄNÄ ei ole lisääntynyt vain kassavirta vaan myös työhyvinvointi.
– Vuosikymmenten jälkeen kaikki on nyt uutta, enkä anna tätä muille. Ei harmita lähteä töihin, Tero Pykälistö vannoo.
Työntekijöiden into on ollut myös kauppiaalle suuri ilo uudistuksessa.
– Kun on partaa ja asennetta, voi olla iso kynnys muuttaa toimintamallia ja alkaa kokkailla uutta. Mutta näitä lihamiehiä ei tarvinnut kuin vähän tönäistä, niin alkoi rokkaamaan. On ollut hienoa saada luotua työyhteisöön hyvä meininki, jossa jokainen voi toteuttaa itseään ja kaikki motivoivat toisiaan. Sytyn itsekin ja lisään pökköä pesään, kun henkilökunta onnistuu, Mikko Eronen kertoo.
K-Supermarket Hyppyri, Lahti
Lue koko juttu 22.4.2022 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.