Myymäläpäällikkö Miikka Mäkelän käsisaha on tänään laulanut, kun K-Supermarket Piikkiössä on vietetty varmaa syksyn merkkiä, possupäiviä. Kesän grillikauden päätyttyä ja ilmojen taas viilennyttyä on luovuudelle tarvetta. Kaupan viimevuotisen laajennuksen jälkeen palvelutiski on pysynyt asiakkaille auki seitsemänä päivänä viikossa, mutta kysymys kuuluu: millä kesän grillipihveiltä vapautuva tila täytetään lokakuussa?
Lihasta ja valmisruoistakin kaupalla vastaava Mäkelä ei kuitenkaan ole huolissaan.
– Olen saanut kauppias Sampsalta aika vapaat kädet ideoida ja tehdä. Vastausta ”ei käy” ei ole vielä tähän päivään mennessä koskaan kuulunut, Mäkelä myhäilee.
Mäkelä on todellinen suomalaisen ruokakaupan konkari: takana on 23 vuotta työuraa ja parisenkymmentä kauppaa 14 paikkakunnalla Helsingistä Keminmaahan. Ura alkoi S-ryhmästä, mutta siirryttyään aluksi vuokrafirman kautta K-Supermarketeihin hän ihastui K-kaupan toimintamalliin ja siihen liittyvään itsenäisyyteen ja vapauteen.
Piikkiöön Mäkelä tuli pari vuotta sitten, kun kauppias Sampsa Mäki pyysi vanhan tuttunsa hommiin.
– Tutustuimme Sampsan kanssa K-Citymarket Kupittaalla. Välissä kävimme rakentamassa Turkuun Föri-kauppaa, kunnes Sampsa sai täältä ensimmäisen oman kauppapaikkansa. Hän kysyi minua hommiin jo silloin, mutta minulla oli vielä toisenlaiset haasteet mielessä. Yhtenä päivänä sitten soitin, että onko tarjous yhä voimassa, Mäkelä muistelee.
Kaupan ydinasiat ja ruokaisuus kunniaan
Sampsa Mäki kertoo innostuksen kauppiasuraa kohtaan syttyneen juuri Kupittaalla ja pitkälti kauppias Hannu Aaltosen innoittamana. Monet kasvattajakauppias Aaltosen opit ovat jääneet osaksi Mäen omaa kauppiasidentiteettiä.
– Kupittaalta opin sen, että ne asiat joita tehdään, tehdään myös kunnolla. Keskitymme vahvasti kaupan ydinasioihin ja ruokaisuuteen, kertoo Mäki, joka on toiminut Piikkiössä kauppiaana yhdessä puolisonsa Rebekka Mäen kanssa syksystä 2020 lähtien.
Sampsa Mäki nostaa nelivuotisen kauppiasuransa merkittävimmäksi jutuksi viimevuotisen laajennusremontin, jossa parhaat vuotensa nähnyt K-Supermarket nostettiin taas nykyaikaan ja neliömäärää lisättiin roimasti. Remontti toi kaupalle roppakaupalla uutta hyllytilaa, selkeyttä ja väljyyttä, mutta puitteet saatiin kuntoon myös henkilökunnan näkökulmasta. – Saimme esimerkiksi kunnon lihankäsittelyhuoneen ja laajemmat tilat keittiötoimintaan, Mäki kertoo.
Asiakkaiden kannalta kenties suurin muutos nähtiin tuoretuotteissa. Niukka heviosasto kasvoi nykyaikaisen K-Supermarketin vaatimusten mukaiseksi, ja nykyisin sunnuntaisinkin auki pidettävään palvelutiskiin satsattiin uudella tavalla.
– Palvelutiski on saanut paljon kiitosta. Moni yllättyy, miten pienemmästäkin kaupasta voi saada irtolihaa, kun se on mielletty ehkä vähän katoavaksi ilmiöksi, Mäki sanoo.
Oma keittiö valloitti piikkiöläiset
K-Supermarket sijaitsee Kaarinaan kuuluvan Piikkiön keskustassa. Kauppias Mäki korostaa, ettei keskusta ole kovin iso, mutta vetovoimaa riittää esimerkiksi hyvien kulkuyhteyksien myötä. – Tuntuma on, että ihmiset Kaarinan suunnasta muuttavat enemmänkin tännepäin. Turkuun ajaa tästä vain 15–20 minuuttia.
Moni asiakas on neljässä vuodessa ehtinyt tulla kauppiaalle tutuksi. Mäki kertoo osaavansa jo odottaa, että keskiviikko on tietyn asiakkaan kauppapäivä ja perjantai toisen.
– Kaupassakäynti on monelle asiakkaalle päivän ainoa ihmiskontakti, ja osa saattaa kiertää kaupan ympäri vaikka neljäkin kertaa. Se on omanlaistaan duunia, mutta on tosi tärkeää uhrata kauppiaana omaa aikaa näille keskusteluille.
”Joku saattaa kiertää kaupan ympäri vaikka neljäkin kertaa. Se on omanlaistaan duunia, mutta on tosi tärkeää uhrata aikaa näille keskusteluille.”
Remontin keskeisenä tavoitteena oli poistaa piikkiöläisiltä tarve lähteä kauemmas ostoksille. Selkeäksi kilpailuvaltiksi on noussut lounasasiakkaita palveleva oma keittiö, jonka osuus kaupan myynnistä on noussut jo erittäin merkittäväksi.
– En ihan osannut odottaakaan niin kovaa myynnin tasoa, ja keittiöön tarvittiin nopeasti lisääkin käsipareja. Nyt kun kesän ”high season” on ohi, pyrimme taas ohjaamaan enemmän aikaa tuotekehittelyyn, Mäki kertoo.
Yksi kesäkauden positiivisia yllätyksiä oli enintään kahdeksanprosenttisten alkoholijuomien saaminen kaupan hyllylle.
– Meillä on kiinteistössä Alko, minkä vuoksi lähdimme liikkeelle maltillisemmalla valikoimalla. Vastaanotto on silti yllättänyt positiivisesti, ja valkoviinit ja kuohuviinit ovat lähteneet hyvin liikkeelle. Yhtenä syksyn projektinamme on lisätä näille valikoimaa. Punaviineissä kahdeksanprosenttisten juomien taso ei ole ihan yhtä korkea, ja onkin mielenkiintoista nähdä niiden menekki sesongin lähestyessä.
Tuhannen euron maksamylly
Myös Miikka Mäkelän mielestä myynnin profiili on kehittynyt remontin myötä positiiviseen suuntaan ja entinen maalaiskauppa on saanut kaupunkimaisempia piirteitä. Muutos näkyy asiakaskunnassakin.
– Aamupäivisin käy enemmän vanhempia ihmisiä, jotka ymmärtävät vielä kasslerin päälle. Iltapäiväasiakkaat ovat modernimpia, ja he taas tietävät petit tendereistä ja tomahawkeista.
Lihan osalta Mäkelä uskoo vahvasti erikoisruhonosien nousuun.
– Uskon, että brisketit, tenderit ja flank steakit tulevat kasvamaan. Otin meille kesäksi Tammiselta myyntiin kaikki erikoisemmat ruhonosat mitä sain, eikä niitä juuri hävikkiin päätynyt.
”Kaupan alassa on kyse jatkuvasta uuden opettelusta, eikä tuloksia voi koskaan tietää ilman että yrittää.”
Mäkelää inspiroi työssä jatkuva uuden kokeileminen, mihin Piikkiössä on hyvät edellytykset.
– Kokeilemme palvelutiskillä jatkuvasti uutta, emmekä halua jumiutua siihen, että meillä on sama valikoima vuoden ympäri. Esimerkiksi kesällä teimme tiskiin possun ulkofilepihvejä, mutta kun meillä jotakin tehdään, se tehdään kunnolla: päätimme siis tarjota pihvejä 12 eri marinadissa.
Kauppias Mäen mielestä kaupan alassa onkin pitkälti kyse jatkuvasta uuden opettelusta, eikä tuloksia voi koskaan tietää ilman että yrittää. Hyvä esimerkki ennakkoluulottomasta kokeilusta on maksamylly, jonka kauppias osti viime syksynä kaupalle asiakkaan toiveesta.
– Tuhannen euron hinta tuntui kovalta, ja mietin, että aika paljon saa sen eteen jauhaa maksaa. Päätimme sitten pitää maksapäiviä ja laitoimme tuoretta maksaa palvelutiskiin humoristisine ”mitä maksa maksaa” -kyltteineen. Myynti oli positiivinen yllätys, ja nyt kun maksakausi taas lähestyy, meillä on jo toimintamalli valmiina.
Vuoden myynninkehittäjä kehittyy edelleen
Sampsa Mäki tunnustaa sparrailun henkilökunnan ja puoliso Rebekan kanssa olevan työn parhaita puolia, ja monet hyvät ideat ovatkin usein peräisin henkilökunnalta. Myös K-kauppiaskollegoiden tuella on iso merkitys.
– Meillä on useamman lähialueen K-Supermarket-kauppiaan kanssa yhteinen mainosrinki Turun Sanomissa. Pidämme viikoittain palaverin, jossa sparrailemme ja mietimme keinoja kasvattaa myyntiä. Se on tosi kiva lisä omaan tekemiseen.
Onnistuneen remontin ja kovan työn kautta K-Supermarket Piikkiö palkittiin vuonna 2023 ketjunsa Vuoden myynninkehittäjänä. Kehitysintoa riittää edelleen, Mäki ja Mäkelä vakuuttavat.
Viime kädessä totuus kuuluu asiakkaan suusta. – Muutama päivä sitten eräs ulkopaikkakuntalainen rouva pysäytti minut kaupan käytävällä. Hän sanoi halunneensa vain kertoa, miten hieno kauppa meillä on ja kuinka hän tykkää käydä täällä meillä parinkymmenen kilometrin päästä, Miikka Mäkelä hymyilee.
K-Supermarket Piikkiö, Kaarina
- kauppiaina Sampsa ja Rebekka Mäki (2020–)
- K-Supermarket-ketjun Vuoden 2023 myynninkehittäjä
- sijaitsee Kaarinan keskustassa n. 10 km päässä Turun keskustasta
- liikeidea kiteytyy sloganiin ”Intohimona hyvä ruoka”
Lue koko juttu 25.10.2024 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.