Uran edetessä ja alalla kouluttautumisen myötä nimikkeet vaihtuivat myyjästä osastovastaavaksi, sitten myymäläpäälliköksi ja lopulta kauppiaaksi vuonna 2012. Pitkän uransa aikana Karinkanta on tehnyt kaikkia mahdollisia kaupan töitä lihan leikkuusta kauppojen avauksiin sekä ollut myös viimeinen, joka sammuttaa suljettavan kaupan valot. Nyt Karinkanta on Joensuussa sijaitsevan K-Citymarketin kauppias. K-Citymarket-ketju palkitsi Karinkannan kaupan vuoden 2023 parhaasta myynninkehityksestä.
Karinkannan aloittaessa Joensuun keskustassa olevan K-Citymarketin kauppiaana vuonna 2021 kaupan toimintaympäristö oli haasteellinen. Korona kuritti keskustoissa sijaitsevia kauppoja, ja K-Citymarketinkin myynti laahasi. Kauppa toimii Joensuun keskustassa vuonna 1980 rakennetussa rakennuksessa, joka kaupunkilaisten puheissa oli kaupungin rumin.
– No, tunnustushan se on sekin, Karinkanta nauraa.
Kun Karinkanta vastaanotti kaupan vetovastuun, sen remonttia alettiin suunnitella ja valmistella saman tien.
– Tiesin, että seuraavat kaksi vuotta ovat pelkkää kaaosta ja tulen tekemään töissä pitkää päivää. Otin myös riskiä ja velkaa. Kaupassa on kuitenkin valtavasti potentiaalia. Sijainti keskustassa on hyvä ja siellä riittää asukkaita ja kulkijoita. Perinteisistä peltomarketeista kauppamme kuitenkin eroaa merkittävästi, sillä suuri osa asiakkaistamme on opiskelijoita ja ikäihmisiä, hän kertoo.
Tulkaa katsomaan, mitä täällä tapahtuu
Kun remontti alkoi, Karinkanta henkilökuntineen päätti, etteivät he pahoittele asiakkaille ylimääräisestä haitasta tai melusta.
– Viestimme asiakkaille isosti, että teemme tätä teitä varten ja tulkaa katsomaan, mitä täällä tapahtuu.
Joensuulaisten uteliaisuus heräsi. Väkeä kävi ihmettelemässä remontoitavaa kauppaa ja teki samalla ostoksia.
– Jo remontin aikana myyntimme kehittyi positiivisesti. Vanhemmat asiakkaat naureskelivat, että ostosreissu on hyvä dementiatesti, kun jokaisella asiointikerralla tuotteet sijaitsevat eri paikoissa. Moni myös törmäsi itselleen aiemmin tuntemattomiin tuotteisiin kierrellessään kaupassa, Karinkanta muistelee.
Remontin suunnittelussa Karinkanta luotti vahvasti työntekijöihinsä.
– Saatoin tuoda materiaalinäytteitä henkilökunnalleni ja sanoa, että nyt äänestetään, mikä valitaan. Siinä pistin vähän hanttiin, kun nuoriso olisi halunnut tehdä kaikista pinnoista mustia.
Hyvä ja mukava tunnelma
Nyt kauppa Joensuun keskustassa käy taas hyvin. Karinkannan mukaan positiiviseen vireeseen vaikuttaa uudistettujen tilojen lisäksi se, että henkilökunta on erittäin sitoutunut työskentelemään kaupassa.
Karinkanta kertoo, että he saavat runsaasti asiakaspalautetta, jossa kehutaan kaupan hyvää ja mukavaa tunnelmaa.
– Se varmaan johtuu siitä, että työntekijämme kokevat tämän niin omakseen, koska ovat saaneet vaikuttaa remontin lopputulokseen. Täällä myös nauretaan ja autetaan toinen toistamme. Jokainen on valmis joustamaan.
Karinkanta sanoo, että hänen tärkein tehtävänsä on saada ihmiset heille parhaiten sopiviin tehtäviin ja koko porukka uskomaan, että yhdessä voimme tehdä tästä kaupungin parhaan kaupan.
– Ja kun onnistumme isoissa tai pienissä asioissa, iloitsemme niistä yhdessä.