Ison Omenan kauppakeskuksessa sijaitseva pieni K-Market sai loppuvuodesta kansainvälistä huomiota, kun brittiläinen IGD nosti kaupan seuratulle ”Must-See Stores” -listalleen.
Perusteluissa mainittiin metro- ja linja-autoliikenteen solmukohdassa sijaitsevan kaupan poikkeuksellinen retrohenkinen design, monipuolisesti itse tehtyä evästä tarjoava Fresh & Fast -osasto sekä tyylikäs Juicebox-tuoremehuasema. Myös tulevaisuuteen katsovaa otetta kiiteltiin: pieni kauppa on räätälöity taitavasti juuri sen omalle asiakaskunnalle.
– Olemme sukeltaneet niin syvälle kauppakohtaiseen liikeideaan kuin mahdollista. Lähes jokainen meillä käyvä asiakas on kiireinen ja matkalla jonnekin, joten sujuvuus on kaikki kaikessa, kertoo kauppias Toni Pokela, joka toimii myös saman katon alla sijaitsevan K-Citymarketin kauppiaana.
Hän kertailee vuonna 2017 valmistuneen K-Marketin vaiheita ja kertoo asiakkaiden käyttäytymisen olleen kirjavista vuosista huolimatta melko odotetunlaista. Kun eteen tuli mahdollisuus saada kaupalle pieni lisätila viereisestä liikekiinteistöstä, se oivallettiin nopeasti tilaisuudeksi nostaa kauppa vielä uudelle tasolle.
– Päätimme ottaa vanhan konseptimme ja kasvattaa vahvuuksiamme entisestään. Konseptistamme tuli erittäin toimiva, ja on hieno kunnia, että iso duuni noteerattiin myös kansainvälisesti. On koko porukkamme näkökulmasta hieno saavutus, että olemme onnistuneet tekemään yhdessä jotain vähän uutta ja erilaista.
Kun kaikki on tarkkaan mietitty
Nopeatempoisen kaupan liikeidea kiteytyy poikkeuksellisesti vuorokaudenaikojen ympärille: kaupassa korostetaan hiukan eri asioita aamuisin, päivisin ja iltapäivisin.
– Aamuasiakkaat hakevat meiltä evästä töihin tai kouluun, ja tällöin myydään aamupuurojen, kananmunien ja tuoremehujen kaltaisia tuotteita. Päivällä lounasasiakkailla korostuvat salaattibaari ja take away. Iltapäivällä porukka palaa töistä tai koulusta kotiin. He tekevät isommat ostokset, ja koska energiat ovat usein nollissa, mukaan tarttuu usein myös naposteltavaa kotimatkalle, Toni kertoo.
Liikeideassa olennaista on myös tuoreus ja itse tekeminen, joiden halutaan näkyvän ja välittyvän vahvasti asiakkaille.– Haluamme asiakkaiden hahmottavan tuotteemme paikan päällä valmistetuiksi ja ymmärtävän, ettemme ole mikään lentokentän jakelupiste.
Koska henkilökuntaa on pieneksi kaupaksi paljon ja aukioloajat pitkiä, on erittäin tärkeää, että jokainen työntekijä tuntee tarkkaan tehtävänsä ja toiminta pysyy tasalaatuisena. Siksi kaupan kaikki toiminnot on konseptoitu viimeisen päälle.
– Olemme hyvin tarkkaan miettineet, mitä paistetaan maanantaina, mitä tiistaina, mitä aamulla, mitä illalla, mihin tuotteet laitetaan uunista, mihin kuuma pelti laitetaan, missä tuotteet voidellaan ja niin edelleen. Näin kenenkään ei tarvitse lähteä säveltämään asioita omasta päästä.
Vauhdikasta menoa
Toni Pokelan mielestä K-Marketissa on alusta saakka ollut älyttömän hyvä henkilökunta, joka puhaltaa yhteen hiileen. Nopeatempoinen kauppapaikka toki vaatiikin henkilökunnalta omanlaistaan asennetta.
– Henkilökunnan pitää osata jakaa huomiota päivän aikana valtavan isolle määrälle asiakkaita, ja se voi olla raskastakin. Meillä on kuitenkin tosi kiva ja dynaaminen porukka, jonka helppo ja rento tunnelma välittyy asiakkaille.
– Oma tehtäväni on huolehtia siitä, että kaikilla on töissä hymy huulilla. Se vaatii henkilökunnan tukemista eri tilanteissa. Yksi tärkeä asia on, että meillä saa antaa palautetta. Negatiivinenkin palaute kuuluu työelämään, kunhan sen antaa hyvässä hengessä.
Yksi K-Marketin tekemisen meiningin ruumiillistumista, myymäläpäällikkö Mira Hämäläinen tuli alun perin hommiin K-Citymarketin verkkokauppaan. K-Marketissa hän on vielä tuore kasvo aloitettuaan kaupalla elokuussa.
– Roolinani on olla eräänlainen ”pingispallo” ja sinkoilla sinne missä tarvitaan. Vastaan myös teollisista ja pakasteista, hän kertoo.
Myymäläpäällikkökin korostaa kauppapaikan poikkeuksellisen hektistä luonnetta. – Joka ikinen asemalle saapuva metro tuuttaa meille aina X asiakasta. Moni ostaa 1–2 tuotetta ja kassatapahtumat ovat tosi nopeita.
Silti myös tuttuja vakioasiakkaita riittää. Heitä ovat esimerkiksi viereisen lukion opiskelijat, linja-autokuskit sekä kauppakeskuksen työntekijät. – Olen yleensä aamulla kassalla ensimmäiset puoli tuntia, ja aika usein meillä käy silloin samat tutut naamat, Mira hymyilee.
”Aina on se fiilis, että meihin luotetaan”
Katri Koho suoristaa kahvipisteellä runebergintortuista ja laskiaispullista ilmoittavat kyltit ja vilkaisee että smoothieita on riittävästi esillä.
– Aloitin täällä vuonna 2018, ja olen viihtynyt tosi hyvin. Tykkään kun kauppa on pieni ja kotoisa mutta koko ajan kuitenkin tapahtuu, kahvilapuolen osastovastaava kertoo.
Katri kertoilee olevansa aamuihminen, mistä on eittämättä hyötyä työvuorojen käynnistyessä pääsääntöisesti kello 4.30, tuntia ennen kaupan ovien avautumista. Varhaisaamu vierähtää paistopisteen laitolla sekä palvelutiskin, kahvipisteen ja salaattibaarin valmistelulla.
Kahvilapuolella viimevuotinen laajennos mahdollisti erillisen kahvipisteen rakentamisen ja toi lisää tilaa palvelutiskeihin. Valikoimaan on saatu muun muassa uudenlaista leivosvalikoimaa ja kakkuja.
– Olen koulutukseltani myös kondiittori ja kokki, ja on hienoa päästä työssä käyttämään sitäkin osaamista. Kehittelemme jatkuvasti uusia tuotteita, ja hiljattain olemme tuoneet tarjolle esimerkiksi panineja sekä pannukakkuja hillolla ja nutellalla, Katri kertoo.
– Ihanaa, että meillä on kauppias, joka on aina avoin uusille ideoille ja kannustaa kokeiluihin. Vaikka kaikki ei joskus menisikään putkeen, aina on se fiilis, että meihin luotetaan, osastovastaava kertoo ja pomppaakin jo samassa kassalle palvelemaan muuatta kahvinnälkäistä matkalaista.
Uusi vuosi, uudet kujeet
Kauppias Pokelalle vuoden alku tarkoittaa aina oivaa tilaisuutta käydä läpi kauppojen osastot ja toiminnot ja miettiä, mitä kaikkea voisi tehdä uudella tavalla.
– Tämä on se hetki, kun mittarit pyörähtävät uudelleen liikkeelle ja myyntiä on taas kasassa nolla euroa. Markkina on haastava, mutta olemme henkilökunnan kanssa yrittäneet keskittyä siihen, mitä uutta voisimme asiakkaillemme taas keksiä.
Kehitystyö jatkuu siis tietysti tästä eteenpäinkin. Kun kokeiluja tehdään paljon, ei kaikki voi tietenkään aina onnistua. – Porukalle pitää iskostaa se ajatus, että emme voi ikinä etukäteen tietää, toimivatko kaikki ideat. Mutta sitten pitää vain laittaa ruksit päälle ja ottaa uutta koetta putkeen. Isompi epäonnistuminen on se, jos ei kokeile ja yritä, kauppias sanoo.
Kehittämistä ja kehittymistä
Lopuksi kyselemme vielä Mirka Arolan kuulumiset. Raahelaislähtöinen kaupan ammattilainen on työskennellyt alalla 16-vuotiaasta lähtien ja aloittanut muutamia vuosia sitten K-Citymarket Ison Omenan puolella ja 1,5 vuotta sitten K-Marketissa.Tuoreosaston vastaavan työpöydälle kuuluvat niin hevi, maito, liha, eines, juusto kuin leipäkin.
Mirka kertoo fiilistelevänsä K-Marketin energiaa ja sitä, että monenlaista hässäkkää on ympärillä ihan koko ajan. Kaupalla raikaa yleensä myös vauhdikas taustamusiikki, josta asiakkailta tulee paljon kehuja.
– Meillä on ihan huikea porukka. Olemme kaikki motivoituneita kehittämään ja kehittymään, ja meillä on hauskaa yhdessä. Olen itse saanut täältä monia tosi hyviä ystäviäkin.
Pääsyä IGD:n Must-See Stores -listalle Mirka pitää mahtavana kunnianosoituksena.
– Se oli positiivinen yllätys ja wow-elämys, jonka olemme toisaalta mielestäni kyllä ansainneetkin. On kunnia-asia olla tämmöisessä kaupassa töissä.
K-Market Iso Omena, Espoo
#paremmankaupantekijät
Lue koko juttu 13.2.2025 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.