K-Supermarket Lautturin kauppias Timo Ojala hymyilee Instagram-kuvassa traktorin kyydissä: ”Maisemakonttori. Terveisiä kylvöhommista, kiva katsella maailmaa välillä tästä kohdasta elintarvikeketjua. Pellolta ruokapöytiin! Terveisin, Timo”.
Toukokuisessa somepostauksessa on itse asiassa kyse kauppiaan normipäivästä. Ojala on nimittäin toiminut vuodesta 2002 lähtien maatalousyrittäjänä, ja hommat ovat jatkuneet K-kauppiasyrittäjäksi hakeutumisen jälkeenkin.
– Alkuvaiheessa minulla oli sikojakin ja toimimme Atrian perhetilana. Silloin oman kaupan hyllyllä paketissa saattoi joskus lukea oman tilan nimi. Nyt viljelen lähinnä teollisuudelle rehuviljaa, Ojala kertoo.
Keväällä kylvötyöt vievät pari viikkoa ja syksyllä puinti toisen mokoman. Ojala kehuu henkilökuntaansa, joka pitää K-Supermarketissa langat käsissään kauppiaan vaihtaessa hetkeksi maisemakonttorin puolelle.
– Kylvö- ja puintiaika on kiireistä, ja henkilökuntakin tietää, että silloin kauppias on pellolla. On ensiarvoisen tärkeää, että henkilökunta on projektissa mukana. Meillä on sen verran ammattitaitoinen porukka kasassa, etteivät hommat kaupalla kaadu.
Viljelytyöt ovat Ojalalle myös eräänlaista terapiaa ja mahdollistavat irtautumisen kaupan hektisestä arjesta. – Kun viljelytöitä on 20 vuotta tehnyt, ne hallitsee hyvin, mutta työ on luonteeltaan sellaista, että siihen pitää silti keskittyä täysillä.
Kotimaisia banaaneja?
Suomalaisen ruoan merkitys K-Supermarket Lautturissa on suuri. Erityisesti hevissä loppukesä on kotimaisten tuotteiden juhla-aikaa, kertoo Lautturissa kymmenisen vuotta työskennellyt hevi-vastaava Sari Kujamäki.
– Tähän aikaan vuodesta täytyy olla tilausten kanssa herkkänä, jotta tuoretta tavaraa riittää ja asiakas saadaan pidettyä tyytyväisenä, hevimestarikoulutuksenkin suorittanut Kujamäki sanoo.
– Talvella on syöty paljon ulkomailta tuotua tavaraa, ja kun kevään myötä valikoimiin alkaa tulla varhaiskaalia, varhaisperunaa ja muuta, silloin asiakkaat eivät katso hintaakaan, vaan kotimainen ja tuore tuote sen olla pitää.
Kotimaisten tuotteiden kaipuu on niin suurta, että joskus se saa koomisiakin piirteitä.
– Olen asiakkaan kanssa vääntänyt kättä siitäkin, miksei meillä ole tarjolla kotimaisia banaaneja. Sanoin hänelle, että jos jostain sellaisia löydät, tuo niitä minulle ja lupaan ottaa ne heti valikoimiin, Kujamäki hekottelee.
”Hullu mies Huittisista”
Lähiruoan matka kaupan hyllylle on Huittisissa lyhyt, koska viljelyä, erikoisviljelyä, sikatiloja ja teollisuutta on alueella paljon.
– Huittinen on vireä pieni maaseutukaupunki ja elintarviketalous näkyy täällä vahvasti. Ruokaan liittyvät asiat ovat tärkeitä, ja kaupunki tunnetaankin sanonnasta ”Hullu mies Huittisista, syö enemmän kuin tienaa”, Timo Ojala heittää.
K-Supermarketin vahvuudeksi Sari Kujamäki mainitsee laajan valikoiman ja asiakastoiveisiin vastaamisen. Kauppias nostaa esiin myös hyvän sijainnin ja laajat palvelut Alkosta, apteekista ja postipalveluista oman keittiön tekemisiin, sushiin ja wokkeihin.
Kotimainen ruoka ja lähiruoka korostuvat erityisesti hevissä ja leivässä. Myös yksittäisten alueellisten tavarantoimittajien rooli on todella iso, Ojala kertoo. Lähiruokaa hän ei halua ajatella kapeasti, vaan sen alle voi yhtä hyvin lukea vaikkapa naapurimaakunnasta saatavat tuotteet.
– Eihän maailma pelkästään paikallisilla tai suomalaisillakaan tuotteilla pyöri, mutta haluamme pitää kotimaisuutta vahvasti esillä. Ehkä osin oman roolini kautta meillä koko porukka ymmärtää hyvin satokausivaihtelua ja alkutuotantoa – että maito tulee lehmästä eikä purkista, Timo Ojala mainitsee.
Yhteistyökumppaneita ja alkutuotantoa nostetaan myös kaupan somessa. Someen on tehty esimerkiksi ”Kauppias ruoan alkulähteillä” -videoita. Koska kotimaisuus on kaupan liikeidean ytimessä, se vaikuttaa Ojalan mukaan paljon myös siihen, mitä tuotteita nostetaan tuotemainontaan.
Suuvärkki laulamaan
Sari Kujamäen mielestä iso ja laaja heviosasto on minkä tahansa ruokakaupan kruunu. Lautturin hevi-osastolla on tarjolla monipuolisesti sellaisiakin tuotteita, joita ei kilpailijalta saa. Tavoitteeksi on otettu olla alueen ensimmäisenä liikkeellä sesongeissa.
Yhteistyö alueen lähituottajien kanssa on osastovastaavallakin tiivistä. – Tänä keväänä saimme valikoimiin jopa paikallisia tulppaaneja, joita eräs nainen oli kasvattanut itse omalla pellollaan, Kujamäki ihastelee.
Kotimaisuutta nostetaan esillepanoin ja julistein, mutta tärkein työkalu löytyy silti korvien välistä.
– Täytyy pitää suu auki ja kertoa asiakkaille, että hei, meillä on nyt tätä, tai että oletkos huomannut tuota. Olen ulospäinsuuntautunut ihminen, ja aika paljon saan kerrottua asioita asiakkaille ihan suuvärkilläni.
Kujamäen työura kaupan alalla on kulkenut Siwan kautta Lautturiin, aluksi kassalle ja lihatiskille ja sittemmin hevin pariin. Hän pitää heviä yhtenä kaupan haastavimmista osastoista, mutta töihin ei ole koskaan tarvinnut tulla hampaat irveessä.
– Viime aikoina suomalaiset ovat selvästi alkaneet käyttää enemmän yrttejä. Myös esimerkiksi parsan suosio on kasvanut. Ero on siinä, että nyt perustallaajakin ostaa tuotteita, joita ennen ehkä pidettiin vähän hienojen ihmisten juttuna.
Saman pöydän ääressä yhteinen sävel löytyy
Timo Ojala harmittelee julkisuudessa ajoittain näkyvää kaupan ja alkutuotannon vastakkainasettelua ja muistuttaa, ettei kauppa juurikaan edes tee ostoja suoraan alkutuottajilta, vaan välissä on yleensä teollisuus.
Omasta näkövinkkelistään Ojala kokee ymmärtävänsä luonnon kiertokulkua ja tilojen arkea, mutta kymmenen vuoden kauppiasura on opettanut myös paljon kaupan reunaehdoista ja hinnan ja kotimaisuuden merkityksestä kuluttajille.
– Itse ajattelen niin, että meille K-kauppiaille kotimainen alkutuotanto ja teollisuus ovat ensiarvoisen tärkeitä. Uskoisin, että sama pätee toiseen suuntaan: kotimainen, yrittäjävetoinen kauppa on yhtä lailla tärkeä alkutuotannolle ja teollisuudelle.
Ojala vannoo yhteistyön ja yhdessä tekemisen voimaan. – Olen käynyt puhumassa esimerkiksi erilaisissa tuottajatilaisuuksissa. Vaikka kriittisiä äänenpainoja olisikin, saman pöydän ääressä yhteinen sävel on aina löytynyt.
Koronan voimakkaasti kohottama kotimaisuuden arvostus on Ojalan mielestä yhä korkealla, vaikka inflaatio johtaakin asiakkaita herkemmin myös toisenlaiseen toimintaan. Ojala muistuttaa, että kotimaisuusaste on suomalaisen ruokakaupan suurimmilla toimijoilla erittäin vahva.
Satokausi on juhlakausi
Elokuun puolivälissä käynnistyvien puintitöiden aikana Ojala painaa edestakaisin pellon ja kaupan välillä.
– Hektistä on, mutta kyllä tämä on aikaa, josta itse tykkään. Satokausi on parhaimmillaan, juureksia ja marjoja saadaan näyttävästi esille, ja päästään kunnolla nostamaan paikallisuutta esiin.
Kaupalla hommat hoituvat, ja Ojala kiittelee henkilökuntansa iloista tekemistä. – Olemme aikaa myöten hitsautuneet hyvin yhteen. Vitsitkin lentävät, ja ylpeys omasta jutusta huokuu henkilökunnasta.
Myös Sari Kujamäelle sesonki on mieleinen, ja omaa sydäntä lähellä ovat erityisesti kotimaiset salaatit, tomaatit ja kurkut. Sitä kotimaista banaania sen sijaan ei näy näköpiirissä.
– Kyllähän suomalaisen ruoan tunnistaa jo mausta ja tuoreudesta. Ei sitä voi koskaan olla liikaa tarjolla.
K-Supermarket Lautturi, Huittinen
- kauppiaana Timo Ojala (2019–), joka toimii myös maatalousyrittäjänä
- henkilökuntaa noin 25
- vahvuuksina paikkakunnan laajin tarjonta, ylivertainen palvelukokonaisuus, ajankohtaisuus sekä työssään viihtyvä, iloinen henkilökunta
Lue koko juttu 23.8.2024 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.