Vuoden ketjukauppiaan arvostetun tittelin kriteereinä ovat konseptin toteutus, myynnin kehitys, asiakastyytyväisyys sekä kannattavuus. Kauppias Juho Saranki iloitsee tunnustuksesta, mutta painottaa, ettei saavutus olisi mahdollinen yksilösuorituksena.
– Menestyminen kaikilla näillä mittareilla vaatii kauppiaan ympärille hyvän ja luotettavan henkilökunnan. Olemme saaneet joukkoomme oikeanlaiset, palvelevat, reippaat, osaavat ja hyvällä asenteella varustetut henkilöt. Meiltä löytyy sitä niin kutsuttua tekemisen meininkiä, ja kiitos saavutuksesta kuuluu koko huippuosaavalle henkilökunnallemme, Saranki hehkuttaa yhteisiä palkintojuhlia suunnitellen.
Joukkuepelaaminen ja hyvä yhteishenki kuuluvat vahvasti myös henkilökunnan puheissa.
– Vaikka palkinto on kohdistettu kauppiaalle, se palkitsee meitä kaikkia – yhdessähän täällä töitä tehdään. Urheilukauppa on kuin joukkuelaji, jossa jokaisella on oma paikkansa ja kauppiaalla roolinsa valmentajana ja johtajana, urheiluvälinemyyjänä työskentelevä Jiri Haikonen sanailee.
Tekstiilipuolen esihenkilönä toimiva Neea Hämäläinen nostaa esiin työyhteisön kehityshakuisuuden ja vahvan yhteishengen. – Olemme palvelualtista porukkaa ja pyrimme koko ajan parempaan. Mietimme palavereissa ja hiljaisina aikoina käytäväkeskusteluissakin, mistä löytäisimme uusia keinoja toiminnan kehittämiseen.
Vahva paikallistuntemus
Mikkeli tunnetaan perinteisenä jalkapallokaupunkina, mutta Etelä-Savon maakuntakeskuksen ikääntyvä väestö tarjoaa paljon muutakin potentiaalia liikunnan ilosanoman levittämiseen.
Kauppias Juho Saranki on näillä markkinoilla kuin kala vedessä, sillä hän on tehnyt koko työuransa kotikaupunkinsa johtavassa urheilukaupassa. Liikunnallinen parikymppinen aloitti vuosituhannen vaihteessa suksipuolesta vastaavana myyjänä ja eteni erikoiskaupan esimiehen ammattitutkinnon suoritettuaan myymäläpäälliköksi.
Kun yrittäjyyskin alkoi houkutella, oli kauppiasvalmennuksen ja yrittäjän ammattitutkinnon vuoro. Sen jälkeen oli luonteva hakea kauppapaikkaa, kun se Mikkelissä vuonna 2012 vapautui. Yrittäjyydessä kiinnosti paitsi siihen liittyvä vapaus myös vastuu – se, että voi itse vaikuttaa yrityksen menestykseen.
Tekemistä on riittänyt. Kilpailu on kiristynyt, ajat ovat ylipäätään muuttuneet ja ihmisten ostokäyttäytyminen siinä mukana. Saranki on tulkinnut muutosvoimia huolella ja onnistunut kehittämään kaupan toimintaa pitkäjänteisesti, palveluvalikoimaa vuosi vuodelta laajentaen. Erityisen onnistuneeksi peliliikkeeksi on osoittautunut parin vuoden takainen panostus sähköpyöriin.
– Lähdimme pyörämarkkinoille isolla riskillä ja satsasimme sekä sähköpyörien myyntiin että huoltopalveluihin. Saimme kysynnän lisääntymään, ja tänäkin vuonna se on kasvanut merkittävästi.
Iso osa kasvusta tulee työsuhdepyöristä ja niihin liittyvästä palvelukonseptista. – Jos haluaa myydä hyvin pyöriä, pitää samassa paikassa olla niille huolto. Asiakas haluaa koko paketin yhdestä paikasta, Saranki sanoo.
Sähköpyörien lisäksi kauppakohtaisen liikeidean ytimeen kuuluvat juoksukengät ja ulkoiluvaatteet. Liikeideaksi on määritelty olla ensimmäinen paikka, jonne ihmiset Mikkelissä hakeutuvat, kun he miettivät juoksukenkien, ulkoiluvaatteiden tai sähköpyörän hankintaa.
Voittava palvelukonsepti
Vetovoima kaupalle syntyy ihmisistä. – Sellaista palvelua, mitä meiltä saa, eivät muut pysty tässä kaupungissa tarjoamaan, kauppias tietää.
– Mikkeli on pieni kaupunki, ja olemme oppineet tuntemaan vakioasiakkaiden tarpeet ja toiveet. Asiakkaat tietävät, että meiltä saa apua, Neea Hämäläinen konkretisoi.
Jiri Haikonen nimeää tärkeimmäksi vahvuusalueekseen jalkinepuolen, vaikka hänet jalkapallourastaan Mikkelin MP:ssä tunnetaankin. – Harrastan juoksua, tunnen juoksukengät ja osaan auttaa niiden valinnassa. Olen harrastanut myös eri pallopelejä sekä jääurheilua, ja talvisaikaan myyn sujuvasti suksiakin, Haikonen luettelee ja huomauttaa, ettei pienessä kaupassa voi vetää viivaa vastuualueiden välille. Kauppaa tehdään yli osastorajojen, ja jos oma osaaminen ei riitä, pyydetään apua.
Myynti on kilpailuhenkiselle merkittävä motivaattori, mutta suurinta iloa entiselle huippu-urheilijallekin tuottaa se, kun onnistuu löytämään asiakkaalle täydellisesti sopivat tuotteet. – Tyytyväinen asiakas tulee uudelleen. Vapaa-ajallakin kyselen asiakkaita liikuntapaikoilla tavatessani, ovatko myymäni tuotteet toimineet hyvin.
Jatkuvaa osaamisen kehittämistä
Urheilukaupassa sesongit vaihtuvat tiuhaan, tuotteet uudistuvat jatkuvalla sykkeellä ja muuttuvat koko ajan teknisemmiksi.
– Vaatii aktiivista ja oma-aloitteista opiskelua, kokeiluja ja somen seuraamista, jotta pysyy aallonharjalla, Haikonen sanoo.
Kauppias Saranki voi olla luottavaisin mielin. Mikkeliläiskaupan joukkue on iskussa, ja yhdessä tuumin on hyvä jatkaa vahvaa tekemistä kohti uusia saavutuksia.
– Nyt odotetaan vain sopivan sateista sekä viileää syksyä ja heti alkutalveen paljon pakkasta sekä lunta. Asiakkaat taitavat olla vielä ensi vuoden alkaessa melko varovaisia ostokäyttäytymisessään, mutta viimeistään sen jälkeen uskon tilanteen muuttuvan.
Yksi asia pitää vielä selvittää. Saranki on määritellyt asiakaskohtaamisten perustaksi tietyn vaatimustason. Mistä siinä onkaan kyse?
– Kaikki alkaa tietysti tarvekartoituksesta, mutta myös käytöstavat ovat tärkeät ja niissäkin meillä on yhteiset periaatteet: puhumme aina kohteliaasti, tervehdimme ja toivotamme hyvät päivän jatkot, Jiri Haikonen tiivistää.
– Oman porukan kesken voi sitten heittää myös vitsiä. Ei koko aikaa tarvitse toki kieli poskella olla, mutta kun kaikilla on mukavaa, jaksamme painaa pitkääkin päivää ja auttaa toinen toisiamme kohti yhteistä tavoitetta.
Intersport Mikkeli
- Kauppias Juho Saranki (2012–)
- Palkittu Vuoden 2023 parhaana Intersport-kauppiaana
- Henkilökuntaa 6 kauppiaan lisäksi
- Sijaitsee Mikkelin keskustassa kivijalassa asiakasvirtojen äärellä, samalla hyvällä paikalla vuodesta 2008
- Erityisosaamista juoksujalkineet ja niiden mittava valikoima, ulkoiluvaatteet sekä sähköpyörät ja niiden huoltopalvelut
- Liikeideana tarjota kaupungin parasta palvelua ja olla ensimmäinen paikka, joka tulee mikkeliläisille mieleen, kun he suunnittelevat juoksukenkien, ulkovaatteiden tai sähköpyörien hankintaa
Lue koko juttu 25.10.2024 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.