#1
Ennen kauppiasuraani mietin, olisiko vastassa ylitsepääsemättömän vaikeita tilanteita. Olin kuitenkin työskennellyt jo 12 vuotta eri K-Supermarketeissa ja ajatellut muutenkin aina niin, että mitä tahansa voi tapahtua. Pienet vastoinkäymiset kuuluvat elämään, mutta olen luottanut itseeni ja ajatellut, että kun tekee oikeaksi kokemiaan asioita, lopputulos on hyvä. Kaikki vastaan tulevat asiat ratkeavat, kunhan niitä vain alkaa selvittää. Yllättävintä kauppiasurani alussa onkin ehkä ollut se, ettei mikään ole yllättänyt.
#2
Aloitin kaupassa alle 16-vuotiaana ammattikoululaisena. Alkuun ajatus oli tienata bensarahaa moottoripyörään, mutta pistin nopeasti merkille työn mielenkiintoisuuden ja uramahdollisuudet. Ammattikoulun jälkeen oli jo selvää, että hakeutuisin kauppiasuralle. Kasvattajakauppiaani Pauli Jaakolan kannustamana suoritin koulutuksia ja kauppiasvalmennuksen ja aloitin pari vuotta sitten kauppiasurani.
Kauppataustani avulla uskon ymmärtäväni hyvin myös henkilökunnan näkökulmia. Olen pyrkinyt olemaan ihmisläheinen johtaja. Se tarkoittaa sitä, että työt on mitoitettu realistisesti ja että työvuorosuunnittelussa ajatuksena on myös tehdä työstä kaikille mahdollisimman mukavaa. Asiakaskohtaamisten ohella työssä parasta onkin se, kun pääsee antamaan henkilökunnalle positiivista palautetta onnistumisista.
#3
Minut on yllättänyt se, miten paljon kaupan ulkopuolista toimintaa kyläkauppiaan rooliin kuuluu. Olen ollut milloin paistamassa makkaraa, milloin siistimässä kaupungin- osan pihoja jokakeväisessä Siivouspäivässä. Kyse on markkinoinnista ja henkilöbrändin rakentamisesta, ja uskon kyläläisten kyllä muistavan näitä asioita kauppareissullaankin.
Tiedolla johtaminen on minulle tärkeää, mutta jotta liikeideaa voi kehittää, asiakkaat pitää oikeasti tuntea. Kun kaupan käytävillä tai makkarajonossa tutustuu ihmisiin, vasta silloin saa selville mistä he ovat kiinnostuneita. Esimerkiksi meillä asiakkaat ovat osoittautuneet tosi kiinnostuneiksi helpoista ruokaratkaisuista ja erätarjouksista. Kun onnistumme ratkaisemaan asiakkaan ongelman ja hän lähtee kaupalta hymy huulilla, tunne on aina yhtä hyvä.
Vesa Lahtinen on toiminut Lohjalla K-Market Lohjanportin kauppiaana vuodesta 2023 lähtien.
Lue koko juttu 15.4.2025 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.