Maailmantilanne on nostanut kaikkien tuotteiden hintaa, ja kuluttajat ovat nyt vielä tarkempia siitä mitä ostavat, näkee Porissa sijaitsevan K-Supermarket Kampuksen kauppias Joonas Huhtasalo. – Jäätelöissäkin kampanjassa olevat tuotteet kiinnostavat asiakkaita entistä enemmän.
Porilaiskaupassa jäätelösesongin huippu ei välttämättä osu sille totutulle heinäkuulle.
– Kaupan ympärillä on kouluja, ja jäätelökauppa käykin meillä parhaiten keväällä ja syksyllä. Koululaiset ja opiskelijat hakevat jäätelöitä ilahduttavan tasaisesti ympäri vuoden, kauppias kertoo.
– Ainahan sää vaikuttaa vahvasti kesän myyntimääriin. Kun aurinko paistaa, menekki kasvaa huomattavasti. Herätealtailla saamme sitten lisämyyntiä viileämmilläkin keleillä.
Suosikkimaut pitävät pintansa
Osaston vastaava Ari Kaitala hoitaa jäätelöiden tilaukset. Valikoimaa sparrataan kauppiaan kanssa yhdessä ja käydään sitä läpi valikoimatyökalujen avulla.
– Tarpeen tullen poistamme huonosti liikkuvat tuotteet ja otamme mahdollisuuksien mukaan tilalle uutta valikoimaa tai annamme tilaa hyvin meneville, tuottoisille jäätelöille, Kaitala kertoo.
Hän on huomannut, että vegaanisille, gluteenittomille ja muillekin erikoistuotteille on nyt enemmän kysyntää. Niitä pitää olla aina tarjolla ja esillä.
Koululaiset ja opiskelijat suosivat annosjätskejä, lapsiperheet ja iäkkäämmät asiakkaat valitsevat isompia rasiapakkauksia tai monipakkauksia.
– Joka vuosi markkinoille tulee uusia jäätelömakuja, mutta ainakin Porissa perinteiset suosikit vanilja ja suklaa pitävät edelleen pintansa, Kaitala kertoo.
Kaitalan mukaan Kampus erottuu jäätelökaupassa laajalla valikoimalla. Talvikaudella myynnissä on vähän vajaat 400 eri tuotetta. Kesällä määrä lisääntyy noin 450:een, kun annosjäätelöiden valikoima laajenee.
Nuoret perillä uutuuksista
K-Supermarket Kampus sijaitsee ammattikorkeakoulun kanssa samassa rakennuksessa, ja Porin ainoa lukio on 300 metrin päässä. Kaupan välittömässä läheisyydessä on myös matkakeskus. – Ohikulkijoita siis riittää, kauppias Huhtasalo toteaa. Hän nostaa esiin, että kaupan asiakkaista noin kolmannes on alle 35-vuotiaita ja nuoria asioi kaupassa todella paljon.
– Nuoria kiinnostavat jäätelöuutuudet, ja he ovat niistä myös hyvin perillä. Se pitää meidät valppaana ja trendikkäänä, ja tuotevalikoimalla onkin iso merkitys meidän kaikilla osastoilla.