Kauppiaat Eve ja Mikko Länsiluoto alkoivat järjestää ruokamessuja reilu vuosi sitten, koska kaipasivat jotain ihan uutta piristystä arkeen. Tammikuussa järjestetyt messut olivat jo kuudennet ja toiset kokonaan vegaaniset messut.
Ajatus vegaanisiin messuihin syntyi kaupan asiakaskäyttäytymisestä.
– Vege on todella isossa roolissa meidän myynnissä ja asiakkaat arvostavat meidän vegaanista valikoimaamme. Siksi päätimme kokeilla, minkälaisen suosion vegaaniset messut saisivat, Eve Länsiluoto kertoo.
”Me K-kauppiaat olemme ketteriä ja meillä on kaikki mahdollisuudet rakentaa tapahtumia kaupalle.”
Syyskuussa järjestetyt ensimmäiset vegaaniset messut olivat niin suositut, että asiakkaat ehtivät jo toivoa niille jatkoa. Jatkossa kaupassa järjestetään vuodessa neljät ruokamessut, joista kahdet ovat vegaaniset.
Kaikessa ei aina tarvitse mennä kaupallisuus edellä.
– Messujen tärkein ajatus ei ole saada välitöntä myyntipiikkiä messupäivälle, vaan vahvistaa asiakaskokemusta ja korostaa sitä, missä olemme hyviä. Uskon, että messut vaikuttavat myyntiin pidemmällä ajalla, Eve Länsiluoto kertoo.
Vegaaniset messut eivät osuneet syksyyn ja alkuvuoteen sattumalta, vaan ne ovat osa kaupan markkinointisuunnitelmaa.
– Vuoden alussa on aina vegaanihaaste ja lokakuussa lihaton lokakuu, joten tämä on erityisen hyvä aika esitellä runsasta vegaanista valikoimaamme.
Somemarkkinointi veti
Messuja markkinoitiin pääosin kaupan omissa somekanavissa sekä yhdellä lehtimainoksella. Markkinointi oli tavoittanut ihmisiä hyvin, sillä käytävät kuhisivat koko messujen ajan ja uteliaita tuotteisiin tutustujia riitti. Paikalla oli yhteensä 33 tavarantoimittajaa, joista jokaisella oli maistettavaa.
Messut ovat iso urakka koko henkilöstölle, mutta ne myös piristävät.
– Onhan tämä työlästä, mutta silti tämä on kivaa meistä kaikista. Pystytämme messut kaupalle vain tuntia ennen tapahtuman alkua, ja myymälän perustoimintojen on sujuttava samaan aikaan normaalisti, joten koko porukan työpanosta tarvitaan, Eve Länsiluoto kertoo.
Tärkeintä on laittaa tapahtuma kalenteriin ja ryhtyä hommiin.
– Nämä tapahtumat ovat meillä vähän kuin joulu, sillä pyhät eivät keskustakaupassa korostu myynnillisesti. Usein päivän kuittimäärä on ollut tavallista suurempi. Kiitos Evelle ja koko porukalle, että näin hieno tapahtuma saatiin taas kasaan, Mikko Länsiluoto sanoo.
Eve Länsiluoto kannustaa muitakin miettimään omalle kaupalle sopivia tapahtumia. Ne vahvistavat yhteisöllisyyttä ja tekevät kaupasta helpommin lähestyttävän kohtaamispaikan.
– Me K-kauppiaat olemme ketteriä ja meillä on kaikki mahdollisuudet rakentaa tapahtumia kaupalle, joten mahdollisuudet kannattaa hyödyntää.
Lue koko juttu 16.2.2024 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.