Kampanja näkyy sosiaalisessa mediassa, jossa kaupan alalla työskentelevät nuoret kertovat työstään itse kuvaamillaan videoilla. Mukana ovat Joonas K-Rauta Välivainiolta, Nea ja Danisa Pirkanmaan Osuuskaupasta, Iina Verkkokauppa.comilta, Jori Konevuokraamo Vatupassista ja Minttu Ikeasta. Lyhyiden My day -tyylisten Mun työ -videoiden lisäksi näemme myös nuorten Mun ura -minihaastattelut.
Kampanja pyörii Mahdollisuuksien kauppa -sometileillä, erityisesti Instagramissa ja Tik Tokissa, 10.–28. helmikuuta. Ajoituksella tähdätään erityisesti kevään yhteishakuihin, jolloin monet pohtivat omia opiskelu- ja uravalintojaan.
Kaupan ala on Suomen suurin nuorten työllistäjä – joka viides työssäkäyvä nuori työskentelee alalla. Mahdollisuuksien kauppa -kampanjan keskeisenä tavoitteena on tehdä tunnetuksi, kuinka monipuolisia urapolkuja kaupan ala tarjoaa – niin vähittäis- ja tukkukaupassa kuin päivittäistavara-, erikois- ja teknisessä kaupassa. Työpaikkoja on tarjolla niin pienissä kuin suurissakin yrityksissä eri puolilla Suomea.
Kaupan ala työllistää laajasti eri koulutustaustoista tulevia henkilöitä. Työtehtäviä löytyy liiketoiminnan, talouden ja kauppatieteiden lisäksi muun muassa insinööreille, koodareille, graafikoille ja visualisteille. Alan monimuotoisuuden ansiosta urapolkuja voi rakentaa niin ammatillisen koulutuksen, ammattikorkeakoulun kuin yliopistonkin kautta, ja myös oppisopimuskoulutus tarjoaa mahdollisuuksia alalle työllistymiseen.
Mahdollisuuksien kauppa -kampanja toteutetaan Kaupan liiton ja sen jäsenliittojen yhteistyönä. Mukana ovat Päivittäistavarakauppa PTY, Teknisen Kaupan Liitto, Erikoiskaupan liitto ETU ja K-kauppiasliitto. Yhteinen vetovoimatyön kampanjointi alkoi keväällä 2022, ja sitä on toteutettu sekä kevään että syksyn yhteishakuaikojen yhteydessä.
Lisätietoja kampanjasta ja sen sisällöistä löytyy kampanjan verkkosivulta sekä kampanjan somekanavilta:
Mahdollisuuksien kauppa -kampanjasivu | Instagram | TikTok
#MahdollisuuksienKauppa.
Kampanja on tehty yhteistyössä Mainostoimisto Smoyn kanssa.