Osasto muutti viime kesänä pikavauhdilla toiseen paikkaan, sai valtavasti lisää tilaa ja uuden osastopohjan. Hyllylaivat lyhenivät, kalusteet madaltuivat, ilme raikastui ja kaiken kruunuksi kuoriutui luonnonvaloa antava kattoikkuna.
– Kauppamme hyppäsi odotetussa remontissa kertaheitolla uuteen aikaan. Kiertojärjestys muuttui täysin, vain maito-osasto jäi paikalleen, diplomikauppias Mikko Puhakka kertoo.
Panimo-osaston jättikokoiset opasteet erottuvat selkeästi seinämää kiertävästä mustasta aaltopeltistä, joka on yksi kaupan persoonallisia piirteitä. Tummat, puulistoilla tyylitellyt matalat kalusteet luovat rauhallisen vaikutelman. Kauppiaan kädenjälki näkyy, ja sen aistii lämminhenkisenä tunnelmana, mikä saa viihtymään osastoilla pidempäänkin.
– Lähtökohdiltaan kauppamme on kuitenkin helpon ostamisen mahdollisimman tehokas hypermarket. Kilpailutilanne on Suomen kovin: noin 140 000 asukkaan vaikutusalueella on seitsemän hypermarketia. Se tarkoittaa, että keskitymme siihen, missä voimme olla paras. Kauppamme on esimerkiksi ainoana Lahdessa auki 24/7, mutta verkkokauppaa meillä ei ole.
Tekemistä on ohjannut jo vuosien ajan slogan ”Kohti parasta 24 h”. – Kaikki toiminnot on rakennettu sen ympärille ja kaikki tehdään asiakasta varten. Ei voi toimia kuten muut, meidän on annettava asiakkaalle syy tulla juuri meille.
Omaa liikeideaa kuvastava kauppa on syntynyt pieniä nyansseja yhdistelemällä. – Minulla oli selvät sävelet. Kiersin kauppoja niin koti- kuin ulkomailla ja poimin ideoita sieltä sun täältä. Kokonaisuutena ne muodostavat oman näköisen kaupan.
K-Citymarket Launeen panimovastaava Aleksi Hemmilä tietää osastonsa erottuvan edukseen niin esillepanoissa kuin valikoimissa. – Sen verran olen muita kauppoja kiertänyt. Valikoimamme on kattava. Artikkelimäärä osastollani on noussut lähes kolmeentuhanteen.
Painotuksissa on huomioitu kulutuskäyttäytymisen muutokset ja varauduttu tulevaan. Se näkyy muun muassa energia- ja hyvinvointijuomien nousuna parhaille myyntipaikoille – tölkit on näppärä napata koriin niin hyllyjen päädyistä kuin kylmästä.
– Ennen remonttia energiajuomia ei ollut kuin brändien omissa kylmäkaapeissa. Nyt, kun tilaa on, olemme laittaneet menevimpiä tuotteita myös omaan kylmäkaappiimme, ja se on vauhdittanut myynnin kasvua entisestään, Aleksi kertoo ja luonnehtii kategorian myyntejä ”ihan järkyttäviksi”.
Tuoteryhmänä energiajuomat ovat nousseet lähes limujen suuruiseksi. – Aika lailla kaikki menee. Brändit ovat vahvoja, ja uutuudet myyvät, varsinkin jos markkinointi onnistuu. Toki vähän joutuu kuulostelemaan, eikä kaikkea voi tilata lavakaupalla.
Myös kauppias on hämmästellyt energiajuomien myynnin kasvuvauhtia. – Luulimme jo kymmenen tai viisi vuotta sitten, että olisimme korkeissa myynneissä, mutta sehän oli vain murto-osa nykyisestä. Kasvu on jatkunut, kun käyttäjäkunta on laajentunut. Aluksi näitä juomia ostivat vain nuoret, nyt myös urheilijat sekä iso osa aikuisista.
Kaikessa komeudessaan juomaosasto elää vielä murrosvaihetta. Upea viinialue, joka on yksi kaupan ylpeydenaiheista, joutuu vielä odottelemaan valikoimien laajenemista.
– Halusimme satsata tähän, sillä odotamme saavamme joskus myös normaalivahvuiset viinit valikoimiin. Kaikki on valmiina, ei tarvitsisi kuin laittaa tuotteet esille, kauppias huokaa.
Entistä paremman näkyvyyden ovat saaneet myös myyntiään kasvattaneet alkoholittomat ja matala-alkoholiset juomat, joihin on tullut tarjolle enemmän hyviä vaihtoehtoja kaikista juomista.
– Tässä kohtaa näkyy hyvin, miten mainospaikat toimivat myös opasteina. Kun esimerkiksi Crisp tunnistetaan alkoholittomaksi, asiakas tietää, että vastaavat tuotteet löytyvät läheltä.
Kesä ei ole Lahden keskustan tuntumassa varsinainen sesonki, mutta juomien menekkiä se kasvattaa ja varsinkin kylmäkaappien ja massa-alueiden painotukset muuttuvat.
– Nostamme kesäiset tuotteet esiin niin, että asiakas varmasti huomaa kauden vaihtuvan. Hyllynpäätyihin olen kaavaillut kepeitä kesän makuja kuten sitruksisia oluita. Toki panimoiltakin tulee kausituotteensa. Myös vesien ja alkoholittomien juomien myynti lisääntyy sään lämmetessä, Aleksi sanoo
– Odotan ihan innolla ensimmäistä juomakesää tällä uudella osastolla. Uskon, että saamme tarjolle kiinnostavia uutuustuotteita. Tämä on kyllä tosi kiva osasto ja ihan minun juttuni. On oikea unelmatyö päästä hoitamaan juomia.