Juhlapäivää vietettiin asiakkaiden kanssa kaupalla kesäkuun puolivälissä. Päivä huipentui Portion Boysin keikkaan, jolle mentiin yhdessä kaupan koko henkilökunnan kanssa.
Ketosten K-kauppiasura alkoi vuonna 1974. Ensimmäinen oma kauppa K-valinta Ketonen sijaitsi Kurikassa.
– Tuolloin kaupankäyntiin kuului myös kökkä- eli talkoohenkeä. Meillä oli kylmätilat ja pakettiauto kananmunien säilytykseen ja kuljetukseen. Kun veimme asiakkaille rehusäkkejä, keräsimme paluukyytiin pieniltä tiloilta kananmunia. Munakunnan auto haki ne sitten meiltä, Seija muistelee.
Rautakauppiaina Ketoset aloittivat Ilmajoella vuonna 1998. Ala on vienyt mennessään ja Ketoset kertovat, että rautakaupassa heitä kiehtoo kaikki: Toimiala ja tuotteet kehittyvät koko ajan ja aina oppii uutta.
– Rakkaudesta lajiin tätä tehdään. Rautakaupan ala on mielenkiintoinen ja ihana. Parasta siinä ovat kuitenkin ihmiset: henkilökunta, asiakkaat ja yhteistyökumppanit, Seija luettelee.
Ruokitaan innostusta
Rautakauppiasvuosiensa alussa Seija ja Rauno pohtivat, miksi ihmiset ovat aina hyvällä tuulella, kun he tulevat rautakauppaan.
– Sitten keksimme, että he ovat aina luomassa jotakin uutta, ja se on innostavaa.
Ja kauppaa syntyy, kun molemmat omalla osaamisellaan ruokkivat asiakkaan innostusta. Raunon vahvuus on pohjaton koneisiin ja laitteisiin liittyvä tietotaito ja kyky kuunnella asiakasta.
Hän on myös hyvä ja uskottava perustelemaan ehdottamansa vaihtoehdon paremmuutta.
– Sanon välillä asiakkaalle, että mua ei ole pakko uskoa, mutta näin se on, Rauno nauraa.
– Tärkeää on osata tarjota oikeaa tuotetta oikeaan tarpeeseen ja tehdä kauppaa niin, että huomennakin kehtaa sanoa asiakkaalle ”päivää”, hän jatkaa.
Asiakkaat ovat kiitelleet Raunon ammattitaitoa.
– Moni on sanonut, että olisi selvinnyt paljon helpommalla ja vähemmällä, jos olisi tullut ensimmäisenä kysymään Raunolta, miten ja millä välineillä jokin asia kannattaa tehdä, Seija kertoo.
Myös Seija on kokenut saavansa arvostusta rautakauppa-alalla. Sukupuoleen viitaten hänen osaamistaan ei ole koskaan epäilty.
– Ja jos asiakkaan tarve on minulle liian vaikea, alan jo itsekin huudella Raunoa paikalle. Yhdessä asiakkaat hoidetaan.
Ihan parasta
Ketosten 50 yrittäjävuoteen mahtuu monenmoista, kuten 1970-luvun energiakriisi, 1990-luvun lamavuodet ja nyt 2010-luvun vitsaukset: korona ja sota Ukrainassa. He ovat kuitenkin selvinneet kaikista ilman suurempia takaiskuja. Energiakriisi meni ohi nuoruuden innossa. Silloin voimia riitti laittaa kauppa uuteen kuosiin, vaikka yhden viikonlopun aikana. Lamavuosista selvittiin Raunon jääräpäisyyden ansiosta, kun hän ei suostunut ottamaan valuuttalainaa, vaikka rahaa olisi tarvittu. Kaikista kummallisinta oli kuitenkin korona-aika, kun kauppiaspari ikänsä puolesta joutui karanteeniin eikä voinut tulla kaupalle.
– Hoidimme kauppaa parhaamme mukaan henkilökunnan avulla kotoa käsin, Seija muistelee.
Ketosten oma halu kehittyä yrittäjinä ja kaupan jatkuva kehittäminen ovat pitäneet tekemisen liekkiä yllä. Toimintaympäristön muutoksiin on reagoitu ja riskiäkin kannettu. Viime vuosina he ovat opetelleet muun muassa verkkokaupan pitoa.
– Verkkokaupassa on kiva palvella ympäri Suomea olevia asiakkaita. Eräskin asiakas oli valtavan iloinen, kun löysi verkkokaupastamme tarvitsemaansa kipinäverkkoa. Että Ilmajoella on sellaistakin, Seija kertoo.
Kaupanpidon lopettaminen vilahtaa kauppiasparin mielessä aika ajoin, mutta ei vielä tosimielellä.
– Tämähän on ihan parasta juuri nyt, kun me osaamme nämä hommat!