K-ryhmän 1 800 kaupassa asioi normaalioloissa noin 1,5 miljoonaa ihmistä päivässä. Keskon pääjohtaja Mikko Helander painottaa, että ensimmäinen asia kriisitilanteessa onkin ollut asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuudesta huolehtiminen.
– Olemme kiinnittäneet valtavasti huomiota asiakkaiden ja niin oman kuin yhteistyökumppaneidemmekin henkilökunnan turvallisuuteen. Kaupoissa on lisätty siivousta, kassoille on asennettu suojapleksejä, itsepalvelukassojen ohjaajille tulee suojamaskit ja asiakkaiden informointiin on panostettu. Uusia keinoja käydään läpi koko ajan.
Helander sanoo K-kauppiaiden toimineen kriisitilanteessa omien porukoidensa kanssa erittäin vastuullisesti ja innovatiivisesti. – He ovat pystyneet aistimaan, mitä asiakkaat haluavat ja tarvitsevat. Muutoksia toimintaan on tehty hämmästyttävän nopeassa aikataulussa ja hyvällä tsemppihengellä.
– Asiakkaita palveleva kaupan henkilökunta tekee joka päivä todella arvokasta työtä. On ollut hienoa nähdä, miten ihmisten tietoisuus tämän työn merkityksestä on kasvanut viime viikkoina. Kaupan työtä osataan nyt arvostaa ihan uudella tavalla.
HYVÄÄ TYÖTÄ on tehty myös elintärkeissä taustatoiminnoissa. Kun hamstraaminen kaupoissa alkoi, logistiikka joutui koville ja siellä ryhdyttiin heti erikoisjärjestelyihin tavaroiden saatavuuden varmistamiseksi.
– Nostan hattua sekä ihmisille että meidän tietojärjestelmille. Kun kysyntähuiput olivat valtavia, robotit laskivat ja ennustivat kauppakohtaisesti eri tuotteiden tarpeita. Kaupoille voitiin ilmoittaa, että tuotteita on tulossa, vaikkei niitä olisi edes ennättänyt tilaamaan, Helander sanoo.
Hän arvelee, että jos kriisi olisi iskenyt päälle vanhojen toimintatapojen ja tietojärjestelmien aikana, hyllyt olisivat olleet monista tuotteista tyhjinä. – Onneksi toimintatapoja ja järjestelmiä on viime vuosina voimakkaasti kehitetty, ja niitä myös osataan laajalti hyödyntää.
Keskon ja K-ruokakauppojen kautta kulkee noin 40 prosenttia kaikesta Suomessa kulutetusta ruoasta. Helander muistuttaa kotimaisen ruoantuotannon isosta merkityksestä kansalliselle huoltovarmuudelle.
– Kriisitilanteessa ei voi lähteä siitä, että elintarvikekuljetukset tulevat isossa mittakaavassa meille Itämeren yli. Tästäkin syystä me K-ryhmässä olemme jo pitkään puhuneet kotimaisen ruoantuotannon ja omavaraisuuden merkityksestä.
POIKKEUSOLOJEN ALKAESSA K-ryhmä käännettiin Helanderin mukaan kriisimoodiin hyvin nopeasti. Se on tarkoittanut sekä valmiiden suunnitelmien esiin kaivamista että sopeuttamistoimia ja aivan uusienkin ratkaisujen improvisointia.
– Meillä on paljon erilaisia riskiskenaarioita. Vaihtoehtojen läpikäynti ja niihin valmistautuminen on osa yritysjohdon normaalia työtä. Juuri koronaepidemian kaltaista skenaariota ei varmasti kukaan ole osannut tarkasti ennustaa, mutta voin sanoa, että K-ryhmä on erittäin hyvin valmistautunut kohtaamaan erilaisia kriisejä. Se on varmaan yksi syy siihen, että tilanne on nyt meillä niin hyvin hallinnassa.
KRIISI MUUTTAA yhteiskuntaa monella tavalla pysyvästi. Esimerkiksi digitaalisten palveluiden käyttöönotto on nopeutunut.
– Olen varma, että kun kriisistä on selvitty, hyvin moni uusi asiakas on tullut verkkokaupan käyttäjäksi. Ylipäätään kaupan digitaalisia palveluita opitaan käyttämään ihan uusissa asiakasryhmissä, Mikko Helander arvioi.
– Ruoan verkkokaupan kasvuluvut ovat olleet K-ryhmässä huimia – viime viikkoina kasvua on ollut yli 700 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Hyvin toimivaan verkkokauppakokonaisuuteemme liittyy 15 uutta K-ruokakauppaa per viikko. Se on osoitus siitä, miten ketterästi K-ryhmässä pystytään vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.
Helander nostaa esiin myös K-kauppiaiden käynnistämät palvelut ikäihmisille ja yli 70-vuotiaille räätälöidyn valtakunnallisen puhelinpalvelun, joka kehitettiin ideasta toteutukseen vain viikon aikana.
– KIITOS kaikille keskolaisille, K-kauppiaille, kauppojen henkilökunnalle ja yhteistyökumppaneillemme. Yhteistyöllä olemme onnistuneet näissä vaikeissa oloissa niin hyvin, että suomalaiset antoivat päivittäistavarakaupalle kriisitilanteessa selviytymisestä kiitettävän arvosanan.
– Ennustamisen vaikeudesta huolimatta on tärkeää säilyttää kyky nähdä kriisin yli tulevaisuuteen. Ei sellaista kriisiä ole ollut, josta ei olisi selvitty, Helander sanoo.
TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen / KUVA K-ryhmä
Lue koko juttu 23.4. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta