Huoltoasemien sijaan nykyisin puhutaan liikenneasemista, mutta autoilun lomassa itseään voi huoltaa nauttimalla hyvää ruokaa, erikoiskahveja ja piipahtamalla siistissä pikkulassa, jossa linnut laulavat kuin kesämökillä konsanaan. Parhaat matkailuvinkitkin tulee napattua videolta käsiä pestessä.
NESTE K -LIIKENNEASEMAT uudistettiin kauttaaltaan vuosina 2016–2018.
– Haluamme olla haluttavin pakko, ketjujohtaja Mikko Paukkonen luonnehtii.
– Pidemmällä matkalla ihmisen on usein pakko tankata ja tyhjentää.
Uudistus kirkasti pinttyneitä mielikuvia liikenneasemista monella tapaa. Yksi kyytiä saaneista myyteistä oli ”huoltsikkakahvi”. Pannupohjaan palaneen perussumpin sijaan Neste K -liikennemyymälöiden kahvikoneista sihahtaa Nespressoa. Laadukkaisiin ruoka-annoksiin on saatu oppia huippukeittiömestari Pekka Terävältä.
Samalla kunnianhimolla suhtaudutaan myös wc-tiloihin, joiden halutaan tarjoavan asiakkaalle enemmän kuin tämä odottaa. Vessoissa onkin satsattu luontoelementteihin, sisustuksessa puumateriaaliin, äänimaailmassa linnunliverrykseen ja kopeissa metsämaisematauluihin.
JYVÄSKYLÄN PALOKASSA sijaitsevan Neste K Kirrin toiletti saa päivittäin kiitosta. Niin Hymyn kautta tulevassa kuin asiakkaiden kasvokkainkin antamassa palautteessa toistuvat sanat upea, siisti ja huippu.
– Taustamusiikki on innostanut ihmisiä niin meditoimaan kuin tanssahtelemaan balettia, kauppias Marit Mertsalmi (kuvassa) sanoo.
Hän kertoo, että wc-tiloja on verrattu hotellien kylpyhuoneisiin – edukseen – ja kehuttu Keski-Suomen parhaiksi asiakaskäymälöiksi. Konseptin mukaisten elementtien lisäksi asiakkaita hemmotellaan tuoreilla kukilla.
Kauppias uskoo, että wc-tilat luovat ensivaikutelman koko paikasta. – Moni pitkänmatkalainen pysähtyy liikenneasemalle ennen kaikkea käydäkseen vessassa. Wc-tilat ovat käyntikortti. Kun ne ovat siistit ja hyvin hoidetut, asiakkaalle tulee fiilis, että ravintolassa ruokakin on varmasti hyvää.
NESTE K KIRRISSÄ toiletti tarkastetaan kahden tunnin välein. Silloin siivotaan pytyt ja lisätään vessa- ja käsipaperia tarpeen mukaan. Perusteellinen siivous tehdään kerran päivässä. Kauppias Mertsalmi tarttuu itsekin mielellään harjanvarteen.
– Minulle on kunnia-asia, että vessamme ovat puhtaat ja kauniit. Mitä siistimpänä ne pidetään, sitä helpommalla pääsemme, kun ei tarvitse tehdä isoja käsittelyjä. Seiniin ei myöskään ole ilmestynyt töhryjä eikä kirjoituksia.
Turvallisuus ja vessassa asioimisen yhteys ei ole tyhjää markkinointipuhetta. Turun yliopiston tutkija Samuel Piha käsitteli aihetta väitöskirjassaan viime vuonna. Piha tutki muun muassa asiakasvessoihin liittyviä asenteita ja tunteita. Tutkijan mukaan asioimiseen voi liittyä pelkoa ja inhoa:
– Käymälässä kuluttaja on haavoittuva. Huono design, epäsiisteys ja tuntemattomat ihmiset voivat tehdä asioimisen epämiellyttäväksi. Kun pakko käydä vessassa yhdistyy epämiellyttävyyteen, syntyy ristiriita fyysisten tarpeiden ja itsesuojeluvietin välillä.
TEKSTI Mari Frisk / KUVA Sonja Hietala
Lue koko juttu 19.6. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta 6-7/2019