Kierrätysasiat ja kiertotalous ovat olleet Tomi ja Maaret Pilkevaaran sydäntä lähellä pitkään. K-Market Kivikon kauppiaat onnistuivat jo viime vuonna nostamaan helsinkiläiskauppansa kierrätysasteen huimiin 86 prosentin lukemiin, mutta viimeistään tänä vuonna potti on toden teolla räjäytetty. Elokuussa viisari pysähtyi jo 95 prosenttiin.
Kauppiaat olivat aiemminkin tehneet paljon työtä optimoidakseen jätehuoltoa ja minimoidakseen sekajätteen määrän, mutta yritysmuovin talteenoton vähentäessä energiajätteen osuutta saatiin kierrätysasteeseen vielä huomattava lisäkorotus.
– Olin ehtinyt jo vähän kysellä mahdollisuutta kierrättää myös yritysmuovia, joten oli ilo päästä mukaan pilottiin, Tomi Pilkevaara sanoo.
Vastuullisuuden ohella kyse on euroista. Kivikossa yritysmuovin talteenotto ei edellyttänyt lisäinvestointia, vaan toinen olemassa olevista energiajäteastioista oli mahdollista vaihtaa yritysmuovin keräämiseen. Kun yritysmuovi saadaan pois energiajätteestä, säästöä tulee väistämättä, sillä muovin jätteenkäsittelymaksu on pyöreät nolla euroa ja maksettavaksi jää vain tyhjennysmaksu. Tomi Pilkevaara huomauttaa, että muovia myös mahtuu samaan astiaan huomattavasti energiajätettä enemmän.
Muutos vaati lähinnä hiukan lisätarkkuutta kauppiailta ja henkilökunnalta. Erityistä motivointia ei ole tarvittu, vaan Kivikossa koko henkilökunta kierrättää ja lajittelee kauppiaiden mukaan tunnollisesti ja innokkaasti.
– Pilotin alkaessa kävimme henkilökunnan kanssa uudet toimintatavat läpi ja ryhdyimme jo samasta päivästä alkaen pistelemään roskia oikeisiin pönttöihin. Olemme tuoneet kassalle ja eri puolille myymälää roskiksia, joissa muovi on eroteltu omaan astiaansa. Ei sen tarvitse olla mitään fancya, vaikka tyhjät ämpäritkin kelpaavat tarkoitukseen hyvin, Pilkevaara sanoo.
– Ja jos joku roska menee vielä väärään astiaan, meiltä löytyy aina innokkaita roskapoliiseja jotka käyvät siirtelemässä ne oikeisiin laareihin, kauppias hekottelee.
Kierrätysasteen seuraaminen kuin penkkiurheilua
Vaikka muovin käyttö on Pilkevaaran mielestä usein nerokasta ja välttämätöntäkin, kaiken a ja o on saada se takaisin kiertoon. Tässä on otettu vuosien varrella isoja harppauksia, joista yritysmuovin talteenotto on yksi merkittävimpiä.
– Olen ollut kauppiaana 18 vuotta ja kaupan työssä 25 vuotta. Pelkästään se, miten tehokkaasti tuotteet nykyisin pakataan ja miten paljon muovit ovat ohentuneet, on huomattavaa. Ajat muuttuvat, ja ehkä parin vuoden päästä ollaan vielä nykyistäkin viisaampia.
Tomi Pilkevaaran mielestä kierrätysasteen seuraaminen on parhaimmillaan kuin penkkiurheilua. – Tunnistan ainakin itsessäni, että kaikki se mitä voi mitata, motivoi. Satasen kierrätysasteeseen ei ole mahdollista päästä, mutta kyllä tästä vielä vähän nipistetään.
Kauppojen polttoon ohjautuvasta jätteestä 50–70 prosenttia on edelleen erilaisia muovipakkauksia. Tänä vuonna tarjolle tullut uusi valtakunnallinen ratkaisu, yritysten muovipakkausten kerääminen, mahdollistaa kaupoille muovinkierrätyksen merkittävän tehostamisen ja kierrätysasteen huomattavan noston. K-ryhmällä on pitkä historia ja hyvät näytöt kirkkaan muovin keräämisestä, ja uuden jakeen myötä K-kaupoissa kerätään siis talteen vähintään kahta eri muovilaatua.
Yritysmuovin talteenotossa on Keskon päivittäistavarakaupan ympäristöpäällikkö Hanna Lehmuskosken ja rakentamisen ja talotekniikan kaupan vastuullisuuspäällikkö Tiina Kotipellon mielestä kyse kenties suurimmasta yksittäisestä muutoksesta, jota K-ryhmän jätteiden lajittelun tehostamiseksi on tehty sitten pahvin erilliskeräyksen aloittamisen. Yritysmuovin talteenoton käynnistäminen ei välttämättä vaadi uusia investointeja, sillä poltettavan jätteen puristimia on mahdollista käyttää myös yritysmuovin keräilyyn. Näin on monissa K-kaupoissa jo toimittukin.
Kyse on kiertotaloudesta, jolla pyritään vastaamaan valtavan mittaluokan yhteiskunnallisiin haasteisiin, kuten resurssiniukkuuteen, ilmastonmuutokseen ja luontokatoon. Kiertotaloudessa tuotteiden elinkaari pitenee, raaka-aineet kiertävät ja säilyttävät arvonsa pidempään ja jätteen määrä vähenee minimiin.
Lue koko juttu 27.10.2023 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.