Millaisia ensikuukautesi K-ryhmässä ovat olleet, Keskon tuore vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn?
– Vauhti on ollut kova! Vaikka olin tehnyt aiemmin töitä kaupan arvoketjussa, tulen alan ulkopuolelta. Minuun on tehnyt suuren vaikutuksen se tekemisen meininki ja tapa jolla K-ryhmässä vain kääritään hihat ja ryhdytään hommiin. Tiesin ennalta, että K-ryhmässä tehdään paljon hyvää vastuullisuustyötä. Olen kuitenkin yllättynyt siitä, miten moni K:lainen vie näitä asioita eteenpäin ja miten sitoutuneita kaikki ovat. Se inspiroi joka päivä.
Miten Keskon vuosien 2024–26 vastuullisuusstrategian toteuttaminen etenee?
– Olemme kaksivuotisen strategiakauden puolivälissä, ja työ edistyy kaikilla toimialoilla tasaisen vahvasti. Vastuullisuuden visionamme on mahdollistaa asiakkaidemme vastuulliset valinnat edistämällä muutosta koko arvoketjussamme aina tuotannosta kulutukseen asti. Hyvä esimerkki ovat kauppojen energiatehokkuusratkaisut, joita tehdään osana kauppaverkoston kehittämistä. Esimerkiksi K-Supermarket Mankkaalla Espoossa kauppa saa nyt energiansa viereisen datakeskuksen hukkalämmöstä. Se on konkreettinen ja paikallinen yhteistyökuvio, jossa kaikki voittavat.
– Rakentamisen ja talotekniikan kaupan puolelta nostan esiin valtakunnallisesti ainutlaatuisen Keskon ja Koskisen pilotin puupakkausten kierrättämiseksi. Puujätteen kierrättämiseen ei ole aiemmin ollut ratkaisua, joten kyseessä on ratkaisevan tason kehitysaskel. Olemme saaneet jo paljon kyselyjä siitä, miten yhteistyöhön pääsisi mukaan.
– Lokakuussa Keskossa käynnistyi myös toista kertaa yhdessä Mothers in Business ry:n kanssa toteutettava naisten johtajuushautomo. Sen tarkoituksena on vauhdittaa naisten urakehitystä johtotehtäviin tukemalla verkostoitumista, johtamistaitoja ja rohkeutta. Kiinnostus on ollut suurta.
Entä mitä muita nostoja tekisit vastuullisuusstrategian eri painopistealueiden osalta?
– Ilmaston ja luonnon osalta olemme päivittämässä tieteeseen perustuvia ilmastotavoitteitamme. Olemme samalla laskeneet ensimmäistä kertaa maankäyttöön liittyvät kasvihuonekaasupäästömme, FLAG-päästöt, mikä on ollut valtava harjoitus. Pääsemme nyt kiinni myymiemme tuotteiden maaperävaikutukseen ja ymmärrämme yhä paremmin, miten liiketoimintamme vaikuttaa luonnon monimuotoisuuteen.
– Arvoketjun osalta olemme päivittämässä eri kestävän kehityksen linjauksiamme, kuten puuvillalinjausta, metsäkatolinjausta ja puu- ja paperilinjausta. Kolmas painopistealue on ihmiset, ja sen osalta olemme esimerkiksi katselmoimassa ihmisoikeusarviointiamme ja siihen liittyvää sitoumusta. Nykypäivänä puhutaan paljon psykososiaalisesta kuormituksesta, työturvallisuudesta ja mielenterveysasioista, ja nämä teemat näkyvät toiminnassamme.
– Neljäs painopistealueemme on hyvä hallinto. EU:n suunnasta tulee nyt paljon uutta sääntelyä, joka vaatii meiltä tekemistä. Konkreettinen esimerkki on akkuasetus, jonka myötä kaupoilla on edellytys vastaanottaa patterien lisäksi jatkossa myös isompia akkuja. Kaupoissa tämä näkyy muun muassa niin, että pahviset keräyspaketit korvautuvat metallisilla tynnyreillä.
Yritysten vastuullisuustyöstä yhä suurempi osa perustuukin EU:sta tulevaan sääntelyyn. Mistä asioista kaupoissa olisi hyvä olla tietoinen?
– Viherväittämiin liittyen on syksyllä 2026 tulossa lisääntyviä velvoitteita siitä, mitä väittämiä markkinoinnissa ja viestinnässä voi jatkossa käyttää. Vastuullisuusasioista viestiminen on tärkeää ja loistava keino erottautua, mutta tulevat velvoitteet on otettava huomioon niiden tultua voimaan. Jo edellä mainitun akkuasetuksen lisäksi valmistaudumme nyt myös esimerkiksi metsäkatoasetukseen, joka edellyttää meitä varmistamaan, ettemme myy tuotteita, jotka aiheuttavat metsäkatoa.
Osana K:n vastuullisuustyötä kiritetään myös muita sidosryhmiä. Mitä tälle työlle kuuluu?
– Suurin osa Keskon päästöistä syntyy myymiemme tuotteiden elinkaaren aikana. Olemmekin asettaneet tavoitteeksi, että 67 prosentilla tavarantoimittajistamme on vuoden 2026 loppuun mennessä tieteeseen perustuvat päästötavoitteet, ja olemme tässä hyvin aikataulussa.
– Toinen tärkeä sidosryhmä ovat kuluttajat. Olen itse ollut puulla päähän lyöty siitä, miten hyvin K-Ruoka-sovelluksen kautta voi seurata omien ostojen ilmastotasoa, kotimaisuustasoa ja terveellisyyttä suhteessa ravintosuosituksiin. Myös ruokahävikin vähentämiseen sovellus tarjoaa keinoja reseptiikan kautta. Olemmekin edenneet hävikkitavoitteissamme hyvin, ja siinä työssä kauppojen ja jokaisen kaupan työntekijän työ on keskeistä.
– Vastuullisuusasiat ylipäätään kiinnostavat asiakkaita entistä enemmän. Tuotteiden alkuperää kysellään, osa haluaa suosia tai boikotoida tietyistä maista tulevia tuotteita, ja kotimaisuus ja lähituotteet kiinnostavat enemmän. Kuluttajat ovat todella valveutuneita, ja kaupoillekin tulee kovia vastuullisuusaiheisia haastoja. Jokainen haasto on kuitenkin kaupalle aina myös mahdollisuus sitouttaa asiakasta.
K-ryhmä saa vastuullisuudestaan säännöllisiä tunnustuksia, josta esimerkkinä pitkäaikainen mukanaolo vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalla. Miksi näistä tunnustuksista kannattaa edelleen olla ylpeä?
– Odotukset yritysten vastuullisuustyötä kohtaan kasvavat jatkuvasti, ja listoilla pysyminen on vuosi vuodelta vaikeampaa. Tunnustukset kertovat, että olemme K-ryhmässä tehneet jo pitkään oikeita asioita. Myös esimerkiksi sijoittajille ja analyytikoille näillä asioilla on iso merkitys.
– Luin kesällä Keskon historiikin Rohkea kauppajätti, ja mieleeni jäi silloisen toimitusjohtajan E. J. Railon sitaatti 1940-luvulta: ”huolenpito ei vain itsestään, vaan myöskin asiakkaistaan tuleviakin päiviä ja sukupolvia ajatellen.” Tämä halu tehdä asiat oikein, kehittyä ja tulla murroksista ulos vahvempana on ollut K-ryhmän vahvuus alusta asti. Vastuullisuuden tekevät aina ihmiset, eivät yhtiöt.
Entä mihin suuntaan arvioit vastuullisuuden olevan nyt matkalla?
– Tällä hetkellä kasvava trendi on vastuullisuusdata. Se tuo meille lisää mahdollisuuksia kertoa toimitusketjuista, ja toisaalta lisää myös odotuksia meitä kohtaan avoimuudesta. Meillä on K-ryhmässä tästä jo monia hyviä sovelluksia, kuten Tuotteiden jäljillä -sivusto, Pirkan kanatuotteiden 2D-koodit ja tonnikalan QR-koodit, jotka kaikki auttavat kuluttajaa pääsemään tuotteiden ja toimitusketjujen jäljille.
Noomi Jägerhorn
Lue koko juttu 23.10.2025 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.