Kontrasti pääsiäis- ja vappuviikkoihin on melkoinen, sillä sen lisäksi, että matkailusesonki päättyy, myös monet paikalliset lähtevät lomille huilaamaan.
– Meille toukokuu tarjoaa tilaisuuden vetää vähän happea, muokata kauppaa uuteen malliin, ennakoida tulevaa ja tehdä niitä asioita, joihin ei talvella ollut aikaa, kauppiaat Tea Hyttinen ja Aarni ”Nessi” Valkonen kertovat itsekin pientä irtiottoa suunnitellen.
Tea huomauttaa, ettei kesä Lapissa toki mitään hiljaiseloa ole. Vaikka turismi leimaa kaupankäyntiä, niin asiakaskunnan rungon muodostavat paikalliset. – Heitä tulee aina Enontekiöstä ja Muoniosta asti. Sata kilometriä ei ole täällä kauppamatka eikä mikään. Se näkyy kertaostoksessa, jossa olemme jatkuvasti ketjun kärkikahinoissa.
Kesämatkailukin on nosteessa. – Eri kieliä pääsee puhumaan ympäri vuoden. Saa nähdä millainen tästä kesästä tulee, kun Kittilään saapuu entistäkin enemmän suoria lentoja Keski-Euroopasta, Aarni innostuu.
Arki muuttui
Kauppiailla on meneillään 16. vuosi Kittilässä. Uransa he aloittivat Kemin K-Market Messissä, jossa ehtivät toimia reilun vuoden ennen tunturien kutsua. Kittilässä ei sitten mennyt aikaakaan, kun nykyisen kaupan parkkipaikalla sijainneen K-Supermarketin tilat kävivät pieneksi.
Kesällä 2023 valmistuneen tuplasti isomman kaupan avauksesta tuli oikea kansanjuhla. Kauppiaspari henkilökuntineen siirtyi uusiin tiloihin lennosta mukanaan ”vain lihamylly ja iloinen mieli”.
Asiakkaat tykkäsivät ja avarat tilat täyttivät kaikki odotukset, mutta yllätyksiäkin oli edessä. Oli palattava perusasioiden äärelle siitä lähtien, missä kunnossa kauppaa pidetään, miltä se näyttäytyy asiakkaalle, miten hyllysaatavuus pidetään kunnossa ja niin edelleen.
– Reseptihän meillä oli, sitä piti vain soveltaa uusissa puitteissa. Nyt olemme vähitellen oppineet toimimaan uudessa ympäristössä, Tea toteaa.
Viime vuosi oli ensimmäinen täysi vuosi uudessa kaupassa. Arjen haasteiden ei annettu näkyä asiakkaille, ja myynti saatiin suunnitellusti kasvu-uralle. Juuri paketoitua talvisesonkia kauppiaat kuvailevat ”todella kovaksi”, ja tavoitteet ovat korkealla tästä eteenpäinkin.
Resepti toimii
Valinta ketjun Vuoden parhaaksi kaupaksi oli yksi viime vuoden kohokohdista. Kauppiaat pitävät sitä valtavan suurena kunnianosoituksena. – Koemme olevamme vielä vähän noviiseja tässä hommassa, kun ympärillä on niin paljon kovia konkareita, he miettivät.
Myös sekä henkilökunta että asiakkaat ovat olleet haltioissaan ja ylpeitä palkinnosta. – Ovat kuulemma ”tieny tämän kaiken aikaa” ja sitä mieltä, että ”ompa hyvä että hoksivat kuiten nyt sielä pääkallopaikoilaki”.
Erityisen ilahtuneita kauppiaat ovat noususta takaisin ykköseksi ketjun asiakastyytyväisyysrankingissa. Siellä he aikovat pysyä vastakin pitämällä tiukasti kiinni asiakaslupauksesta, kaupan liikeidean kiteyttävästä sloganista ”Sen väärti”.
– Kuten parikymppiset tyttäremme sanovat, kauppamme on sen arvoinen eli worth it eli wörtti. Meiltä asiakas saa kaiken, mitä tuli hakemaan ja vähän enemmänkin. Kotimatkallakin asiakas miettii, kuinka hauska kaupassa olikaan käydä, Tea ja Aarni sanoittavat.
Menestysreseptiin kuuluu superluokan asiakaspalvelu, superluokan hyllysaatavuus ja superluokan kauppakunto. Nämä kaikki asiakas saa maanantaista sunnuntaihin kaikkina kaupan aukioloaikoina.
– Kuulostaa yksinkertaiselle, mutta ei ole aina niin helppo toteuttaa. Emme mekään virheettömiä ole, mutta pyrkimys on vahva.
Paitsi intoa, menestyksen rakentamisessa on kysytty myös vahvaa uskoa omaan tekemiseen ja tietynlaista rohkeuttakin.
– Kaikkein rohkeinta viime vuonna oli viedä kulupaineessakin kauppaa eteenpäin laatu edellä. Kaikki tuntuivat puhuvan tuntien vähentämisestä ja hävikin alentamisesta, ja kyllähän mekin saimme painettua hävikkiä alas, mutta sitä ei tehty laadun kustannuksella. Asiakkaat pystyivät luottamaan siihen, että meiltä saa kaiken sen mitä on tullut hakemaan.
Tärkein voimavara
Kittilän asukasmäärä on ollut jo usean vuoden ajan kasvamaan päin ja matkailijoiden virta näyttää ehtymättömältä. Ostovoimaa riittää, mutta euroille on myös ottajia.
– Kyllä tässä on markkinointiakin tarvittu. Ehdottomasti tärkein erottumiskeino ja vahvuus on kuitenkin yhteen hitsautunut henkilökuntamme.
– Meillä kaikki ovat töissä koko kaupassa eivätkä vain jollain osastolla. Tilausvastuu on yhdellä, mutta työt osastolla voi tehdä kuka tahansa. Näin on toimittu jo yli 15 vuotta. Nykyään tätä taidetaan kutsua tiimityömalliksi.
Innovatiiviseksi kuvailtu kauppiaspari on onnistunut luomaan yhteistyömallin, joka tuottaa ja jalostaa ideoita kuin liukuhihnalta.
– Se toimii kuin avoin lähdekoodi. Jaamme ideoita hyvin vapaasti niin henkilökuntamme kuin kollegoidemme kanssa. Ne alkavat elää omaa elämäänsä ja muovautuvat jossain vaiheessa toteutettavaksi, Aarni kuvailee.
Kehityshankkeita ei aikatauluteta tarkkaan suunnitelluiksi projekteiksi, vaan ihmiset luovat uusia konsepteja ja toimintatapoja itsekseen ja porukoissa työn lomassa.
– Ja vaikka kehitteillä olisi asiakkaalle näkyvä tuote tai palvelu, sitä tuottavalla toimintatavalla pyritään aina myös helpottamaan työntekijöiden arkea.
– Taidamme ylipäätään ajatella työn tekemisen eri päin kuin yleensä. Jos on löytynyt kiinnostava idea, laskemme ensin, paljonko ihmisiä sen toteuttamiseen tarvitaan ja vasta sen jälkeen laskemme, paljonko täytyy myydä, että toiminta kannattaa ja sitten vaan tehdään niin.
Näin toimittiin esimerkiksi täytekakkujen kanssa. Kaupassa työskentelevä kondiittorin ammattitaidon omaava osaaja ehdotti viime vuonna äitienpäivän alla, että hän voisi leipoa asiakkaille kakkuja.
– Niistä tuli niin suosittuja, että tänä keväänä leivotaan kahden jauhopeukalon voimin. Meiltä löytyi onneksi toinenkin innokas kakkutaituri. Tämä on vain yksi pieni asia, joka ei sinällään peliä ratkaise, mutta kun tällaisia omia erottuvia tekoja on riittävän monia, niin silloin asiakas kokeekin koko kaupan ihan eri tavalla, Tea toteaa.
Ehtymätön ideatehdas
Matkailusta elävälle paikkakunnalle trendit uivat eri puolilta maailmaa tulevien asiakkaiden mukana ehkä tavallistakin liukkaammin. Ostokäyttäytymistä ohjaavat vahvasti myös sosiaalisen median tuottamat trendit.
– Haemme henkilökuntamme kanssa silmät apposen auki uusia ideoita koko ajan. Maailmalta, verkosta, ihan joka paikasta. Paljon on kokeiltu, paljon on jäänyt elämään ja jotain on kuopattu. Työjonoon mahtuu aina.
– Ihmiset ovat kokeilunhaluisia ja haluavat koko ajan uutta. Asiakkaamme ostavat myös yksilöllisemmin. Jos ennen myytiin valtavia määriä tarjousjuhlamokkaa, niin nyt kahvihyllyn myynti on pirstaloitunut pienen pieniin osiin. Tarkkaan kohdennetut tarjoukset nousevat uskoaksemme jatkossa nykyistäkin suurempaan rooliin.
Tea ja Aarni tuumaavat, että kaupankäynti on perin hauskaa hommaa ja tarvitaan vahvaa keskittymistä, että pysyy kaikessa mukana, kun koko ajan tulee eteen niin paljon uusia kivoja juttuja.
Haasteena tahtoo olla lähinnä itsehillintä. – Ettei tehä kaikkea kerrala vaan yritämmä kehittää meän näkösiä juttuja askel kerrallaan, he nauravat ja huokaavat, että päällimmäisenä tunteena on kuitenkin kiitollisuus siitä, että ympärillä on ihan superhenksu, superasiakkaat ja superkollegat.
K-Supermarket Kittilä
#paremmankaupantekijät
Lue koko juttu 22.5.2025 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.