K-CITYMARKETIN ASIAKASDATA paljastaa, että K-Citymarketin sisustustuotteita sujahtaa tällä hetkellä tiuhaan varsinkin eri-ikäisten yksinasuvien henkilöiden ja nuorten parien ostoskoreihin ja kerran sisustustuotteita ostaneet asiakkaat ostavat myös uudelleen.
Myynnin vetureiksi osto- ja myyntijohtaja Hannele Åberg nimeää vahvat kotimaiset brändit: houkuttelevasti hinnoiteltujen Marimekko-tuotteiden ja Muumi-yksinmyyntituotteiden suosio on suuri. Myös oman myhome-tuotemerkin myynnin kasvu on ollut merkittävää. Tällainen kehitys kuvastaa osuvasti asiakkaiden ostokäyttäytymistä näinä aikoina – vaikka usein halutaan pihistää, niin toisinaan myös panostaa.
Toimintaympäristön haasteet ovat moninaiset. Hankintahinnat ovat olleet nousussa jo jonkin aikaa, samoin eri puolilta maailmaa tulevan käyttötavaran logistiset kustannukset. Komponenttipula vaikuttaa elektroniikkatuotteiden saatavuuteen eikä toimitusaikoihinkaan voi aina luottaa.
– Meidän pitää nykyisin tilata tuotteet paljon entistä aikaisemmin, vaikka ostava asiakas tekee oman päätöksensä aina vaan myöhemmin. Asiakkaan käyttäytymisen ymmärtäminen on tässä ihan avainasemassa. Haluamme myös vahvistaa yhteistyötä sellaisten kumppaneiden kanssa, jotka toimivat lähempänä ja ovat joustavia.
Mitä hinnoitteluun tulee, olennaista on Åbergin mukaan löytää kilpailukykyinen hintataso. Laadusta ei tingitä. Esimerkiksi K-Citymarketin vaatteissa ja sisustustuotteissa suositaan jatkossakin puuvillaa, erityisesti vastuullisesti tuotettua, vaikka puuvillan hinta on noussut vuodessa 80 prosenttia.
KÄYTTÖTAVARAKAUPASSAKIN ollaan siirtymässä aiempaa kauppakohtaisempaan toimintaan.
– K-kauppiaiden kauppakohtaisista liikeideoista on tullut menestystarina, ja tähän suuntaan haluamme mennä myös K-Citymarketien käyttötavarakaupassa. Keskiössä ovat kauppakohtaiset valikoimat, Åberg sanoo.
Osana muutosta esimerkiksi Järvenpään K-Citymarketiin ja sittemmin muutamaan muuhun K-Citymarketiin tuotiin japanilaisen lifestyle-brändin MUJIn tuotteet. Vastaavaa yhteistyömallia on kehitetty myös kotimaisen Pentikin ja kierrätysmateriaaleista tuotteita valmistavan Globe Hopen kanssa.
UUSI K-CITYMARKETIN KÄYTTÖTAVARAN VERKKOKAUPPA tulee laajentamaan ketjun valikoiman uusiin ulottuvuuksiin. Kun se saadaan auki ensi vuoden keväällä, tarjolle tulee valtakunnallinen varastomyynti höystettynä suoralla toimitusmyynnillä tavarantoimittajilta. Hanketta valmistellaan täyttä höyryä ja K-ryhmän muiden verkkokauppojen kokemuksia hyödyntäen.
– Vahvuuksiamme tulevat olemaan luotettavuus, toimitusajan nopeus, valikoiman monipuolisuus sekä hyvä synergia kivijalan ja verkkokaupan kesken, Hannele Åberg listaa.
Käyttötavarakauppa jatkuu entiseen hyvään malliin myös k-ruoka.fi:n ruoan verkkokaupan yhteydessä.
KOTIMAISUUS on jatkossakin K-Citymarketin käyttötavaran tärkeä kilpailuvaltti.
– Kyllä se näkyy, että suomalaiset suosivat kotimaista enemmän kuin vuosiin. Kotimaiset brändit ovat meillä tärkeässä roolissa ja strategiaammekin on kirjattu, että suosimme kaikissa mahdollisissa valinnoissa kotimaista tuotantoa. Etsimme kotimaasta koko ajan uusia tuotteita, Hannele Åberg sanoo.
Hän uskoo kauppakohtaisuuden tuovan uusia mahdollisuuksia tähänkin.
– Meillä on ollut yksittäisissä kaupoissa paikallisia tuotteita, esimerkiksi Hämeenlinnassa HPK:n fanituotteita. Ja myhome-tuotesarjaan on otettu pienen suomalaisen yrityksen valmistamia tuotteita. Tätä haluamme lisää. Tärkein tavoite kaikessa on saada käyttötavaraa ostava asiakas tyytyväiseksi.
Lue koko juttu 19.8.2022 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.