Espoon K-Citymarket Ison Omenan hitaalla kassalla ei nimensä mukaisesti kiirehditä. Ostokset voi lastata rauhassa hihnalle ja pakata maksun jälkeen omaan kassiin ilman painetta seuraavan asiakkaan ostoskuormasta. Maksaminen hoituu samalla, kun vaihtaa kuulumisia kassahenkilön kanssa.
– Inhoan kaupassa käyntiä yleensä, mutta olen oppinut tykkäämään, kun löysin hitaan kassan, kertoo kassan vakioasiakas Heidi Pyy.
Hitaalla kassalla oma fanikuntansa
Useimmiten hitaalla kassalla käy lapsiperheitä tai vanhempia ihmisiä. Mutta kassalle ovat löytäneet laajemminkin kaikki, jotka haluavat hoitaa kassakäynnin leppoisasti.
– On äitejä lasten kanssa, vanhuksia rollaattorin kanssa ja tällaisia, jotka haluavat muuten vaan asioida rauhallisesti, vaikka ei ole sen kummempaa haittaa vielä, kertovat Eija ja Markku Davidsson.
Hitaalle kassalle onkin syntynyt oma fanikuntansa. Vakioasiakkaita yhdistää halu kassa-asiointiin ilman, että tarvitsee vilkuilla samalla kelloa tai olan taakse. Maksuvälineet voi etsiä rauhassa ja punnitsematon banaanipussi ei aiheuta ylimääräisiä sydämentykytyksiä.
– Voin pakata ostokset rauhassa. Varsinkin, jos ostaa paljon tuotteita. Muutoin tulee pieni stressi, että miten saa ostokset nopeasti kassiin, Pirjo Ahokas kertoo.
– Jos kassalla on jonoa, niin läheisillä nojatuoleilla voi istua ja odottaa, että edelliset asiakkaat saavat kiireettömästi pakattua tavarat, kuvaa Pyy.
Pekka Kalanti kertoo hitaalla kassalla käynnin olevan osa eläkeläismiehen päivittäistä rutiinia. Kassahenkilöt ovat tulleet useimmille vakiasiakkaille vuosien saatossa tutuksi, jolloin kuulumisia vaihdetaan tuotevinkkien lisäksi esimerkiksi lähestyvistä lomista.
– Se on osa sitä kiireettömyyttä, että myös kassahenkilöllä on aikaa jutella, Kalanti korostaa.
Hidas kassa Isossa Omenassa jo yli 10 vuotta
Ison Omenan hidas kassa alkoi ensin kokeiluna vuonna 2011. Aalto-Yliopiston Design Factory ja Tekesin Mind -hanke olivat koonneet aivoriihessä kehitysvammaisten haaveita ja näkemyksiä yhteiskunnasta. Ideariihen jälkeen tutkijaryhmä otti Pokelaan yhteyttä ja kertoi havainnostaan, että kehitysvammaiset kokevat maksamistilanteet kassalla usein ahdistavan kiireisiksi. Ratkaisuna ongelmaan kauppias lähti yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa kokeilemaan kaupallaan hidasta kassaa.
– Olen aina tykännyt, että uutta kannattaa kokeilla ja haluan kuunnella asiakkaita mahdollisimman paljon, kertoo Pokela.
Alkuun kauppias sai kollegoilta ihmettelyä uudesta ideasta. Yleisesti kun tavoitellaan tehokkuutta ja puheissa elivät silloin enemmänkin pikakassat. Kokeilu herätti kuitenkin kiinnostusta asiakkaissa ja jäi osaksi kaupan palveluja.
– Kuluttajat ovat sen osoittaneet, että tämmöisellekin on tarvetta. Ja eihän sitä voi enää poiskaan ottaa. Se on tämmöinen asiakkaalle saavutettu etu, että saa olla tällä kassalla hidas maksamistilanteessa, Pokela naurahtaa.
Toni Pokela on toiminut K-Citymarket Ison Omenan kauppiaana vuodesta 2001 ja K-Market Iso Omenan kauppiaana vuodesta 2017. Pokelan K-kauppiasura alkoi K-lähikauppa Kastanjasta vuonna 1997 ja jatkui siitä K-Market Kotikonnun kauppiaaksi ennen K-Citymarket Iso Omenaan siirtymistä.