Kauppias Janita Jaurakkajärvi K-Market Myllyojalta Oulusta lähti syyskuun puolessa välissä päivän reissulle K-kampukselle Helsinkiin. Syynä oli K-ryhmän koulutus, jossa perehdyttiin mietojen viinien valmistukseen, ominaisuuksiin ja esillepanoon kaupoissa.
– Olen aina ollut kiinnostunut viineistä, tutkinut ja maistellut niitä, mutta kauppoihin saaduista kahdeksanprosenttisista viineistä ei minulla ollut ennalta käsitystä. Nyt kurssin jälkeen tietää hyvin, mitä on asiakkaille myymässä.
Kurssilla käsiteltiin viinin valmistus kasvatuksesta pullotukseen ja asiakkaalle asti, selvitettiin muun muassa miksi matala-alkoholipitoiset viinit ovat makeampia kuin tavalliset viinit, millaiset ominaisuudet eri viineillä ja rypäleillä on ja missä määrin eri viinimaat tuottavat vähemmän alkoholia sisältäviä viinejä.
Jaurakkajärvi kertoo, että kurssin ansiosta hänen omat käsityksensä miedoista viineistä muuttuivat.
– On kasvava trendi, että juhlajuoma ja ruokajuoma saadaan ostettua kaupasta. Koen isona asiakaspalveluna sen, että pystymme suosittelemaan asiakkaalle sopivaa viiniä. Siksi on tärkeää, että kaupalle uuteen asiaan saa koulutusta. Näin oppii ymmärtämään miedompia viinejä syvemmin, niiden laatua, valmistusprosessia ja käyttöyhteyksiä.
Koulutusmateriaalin ja muistiinpanonsa kauppias laittoi heti palattuaan jakoon henkilökunnalle ja kävi niitä tarkemmin läpi muutaman myyjän kanssa.
– Kaupan viineille on selvästi muodostunut oma käyttäjäkuntansa, osa ostaa juhlajuomia, osa hakee viikonloppuviinejä, kun halutaan syödä vähän paremmin ja nauttia ruoka viinin kanssa.
Syksyn edetessä asiakkaat ovat alkaneet valita viinihyllyltä yhä enemmän punaviinejä ja glögejä.
– Pystymme nyt vastaamaan sesonkeihin kaupan omilla tuotteilla ja tarjoamaan asiakkaille kokonaisen ruoan ja viinin luoman elämyksen, toteaa Jaurakkajärvi.
Lue koko juttu 22.11.2024 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.