Myyjä Riikka Ruuska ja kauppias Mika Koivuneva ovat saaneet K-Market Kuusankosken kotiruoan huimaan lentoon.
KUN MIKA JA ANNE-MARI KOIVUNEVA olivat pari vuotta sitten aloittaneet K-Market Kuusankosken kauppiaina, he päättivät pian ryhtyä valmistamaan kaupassa valmiiksi pakattuja aterioita.
– Meillä oli myynnissä ensimmäiset kaupan sushit koko Kouvolassa. Niitä meni ensimmäisenä vuonna 2020 peräti 4 500 kiloa.
Sen jälkeen panostus on ollut vahvaa, ja omista tuotteista on tullut jo ylivoimatekijä jonka perässä kauppaan tulee asiakkaita isolta alueelta. Onnistuminen ei ole kuitenkaan tapahtunut itsestään. Ensin piti löytää osaava tekijä, jonka vastuulle kotiruokapuoli annettaisiin.
– Hakemuksia tuli paljon, mutta oikeaa ei löytynyt. Sitten kysyin, olisiko kaupan sisältä halukkaita, ja Riikka ilmoittautui. Näkemyksemme kohtasivat, hän oli hyvä valinta: kova ja innovatiivinen kaupan alan ammattilainen, jolla isona plussana ravintolatausta.
MYYJÄ RIIKKA RUUSKA, 45, kouluttautui aikanaan kokiksi, työskenteli ravintoloissa tarjoilijana ja oli vuosia töissä Alkossa. Sitten hän siirtyi päivittäistavarakaupan puolelle ja nyt hän on kauppiaan oikea käsi.
– Meillä on Mikan kanssa samanlainen ajatusmaailma. Voimme molemmat heittää ideoita ja juttelemme niistä paljon. Tykkään kokata ja kokeilla kaikkea kotonakin, ja kilsoja on takana jo sen verran, että pärjäisin ilman kokin koulutustakin, Ruuska sanoo.
Viime vuoden toukokuussa työpari teki hyvät pohjatyöt.
– On oltava runko, jonka päälle voi kehittää uutta. Pitää nähdä, mikä toimii ja mikä ei, olla koko ajan hereillä ja uskaltaa kokeilla uutta. Paikoilleen ei voi jäädä. Asiakas kyllästyy nopeasti, jos samat tuotteet pyörivät aina tarjolla, Koivuneva selittää.
KAUPASSA ON NYT TARJOLLA aimo kattaus helposti mukaan otettavaa nopeaa syötävää. On perinteistä, kuten kaalilaatikkoa ja jauhelihapihvejä, mutta myös modernia, kuten vegeruokia ja wokkeja. On kolmioleipiä ja patonkeja.
– Tämän kevään uutuutena täytetyt wrapit nousivat heti suosioon, niitä pitää olla tarjolla joka päivä. Omat salaatit ovat myös hitti, mutta niitä menee enemmän viikolla työeväiksi, Ruuska kertoo.
Menestykseen on johtanut ennen kaikkea se, että reseptit ovat kaupan omia. Näitä herkkuja ei saa muualta – paitsi kauppiaiden kahdesta muusta K-Marketista, jonne niitä viedään Kuusankoskelta viikoittain. Raaka-aineina on usein lähituottajien antia, kuten salaattien pohjat tai kolmioleipien savuhärkä ja -kalkkuna. Maun pitää olla kunnossa, mutta niin myös pakkausten.
– Kokeilen uutta kotona ja maistatan miehellä ja sitten työkavereilla. Osa tuotteista vaatii paljon aikaa, kun lasken kannattavuutta ja hintaa ja pohdin, mistä raaka-aineet. Olemme myös tarkkoja siinä, että pakkauksen pitää olla hyvännäköinen ja tuotteen näkyä houkuttelevasti, sillä asiakas ostaa silmillään, Riikka Ruuska selittää.
KIITOSTA JA KEHUJA satelee asiakkailta. – Tämä on tuonut työhön uutta innostusta ja paljon plusmerkkisiä asioita. Ja jos kädet loppuvat kesken, voin sanoa suoraan, että nyt en repeä kaikkeen, Ruuska sanoo.
Kaupan omien tuotteiden myynti alkaakin olla sitä luokkaa, että kauppias miettii, pitäisikö jossakin vaiheessa palkata uusia kokkitaustaisia tekijöitä.
– Tämä on selkeästi meidän juttu. Olemme uskoneet tähän ja tehneet ahkerasti töitä, jotta voimme tarjota asiakkaille vähän parempaa.
K-Market Kuusankoski, Kouvola
Lue koko juttu 22.4.2022 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.